AdWords – płatna reklama online w wyszukiwarce Google

Co to jest AdWords?

AdWords to system w którym użytkownik ma możliwość skorzystania z płatnej reklamy w wyszukiwarce Google. Reklamy AdWords wyświetlane są zazwyczaj u góry oraz po prawej stronie wyników wyszukiwania. Zdarza się, że kampanie reklamowe można zobaczyć również na dole okna wyszukiwarki oraz w zależności od ustawień na stronach zweryfikowanych partnerów Google. Reklamodawcy płacą w systemie AdWords za każde kliknięcie w reklamę (model PPC).

Tyle teorii. Warto wspomnieć o cieniach i blaskach tej możliwości reklamy.

Dobre i złe strony AdWords

Wielu przedstawicieli firm doskonale wie, co to jest AdWords i do czego ten system służy. Niektórzy prawdopodobnie ulegli lub złudnemu przekonaniu o tym, że wystarczy uruchomić kampanię reklamową w tym systemie by sprzedawać w internecie. W efekcie, prócz wydanych pieniędzy i braku zwrotu z inwestycji w promocję na temat tej formy reklamy wyrobili sobie złe zdanie. O możliwości płatnej promocji w wyszukiwarce Google krąży wiele również negatywnych opinii. Główna to ta, że reklama z wykorzystaniem linków sponsorowanych Google jest droga, a efekty z tej formy promocji marne. To prawda. Efektem takiego stanu rzeczy jak już wspomniałam jest zazwyczaj źle przygotowana lub niedopilnowana przez specjalistę od wdrażania płatnych kampanii reklamowych w systemie AdWords promocja. Liczba opcji dostępnych w panelu usługi jest spora. Nie każdy potrafi je umiejętnie wykorzystać i wie, że nie ma ustawień uniwersalnych. Nie wszyscy też rozumieją, że najlepiej „pokazywać” klientowi tylko to, czego szuka i np. dodają do kampanii tyle fraz ile się da na czym później cierpi efektywność promocji.

Płatna reklama w wyszukiwarce, w porównaniu do popularnego pozycjonowania zawsze przynosi korzyści w chwilę po uruchomieniu kampanii i ma wiele zalet, do których bez wątpienia należy:

  • możliwość skorzystania z kuponu promocyjnego o wartości 200 złotych lub wyższej dla każdego, kto jeszcze nie promował swojej witryny w wyszukiwarce i wydał już na reklamę symboliczne 100 złotych;
  • natychmiastowy ruch dzięki obecności na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy;
  • szerokie możliwości docierania do ściśle określonego grona użytkowników wyszukiwarki;
  • możliwość wyświetlania reklam poza wynikami wyszukiwania na stronach tzw. członków sieci reklamowej Google;
  • możliwość wyświetlania reklam tym, którzy z jakiś powodów opuścili promowaną stronę www lub sklep internetowy (tzw. Remarketing);
  • możliwość bieżącej analizy efektów kampanii dzięki integracji m.in. z Google Analytics i szansa natychmiastowej zmiany ustawień albo zatrzymania emisji reklam.

Dobrze przygotowana i zoptymalizowana oraz oczywiście „doglądana” kampania reklamowa pozwala uzyskać często małym kosztem oczekiwane cele sprzedażowe, którymi są zazwyczaj:

  • zwrot z inwestycji w reklamę (wysoki współczynnik ROI);
  • pozyskanie możliwie wysokiego ruch za jak najniższą cenę;
  • wyświetlenie reklamy jak największej liczbie internautów za jak najniższą cenę.

Osobiście uważam, że na reklamę z wykorzystaniem linków sponsorowanych Google AdWords warto za każdym poświęcić część miesięcznego budżetu reklamowego. Ta forma reklamy ma spory potencjał.

Zanim zlecisz prowadzenie kampanii w Google AdWords

Jak wspominałam nieumiejętne stworzenie kreacji reklamowej lub powierzenie prowadzenia kampanii w systemie Google nieodpowiedniej firmie/osobie wygeneruje tylko koszty. Przed sformalizowaniem współpracy warto jasno określić cel promocji i na pierwszą kampanię przeznaczyć niewielki testowy budżet.

Dobrze, jeśli zlecający promocję ma dostęp do konta AdWords i wie chociażby które frazy generują najlepszy ruch oraz sprzedaż. Prócz tego samodzielnie powinien analizować oraz porównywać z poprzednimi okresami promocji ruch generowany z płatnej reklamy w wyszukiwarce. To umożliwia system Google Analytics. Ewentualne spadki zainteresowania w przypadku braku sezonowości branży powinny być wystarczającym sygnałem do interwencji. Prawdopodobnie wtedy nadzorujący kampanię nie dogląda jej wystarczająco często i wnikliwie, by zobaczyć, że potrzebne są korekty.

Podstawą płatnej promocji w wyszukiwarce powinna być zawsze działająca szybko i dostosowana do każdego urządzenia strona internetowa lub e-sklep. Na atrakcyjnie opisaną i wartą uwagi ofertę powinni być kierowani tylko ci użytkownicy wyszukiwarki, których zapytania będą możliwie zbliżone do niej. Pisząc prościej, jeżeli reklama kategorii sklepu internetowego w której znajdują się sukienki na sylwestra w koncie AdWords będzie ustawiona nieprecyzyjnie, czyli tak, że system wyświetli ją również dla fraz typu odzież damska, ubrania dla kobiet, spodnie damskie itp. to efekt może być daleki od oczekiwanego.

Wśród rzetelnie tworzących, optymalizujących i nadzorujących kampanie reklamowe w Google AdWords ekspertów, podobnie jak w przypadku specjalistów SEO są i tacy, którzy naginają rzeczywistość wmawiając klientom nieprawdziwe teorie typu „Na efekty reklamy trzeba poczekać.”, „Wdrożyliśmy najlepsze ustawienia.”, czy „Do obsługi Państwa kampanii dedykowany jest wyłącznie jeden specjalista, który na bieżąco ją nadzoruje, dlatego koszt kampanii jest wyższy” lub podobne. Przed rozpoczęciem współpracy warto weryfikować wszystkie niepokojące sygnały korzystając np. z często bezpłatnych konsultacji w konkurencyjnej firmie.

Kampanie reklamowe linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google w mojej ofercie

Możliwość płatnej promocji w wyszukiwarce Google proponuję w pakiecie „Reklama sklepu internetowego (http://www.mmarketing.com.pl/reklama-sklepu-internetowego)” oraz „Reklama w internecie (http://www.mmarketing.com.pl/reklama-internecie)”. W pierwszej kolejności analizuję cele biznesowe. Kolejno tworzę nowe konto lub dokonuję audytu już wykorzystywanego konta Google AdWords. Za każdym razem optymalizuję ustawienia w taki sposób, by już wykorzystując pierwszy niewielki budżet osiągnąć zamierzony cel.