Themeforest i Template Monster to dwa warte uwagi markety internetowe, za których pośrednictwem można kupić dobry szablon (motyw, template) do sklepu internetowego lub strony internetowej. W którym z tych marketów zakup gotowego szablonu sklepu internetowego wypadnie korzystniej i jak go wybrać? Podpowiadam.

Themeforest – podstawowe informacje

Właścicielem dostępnego pod adresem themeforest.net marketu jest Australijska firma Envato. W markecie Themeforest znaleźć można szablony do popularnych skryptów CMS typu Wordpress, Drupal, czy Joomla dla stron internetowych. Dostępne tam są również szablony do sklepów internetowych na skryptach typu PrestaShop, Woocommerce, Magento i innych. Z ciekawszych rozwiązań, które dostępne są na Themeforest, wymienię jeszcze przeróżne moduły do większości wyżej wymienionych skryptów, gotowe strony typu Landing Page i kreacje mailingowe.

Decydując się na założenie konta w systemie należącym do firmy Envato, użytkownik automatycznie uzyskuje dostęp do następujących platform sprzedażowych: codecanyon.net, videohive.net, audiojungle.net, graphicriver.net, photodune.net i 3docean.net. Za ich pośrednictwem może kupić np. zdjęcia, grafiki, pliki wideo lub audio.

Kilka słów na temat transakcji. Osoby, które decydują się na zakupy za pośrednictwem Themeforest na firmę, muszą posiadać i podać Europejski numer NIP (z przedrostkiem PL). Dzięki temu należny VAT rozliczany jest przez nie w kraju zakupu. W każdym pozostałym przypadku kwota bazowa powiększana jest o podatek VAT, czyli 23%. Wszystkie zakupy rozliczane są w dolarach amerykańskich. Zapłata za nie pobierana jest bezpośrednio z karty lub konta PayPal. Do każdej transakcji doliczane są 2 dolary prowizji. Płatności kartą wiązać się mogą z dodatkowymi opłatami po stronie banku za tzw. przewalutowanie. Tym, którzy nie wiedzą, jak poprawnie rozliczyć zakupy na Themeforest podpowiadam, że chodzi o tzw. import usług. Resztę wytłumaczy każda księgowa.

Jak wybrać dobry szablon z Themeforest?

Pierwszy krok po uruchomieniu witryny wiązać się musi z odnalezieniem odpowiedniej kategorii:

themeforest

Osoby szukające szablonu do swojej witryny interesować będzie zazwyczaj kategoria WordPress, CMS lub eCommerce. Po wybraniu odpowiedniej kategorii użytkownik ma do wyboru skorzystanie z wyszukiwarki (tylko w języku angielskim), zaawansowanego filtra lub ręczne przeszukiwanie zasobów. Standardowym kryterium wyboru szablonu z TF jest oczywiście jego wygląd i funkcjonalność. Prócz tego użytkownik, który zastanawia się nad tym, jaki szablon z Themeforest wybrać, powinien zwrócić uwagę na:

  • jego kompatybilność z wybraną wersją skryptu (np. WordPress w wersji 4.9.x);
  • jego dostosowanie do urządzeń mobilnych, czyli tzw. responsywność;
  • listę funkcjonalności i możliwości rozbudowy (np. możliwość uruchomienia sklepu na WordPress-ie dzięki wtyczce Woocommerce);
  • datę ostatniej aktualizacji i proces rozwoju szablonu;
  • opinie innych użytkowników zarówno o sprzedawcy jak i szablonie;
  • możliwość uruchomienia demo szablonu na własnej domenie;
  • możliwość wykorzystania grafik lub wideo dostępnych w szablonie;
  • kwestie licencji modułów dołączonych do szablonów (zazwyczaj uzupełniają licencję szablonu);
  • dostępność dokumentacji;
  • deklarowany czas odpowiedzi supportu (standardowe wsparcie do 48h jest aktywne przez pierwsze 6 miesięcy od zakupu i można je odpłatnie przedłużyć).

Szablony do stron i sklepów internetowych tworzone są zazwyczaj w języku angielskim. W tym samym języku odbywa się też komunikacja z ich twórcami. Ilość rozwiązań z tłumaczeniem w języku polskim jest mocno ograniczona. Warto pamiętać o tym, by zachowywać kopie kupionych szablonów także po aktualizacji. Zdarza się, że wydawcy lub właściciele marketu decydują się na ich usunięcie ze sprzedaży. Nie powinno to jednak zrażać. Szablony z Themeforest są tańsze i zazwyczaj dobrze przygotowane. W ich dokumentacji opisany jest stosunkowo jasno proces tłumaczenia poszczególnych elementów i pozostałej konfiguracji oraz aktualizacji. Pomocny do wykonywania tłumaczeń jest bezpłatny program Poedit.

Template Monster – podstawowe informacje

Template Monster to konkurencyjny względem TF market sprzedażowy, którego właścicielem jest firma Jetimpex z USA. Niewątpliwym plusem tego systemu może być jego polskojęzyczna wersja językowa oraz możliwość rozliczania transakcji w złotówkach. Market Template Monster zrzesza wydawców z całego świata, w związku z czym, podobnie jak na Themeforest jest tam dostępnych wiele szablonów tworzonych od początku do końca w języku angielskim.

Osoby, które porównają obydwa markety, bez wątpienia zauważą wiele podobieństw. Tyczy się to głównie sposobu wyszukiwania motywów i realizacji transakcji.

template monster

Dobry szablon strony internetowej lub sklepu internetowego z Template Monster

Market Template Monster umożliwia każdemu użytkownikowi znalezienie dobrego motywu przy pomocy wyszukiwarki (także w języku polskim), zaawansowanych filtrów lub poprzez ręczne przeszukiwanie zasobów. Osoby, które zdecydują się na zakup szablonu witryny z Template Monster, muszą kierować się dokładnie tymi samymi kryteriami, które wskazałam w akapicie dotyczącym tego, jak wybrać szablon z Themeforest.

Osobiście uważam, że szablony do stron i sklepów internetowych z Template Monster warto dokładniej sprawdzić przed zakupem. Zdarzyło mi się (rzadziej na Themeforest) natrafić w tym markecie na niedopracowane witryny. Prócz tego przez szablon z Template Monster, którego autor długo nie aktualizował, ratowałam witrynę (tylko raz) po udanym ataku. Kwestie bezpieczeństwa są więc niezwykle istotne.

Jeżeli po przeczytaniu tego wpisu nadal masz problem z wyborem lub zakupem szablonu z Themeforest lub Template Monster to chętnie pomogę. Możesz skontaktować się ze mną za pośrednictwem dostępnego tutaj formularza kontaktowego. Jeśli chcesz, to przeczytaj mój wpis o tym, jak założyć sklep internetowy albo ile kosztuje założenie sklepu internetowego i jego utrzymanie.

Wiele osób pytało mnie już o to, ile kosztuje założenie sklepu internetowego? Po opisaniu w poprzednim wpisie tego, jak założyć sklep internetowy, postanowiłam jeszcze przybliżyć ceny najpopularniejszych na rynku rozwiązań abonamentowych, z którymi miałam już styczność i porównać je z dedykowanymi wdrożeniami. Na zakończenie garść dobrych porad wraz z moją opinią.

Koszt założenia sklepu internetowego – co ma wpływ na jego wysokość?

Może się wydawać, że własny sklep internetowy nie wymaga zbyt dużego nakładu, jednak finalnie opłacić trzeba całkiem sporo. Oczywiście nadal jest to mniejsza inwestycja niż sklep stacjonarny, jednak przed podjęciem, jakiejkolwiek decyzji co do wdrożenia warto wiedzieć o tym, że na ostateczny koszt założenia sklepu internetowego wpływ ma wiele czynników. Podstawowe zadania osoby tworzącej gotowe do sprzedaży sklepy internetowe to:

  • wdrożenie, konfiguracja i optymalizacja wybranego skryptu;
  • instalacja i konfiguracja gotowego szablonu graficznego lub stworzenie i wdrożenie przygotowanej na zamówienie szaty graficznej;
  • stworzenie, opisanie i optymalizacja drzewa kategorii;
  • wdrożenie i optymalizacja produktów (zdjęcia, opisy, atrybuty, cechy);
  • wdrożenie funkcji dodatkowych ( np. integracje, newsletter, moduły marketingowe, blog, moduły analityczne, magazyn, obsługa płatności i przesyłek, rozszerzone funkcje administracyjne);
  • przygotowanie zgodnych z obowiązującymi przepisami i wdrożenie stron informacyjnych (regulamin oraz polityka prywatności i cookies dostosowana do RODO);
  • wdrożenie dodatkowych wersji językowych;
  • przygotowanie instrukcji obsługi / szkolenie online;
  • wsparcie techniczne;
  • bieżąca optymalizacja.

Powyższe założenia dotyczą sytuacji, w której wdrażający zajmuje się stworzeniem platformy sprzedażowej kompleksowo. Od początku ma na uwadze niezbędną optymalizację SEO, UI i UX. Po uruchomieniu sklepu internetowego zajmuje się jego usprawnieniami, czuwa na poprawnością działania i współpracuje z osobami odpowiedzialnymi za dalsze działania typu reklama sklepu internetowego.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego w wersji dedykowanej?

Jak policzyłam, rozbudowany sklep internetowy z magazynem i standardowymi integracjami może kosztować 8-25 tysięcy złotych. Zdarzają się droższe wdrożenia. Ostateczny koszt uzależniony jest od wybranych funkcjonalności, liczby wersji językowych i ilości danych do wprowadzenia. Bardzo oszczędne wdrożenia nie kosztują więcej niż 4-5 tysięcy złotych. Warto więc zastanowić się przed zleceniem stworzenia sklepu internetowego nad tym, które funkcje wdrożyć od razu, a na których uruchomienie można pozwolić sobie później. Rozwiązania dedykowane wyróżnia niepowtarzalność, brak ograniczeń oraz jednorazowe koszty uruchomienia sklepu internetowego.

ile kosztuje założenie sklepu internetowego

Abonamentowy sklep internetowy cena

Osoby, które nie chcą lub nie mogą pozwolić sobie na stworzenie dedykowanego sklepu internetowego, mają do dyspozycji gotowe sklepy internetowe, które działają w ramach abonamentu. Najpopularniejsze z nich to:

Shoper

Platforma Shoper cieszy się pozytywną opinią osób funkcjonujących w branży e-commerce. Została ona niejednokrotnie doceniona nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Jest to platforma, która oferuje ponad 250 różnorodnych funkcji. Można tam skorzystać z gotowych szablonów sklepów internetowych, a witrynę idealnie przystosować do rzeczywistych potrzeb. Dodatkowo istnieje możliwość pobrania aplikacji Shoper, tak więc sprzedaż można kontrolować z dowolnego urządzenia mobilnego. Shoper umożliwia integrację z m.in. Allegro, porównywarkami cen, czy najlepszymi kurierami.

Hosting, a także tworzenie backupów jest całkowicie darmowe. Usługi te gwarantują sprzedawcy niezawodność oraz bezawaryjność sklepu online. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć blog firmowy (jest to przydatne podczas realizacji działań SEO), czy też przenieść sprzedaż na Facebooka. Ilość możliwości jest naprawdę duża.
Cena sklepu internetowego na platformie Shoper zależy od tego, jaki pakiet wybierzemy. W przypadku niewielkich sklepów (do 10 000 produktów) najlepszą opcją jest pakiet Złoty, który kosztuje standardowo 72 zł netto miesięcznie. Większe sklepy mają do wyboru pakiet Platynowy (119 zł netto miesięcznie) oraz Diamentowy (150 zł netto miesięcznie).

Moja rada. Każdy, komu platforma Shoper wyda się odpowiednia, powinien dokładnie zorientować się, co dostanie w ramach wybranego abonamenty i ile mogą kosztować go dodatkowe funkcje, które będą wykraczały poza standardową ofertę.

IdoSell Shop

IdoSell Shop już od kilkunastu lat jest jednym z najchętniej wybieranych narzędzi do sprzedaży internetowej. Platforma gwarantuje stworzenie witryny zgodnej z RODO, która będzie w stu procentach dopasowana do obowiązujących wymagań prawnych. Osoby, które decydują się na to rozwiązanie, otrzymują nieograniczone wsparcie techniczne, co daje im poczucie komfortu i swobody. IdoSell Shop to e-sklepy nie tylko funkcjonalne, ale również atrakcyjne pod względem wizualnym. Oczywiście i w tej ofercie znaleźć można szereg dodatkowych usług, takich jak m.in. integracja z bankami, połączenie sklepu stacjonarnego z internetowym w jednym panelu, sprzedaż międzynarodowa, a także wiele więcej. Łącznie dostępnych jest kilka tysięcy dodatków.
Podobnie, jak w poprzednim przypadku, opłata za możliwość sprzedaży z wykorzystaniem platformy IdoSell Shop ma charakter abonamentowy. Osoby zainteresowane sprzedażą mają do wyboru dwa podstawowe pakiety – Cloud (149 zł netto miesięcznie plus ewentualne opłaty za przekroczenie limitów) oraz Dedicated Cloud (od 799 zł netto miesięcznie). Osoby szukające ponadstandardowych rozwiązań mają możliwość skorzystania z planu indywidualnego.

Moja rada. Ewentualne wykorzystanie platformy IdoSell Shop do sprzedaży internetowej, podobnie jak w przypadku Shoppera warto przed zakupem pierwszego abonamentu dobrze przemyśleć. Wykraczające ponad standardowe funkcje wiążą się z koniecznością regulowania dodatkowych, niekiedy zbyt wysokich opłat.

Selly

Platforma Selly jest relatywnie nowym rozwiązaniem, więc można podchodzić do niego dość nieufnie. Zupełnie niepotrzebnie, gdyż jej wysoka funkcjonalność i niezawodność to cechy, które zasługują na uwagę. Selly pozwala zarządzać kilkoma e-sklepami z poziomu jednego panelu, co jest niezwykle wygodne. Każdy użytkownik otrzymuje dostęp do przydatnych funkcji, które ułatwiają rozkręcenie biznesu.
Pakiet podstawowy Selly kosztuje 119 zł netto miesięcznie, a pakiet Plus 229 zł netto za każdy miesiąc użytkowania. W tym przypadku istnieje również możliwość ustalenia planu indywidualnego, a jego koszt ustalany jest na podstawie wybranych opcji i dodatków.

Moja rada. Analogicznie jak w przypadku poprzednich platform, ewentualną pracę z wykorzystaniem systemu Selly trzeba dobrze przemyśleć względem wszystkich niezbędnych funkcjonalności.

Wyżej wymienione platformy nie są jedynymi na rynku. Osoby, które chcą skorzystać z tych prostszych w uruchomieniu i użytkowaniu, ale niekoniecznie tańszych systemów mają do dyspozycji jeszcze między innymi: Shy-shop, RedCart, czy Sellingo.

Oprogramowanie do e-sklepów

Przyszły właściciel sklepu internetowego ma również dostęp do profesjonalnego oprogramowania dedykowanego branży e-commerce. Największym zainteresowaniem cieszą się takie skrypty jak PrestaShop, Magento i wtyczka do WordPress-a – WooCommerce. To na ich podstawie tworzone są zazwyczaj dedykowane sklepy internetowe.

Przyszły właściciel e-sklepu sam musi zdecydować, które funkcje są mu potrzebne – wiele modułów jest całkowicie bezpłatnych, inne zaś są stosunkowo drogie, ale płaci się za nie tylko raz. W przypadku własnego sklepu internetowego trzeba również pamiętać o tym, że musimy posiadać własną domeny oraz aktywny serwer hostingowy. Za ich odnowienie trzeba zapłacić zazwyczaj raz do roku.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego?

Opłata za sklep internetowy to nie koniec kosztów. Zaraz po jego uruchomieniu niezbędna będzie reklama sklepu internetowego.
Ponadto należy pamiętać o kosztach prowadzenia działalności gospodarczej (podatki, księgowość, składki ZUS, kasa fiskalna itd.). Łącznie jest to koszt około 1000 zł lub więcej, jeśli nie obowiązuje nas tzw. Mały ZUS.
Dodatkowe koszty to także zakup towaru oraz jego magazynowanie. Wiele początkujących właścicieli sklepów internetowych ma wprawdzie magazyn w domu. Jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, ale w ramach rozwoju firmy okazuje się niemożliwe do utrzymania. Ostatnie z podstawowych kosztów to opłaty roczne np. za odnowienie domeny, certyfikatu SSL, czy serwera.

Moje rady

Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam Ci, ile kosztuje założenie sklepu internetowego i jego utrzymanie. Zależało mi na tym, żebyś zrozumiał, że handel internetowy wymaga od samego początku wielu analiz i przemyśleń. Nie śpiesz się. Szukaj informacji w gronie doświadczonych właścicieli sklepów internetowych i umiejętnie je przefiltruj. Zadbaj o kapitał na start. W wymagających branżach jest on szczególnie przydatny. Ponadto pamiętaj, żeby promocja stworzonego przez Ciebie e-sklepu od początku była nakierowana głównie na sprzedaż. Marketing internetowy to wiele możliwości. Nie każda forma promocji będzie skuteczna. Na koniec podpowiem Ci jeszcze, żebyś zwracał uwagę na każdy szczegół. Szczególnie dbałość o dobrą ofertę i relację z klientami popłaca.

Wiele osób marzących o własnym biznesie decyduje się na założenie sklepu internetowego. W jaki sposób zabrać się do tego zadania? Jak założyć sklep internetowy, który pokochają klienci i dzięki któremu pojawią się w firmie zyski? Podpowiadam.

Popularność sklepów internetowych

Za bardzo wieloma projektami e-commerce stoją matki, studenci, czy byli pracownicy korporacji. Ich historie sukcesu napędzają kolejnych ludzi do próbowania swoich sił w handlu internetowym. Znajdujesz się w tej grupie i nie wiesz, od czego zacząć? Poniżej, krok po krok opisuję, jak założyć sklep internetowy. Dobra rada! Nim podejmiesz ostateczną decyzję, dokładnie ustal koszty, sprawdź konkurencję i stwórz strategię marketingową.

Cztery kroki, czyli moje odpowiedzi na pytanie, jak założyć sklep internetowy:

Po pierwsze pomysł na sklep internetowy

Co chcesz sprzedawać? Stworzysz własny produkt/produkty? Masz miejsce na magazyn i chcesz go zatowarować? Skorzystasz z dropshippingu?

Pierwszą kwestią przy zakładaniu sklepu internetowego jest ta dotycząca pomysłu na ten biznes. Wielu początkujących przedsiębiorców rozpoczęło swoje biznesy online z potrzeby. Kobiety, którym nie podobają się sukienki w sieciówkach, zaczynają sprzedawać odzież z zagranicznej hurtowni lub projektować własną. Panowie, których pasją jest siłownia, zakładają sklepy z odżywkami lub akcesoriami do ćwiczeń fizycznych. Przykłady można mnożyć.

Dobrej jakości, szybko dostępny i w dobrej cenie produkt to podstawa sukcesu. Już na etapie pomysłu na sklep internetowy warto pamiętać o wyróżnieniu swojej oferty i wypracowaniu przewag nad konkurencyjnymi ofertami jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży. To zwiększy prawdopodobieństwo na podtrzymanie relacji z klientem po pierwszym zakupie. W przypadku trafienia w niszę, promocja sklepu internetowego i przyciągnięcie klientów, którzy właśnie takiej oferty poszukują, będzie zdecydowanie tańsza.

Po drugie skrypt, czyli wybór między rozwiązaniem dedykowanym i platformą sklepową

Dla osoby stawiającej swoje pierwsze kroki w e-commerce stosunkowo dobrym rozwiązaniem może być platforma sklepowa. Sklep na abonament pozwala na otwarcie wirtualnego marketu bez dużego wkładu początkowego. Jeśli dodatkowo, zamiast inwestować w magazyn i sprowadzać wszystkie produkty do siebie, myślisz nad sprzedażą w formie dropshippingu, to koszty prowadzenia działalności będą dla ciebie niskie. Z platform sklepowych korzystają niekiedy nawet już rozwinięte firmy, gdyż w zależności od wybranego pakietu, można dostosować wielkość swojej bazy produktowej i nie tylko. Co więcej, w kosztach abonamentu miesięcznego zawarte są również aktualizacje oprogramowania, a konfiguracja sklepu nie jest skomplikowana. Ponadto w razie problemów z zarządzaniem można zawsze skontaktować się ze specjalistami gotowymi pomóc.

Rozwiązanie dedykowane jest polecane dla przedsiębiorców, którzy zaznajomili się już odrobinę z tajnikami e-commerce. Choć nawet ci, którzy stawiają pierwsze kroki w prowadzeniu biznesu online, powinni rozważyć właśnie takie rozwiązanie. Na pewno będzie ono bardziej przyszłościowe. W koszta założenia sklepu internetowego trzeba ująć te związane z wykupieniem domeny, hostingu, layoutu, modułów, a także dostosowaniem oprogramowania do jego prowadzenia (popularnym rozwiązaniem jest wykorzystanie oprogramowania typu open source jak PrestaShop, Woocommerce, Magenta).

Początkujący przedsiębiorca, który zastanawia się nad tym, jak założyć sklep internetowy musi rozstrzygnąć, czy i kiedy będą mu potrzebne funkcje takie jak integracje z hurtowniami, systemami płatności, systemami kurierskimi i magazynowymi – np. Wfmag lub Subiekt GT. Równolegle należy rozważyć integrację z  Allegro, Google Merchant, Facebook, czy Ceneo i innymi porównywarkami cenowymi. Nie bez znaczenia są moduły newslettera, promocyjne, bloga, analityczne, remarketingowe, SEO, opinii i kontaktowe (prośba o kontakt lub live chat). Część z tych modułów można pozyskać bez dodatkowych opłat! Sumarycznie rozwiązanie dedykowane jest droższe, lecz daje o wiele większe możliwości w kwestii dostosowania do potrzeb przedsiębiorcy i charakteru sklepu.

Bez względu na wybór między sklepem abonamentowym a rozwiązaniem dedykowanym każdy przedsiębiorca musi pamiętać o formalnościach prawnych typu regulamin, polityka prywatności zgodna z RODO i informacjach o plikach cookies. Jeszcze na etapie rozmyślań o tym, jak założyć sklep internetowych warto uwzględnić optymalizację SEO drzewa kategorii i produktów wliczając każdą z wersji językowych sklepu.

Po trzecie wygląd i wrażenia konsumenta

Analizując dostępne w sieci informacje na temat tego, jak założyć sklep internetowy pamiętaj o tym, aby witryna, na której prezentowana jest oferta firmy, była estetyczna i przejrzysta. W przeciwnym razie zamiast zachęcić do zakupów, klient może poczuć się do nich zniechęcony, a sprzedawcę uznać za mało profesjonalnego.

Nie zawsze warto już na początku działalności decydować się na kosztowne, dedykowane layout’y. Zamiast zlecać stworzenie indywidualnego wyglądu strony, można skorzystać z szablonów dostępnych np. na platformach sklepowych lub ThemeForest, czy TemplateMonster i dostosować je do profilu oraz charakteru sklepu.

Jak już wspomniałam wcześniej, witryna sklepu powinna być przejrzysta. Jednak nie chodzi tutaj jedynie o jej wygląd, ale również o obsługę. UX, czyli User Experience może w dużej mierze warunkować poziom sprzedaży. Warto zadbać o to, aby cały proces zakupowy był prosty i szybki, łatwo dostępny dla klienta. Gdy będzie zbyt skomplikowany, a klient będzie miał problem z odnalezieniem potrzebnych artykułów, to możne zwiększyć ilość “porzuconych koszyków”.

Po czwarte bezpieczne płatności i dostawa

To ważne kwestie, o których muszę dodatkowo wspomnieć, pisząc o tworzeniu sklepu internetowego. Podpięcie opcji płatności pod istniejący już e-biznes nie jest ani trudne, ani też bardzo kosztowne. Podobnie jest z dostawami. Wystarczy przejrzeć oferty kurierów działających na rynku i wybrać tę, która wydaje się najbardziej atrakcyjna. Wiele firm oferujących szybkie płatności lub transport udostępnia integracje ze swoimi systemami bez opłat. Dla osób początkujących, które wolałyby całą otoczkę logistyczną zwyczajnie ominąć, a zająć się po prostu marketingiem i przygotowywaniem oferty, istnieje opcja fulfillment, która jest dostępna na niektórych platformach sklepowych.

jak założyć sklep internetowy

O czym jeszcze warto pomyśleć przy zakładaniu sklepu?

W dobie smartfonów i tabletów oczywiście o tym aby sklep był dostępny na na wszystkich urządzeniach mobilnych. Dostosowanie witryny na potrzeby urządzeń przenośnych nie jest kosztowne ani czasochłonne, a ze względu na rosnącą liczbę dokonywanych za ich pośrednictwem zakupów, pozwoli Ci zdobyć kolejnych klientów i zyskać przewagę nad konkurencją. Osoby, które interesuje to, jak założyć sklep internetowy powinny też zorientować się ile kosztuje założenie sklepu internetowego, o czym piszę w kolejnym artykule.

Jeśli wciąż nie wiesz jak założyć sklep internetowy lub masz dodatkowe pytania, to chętnie odpowiem na każde z nich. Możesz wysłać do mnie wiadomość za pośrednictwem dostępnego na stronie formularza kontaktowego.

Prowadzenie fanpage’a — kilka rzeczy, które warto wiedzieć

Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy, z którego w samej tylko Polsce korzysta ponad 16 milionów Polaków. Tej informacji nie powinno się ignorować. Aktualnie coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie z tego sprawę i zaczyna prowadzenie fanpage’a, czyli firmowego konta na Facebooku. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się, czy Twoja firma również potrzebuje takiego fanpage’a pozostaw wątpliwości w tyle i zacznij działać!

Korzyści wynikające z prowadzenia fanpage’a

Prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku umożliwia działania promocyjne, które według badań są o wiele skuteczniejsze od standardowego marketingu. Z czego to wynika? Odpowiedź jest prosta — przede wszystkim z szerokiego grona odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami.

Kolejne korzyści wynikające z prowadzenia firmowego fanpage’a to przede wszystkim poprawa wizerunku firmy oraz wzrost rozpoznawalności marki i wyróżnienie jej wśród konkurencji. Wiele osób specjalizujących się w marketingu mówi, że jeżeli Twoja firma nie ma profilu na Facebooku, to trochę tak jakby w ogóle nie istniała ona dla swojej grupy docelowej. Osobiście w pełni się z tym zgadzam. Aspektem, o którym nie można zapomnieć, jest także budowanie pozytywnych relacji i więzi ze swoimi aktualnymi i potencjalnymi klientami. Media społecznościowe umożliwiają bezpośredni dialog i kontakt z odbiorcami publikowanych przez nas treści, co jest rzeczą niezwykle pożądaną, jeżeli chodzi o skuteczny marketing.

Mówiąc o efektywności wykorzystania Facebooka do celów marketingowych, nie można zapominać o tym, że prowadzenie fanpage’a wiąże się także z możliwością korzystania z Facebook Ads. To jedno z najlepszych i najskuteczniejszych narzędzi reklamowych.

Reklamy na Facebooku — co trzeba o nich wiedzieć

Reklamy na Facebooku są obecnie jednym z najskuteczniejszych sposobów precyzyjnego docierania do potencjalnego klienta. Pozwalają na to dane, które podajemy podczas rejestracji oraz te, które pozyskiwane są m.in. na podstawie naszych aktywności. Najważniejsze w kampaniach reklamowych, które prowadzone są na Facebooku, jest więc przede wszystkim jasne sprecyzowanie celu oraz grupy docelowe. Dzięki danym, które użytkownik sam zadeklarował oraz danym behawioralnym, które związane są z tym, na co reaguje podczas swoich aktywności na portalu, nasza reklama trafia bezpośrednio do osób zainteresowanych.

Skoro wiadomo już, że reklama na Facebooku to skuteczna możliwość dotarcia do klienta czas na informacje o cenie takiej usługi. Ta niestety nie jest taka oczywista. Koszt reklamy na Facebooku według różnego rodzaju szacunkowych danych mieści się najczęściej w granicach od 0,4 do 4 zł za jedną konwersję. Warto wiedzieć, że koszt ten ustalany jest na podstawie automatycznych aukcji, które uwzględniają sporo różnorodnych parametrów. Jednym z nich jest m.in. popularność danej branży i tematyki, którą chcemy reklamować czy liczba osób, do jakich chcemy dotrzeć. Kampania reklamowa na Facebooku zawsze powinna być dobrze przemyślana, opracowana, a wreszcie prowadzona — tylko to gwarantuje wymierny sukces.

Ryzyko wynikające z prowadzenia fanpage’a na własną rękę

Prowadzenie firmowego fanpage’a na własną rękę jest czynnością dość ryzykowną, choć w naszych polskich realiach wciąż bardzo często praktykowaną. Najczęstsze błędy osób zajmujących się tym tematem wynikają z braku znajomości zasad skutecznego marketingu. To wiąże się np. z tym, że kreują one wizerunek niespójny, który przekłada się na niską wiarygodność firmy w oczach klientów. Kolejną sprawą jest nieodpowiednia forma przedstawianych treści. Bardzo często spotkać się można z chaotycznie i niedbale prowadzonymi profilami na Facebooku. W dzisiejszych czasach kiedy to forma jest bardzo często ważniejsza niż sama treść, jest to wręcz niedopuszczalne.

prowadzenie fanpage

Kolejne pułapki czyhające na osoby samodzielnie prowadzące fanpage to m.in. problem z łamaniem praw autorskich. Takie działania mogą znacząco wpłynąć na wizerunek firmy, trzeba więc uważać na to, co się publikuje. W tym miejscu warto również wspomnieć o tym, że Facebook kieruje się wieloma zasadami i regulamin serwisu ulega ciągłym zmianom, nad którymi ciężko nadążyć, jeżeli nie jest to główna rzecz, jaką się zajmujemy. Nieznajomość zakazów i nakazów może przynieść naprawdę spore kłopoty. Może nimi być np. publiczne wytknięcie błędu lub nawet kara finansowa czy sprawa sądowa, co z pewnością odbije się na zaufaniu osób śledzących fanapage’a.

Ile kosztuje powierzenie prowadzenia fanpage’a profesjonalistom?

Biorąc pod uwagę to, co zostało powiedziane wcześniej, nie sposób nie zgodzić się z tym, że prowadzenie fanpage’a nie jest zadaniem, którym można się zajmować z doskoku. Żeby profil na Facebooku funkcjonował tak, jak powinien, potrzebna jest odpowiednia wiedza i umiejętności, co sprowadza się do tego, że prowadzenie fanpage’a warto powierzyć specjaliście. Ten zajmie się prawidłową formą i jakością publikowanych treści, ale także odpowiednio opracuje całą kampanię związaną z reklamą.

Czynników mających wpływających na koszta takiej usługi jest naprawdę sporo, w związku z czym jednoznaczne określenie ceny nie jest możliwe. Jeżeli chodzi jednak o „widełki”, to miesięczne koszty prowadzenia profilu wahają się od 400 do 2000 zł (nie uwzględniając naprawdę dużych i znaczących marek — w ich przypadku kwoty są o wiele wyższe). W porównaniu z zyskami, jakie może przynieść profesjonalne prowadzenie fanpage’a, kwotę tą warto traktować jako dobrą inwestycję w swoją markę.

Prowadzenie fanpage’a — oferta Mamy Marketing

Prowadzeniem firmowego fanpage’a lub innych profili społecznościowych zajmuję się zawodowo od kilku lat. W mojej ofercie znajduje się również marketing szeptany na Facebooku. Swoją wiedzę z zakresu skutecznej obsługi profili społecznościowych i płatnej reklamy w Social Media poszerzam w czasie szkoleń lub lektury książek. Wiedzę teoretyczną sprawdzam w praktyce. Swoją ofertę na prowadzenie fanpage’a lub innego profilu społecznościowego oraz kreację płatnych reklam prezentuję na stronie opisującej marketing społecznościowy.

Marketing internetowy należy do stale rozpowszechniających się dziedzin marketingu. Wynika to z bezpośrednich przenosin wielu współczesnych firm do sieci, gdzie następnie poszukiwani są również potencjalni odbiorcy. Przed decyzją i wdrożeniem reklamy internetowej warto poznać oraz zrozumieć podstawowe zagadnienia związane z marketingiem internetowym.

Co to jest marketing internetowy?

Mianem marketingu internetowego określa się szereg wszystkich działań promocyjnych, które przeprowadzane są przy wykorzystaniu internetu. Obejmują one proces zarówno opracowywania strategii dla przedstawienia promowanej marki w sposób korzystny wizerunkowo, jak i wprowadzenia na rynek jej produktów lub usług. Głównym celem tych działań jest zwiększenie widoczności reklamowanej firmy w sieci. Podstawowym założeniem marketingu internetowego jest natomiast utworzenie więzi między marką oraz jej odbiorcami, a następnie jej utrwalenie. Podstawowym aspektem odróżniającą taką formę promowania od marketingu tradycyjnego jest znaczące zwiększenie roli odbiorcy, wykraczającej poza bierne odbieranie komunikatów. Potencjalny klient ma możliwość wyrażenia swojej opinii na temat marki oraz prowadzonych przez nią działań, a nawet nawiązywania bezpośredniego dialogu z jej przedstawicielami.

marketing internetowy

Marketing internetowy – pierwsze działania: optymalizacja, pozycjonowanie stron i content marketing

Marketing internetowy opiera się na wielu elementach, które mogą na przestrzeni całej kampanii reklamowej zyskiwać nowe formy i warianty. Do najpopularniejszych działań należy przede wszystkim pozycjonowanie stron www lub sklepu internetowego. Jego celem jest poprawa pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania na podane frazy kluczowe. Szereg działań optymalizacyjnych pozwala na lepsze dostosowanie serwisu pod względem jego parametrów technicznych i zawartości do wymagań wyszukiwarek. W celach marketingowych posłużyć mogą treści, publikowane np. na profilu w social media czy głównej stronie internetowej. Obecność wartościowych tekstów sprzyja efektywności pozycjonowania, a jednocześnie stanowi sposób na kreowanie w sieci wizerunku specjalisty branżowego. Strategia content marketingu w dużym stopniu opiera się na przygotowywaniu bogatych w unikalne informacje artykułów blogowych czy zachęcających do zakupu opisów oferowanych produktów.

Reklama AdWords, Facebook i e-mail marketing – dobre uzupełnienie strategii marketingu internetowego

Formą marketingu internetowego są również wszelkie płatne reklamy w zewnętrznych systemach. Dotyczy to np. kampanii w ramach Google AdWords, pozwalających na zamieszczanie banerów promocyjnych w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy oraz sieci reklamowej Google. Ten rodzaj e-marketingu cechuje szeroki zasięg działania oraz możliwość utrzymania pełnej kontroli nad ponoszonymi kosztami. Jedną z powszechniej stosowanych form marketingu internetowego jest również e-mail marketing, w którym narzędziem komunikacji okazuje się poczta elektroniczna. Zazwyczaj rozsyłane treści mają postać newsletterów, w których prezentowana jest oferta. Skuteczny e-mail marketing pozwala na informowanie odbiorców o różnych nowościach, a jednocześnie przyczynia się do kreowania pozytywnego wizerunku firmy. Obecnie możliwości personalizacji komunikatów są bardzo duże. Do zewnętrznych działań e-marketingowych zaliczyć można również aktywność w social media, np. na Facebooku, video marketing, remarketing, marketing wirusowy i współpracę z blogosferą.

Marketing internetowy z Mamą Marketing

Każdego, kto zastanawia się nad wdrożeniem kompleksowej strategii marketingu internetowego na potrzeby własnej firmy lub chce wybrać optymalne formy reklamy w internecie, zapraszam do rozmowy. Telefon kontaktowy: 607-308-754. Wspólnie osiągniemy założone cele biznesowe.

Różna skuteczność marketingu internetowego

Niektóre techniki jak marketing szeptany dają stosunkowo szybkie, ale dość krótkotrwałe efekty. Źle wykorzystane mogą kiepsko wpłynąć na wizerunek marki, a nawet pogorszyć pozycję strony w sieci. Planując strategię, warto też mieć na uwadze fakt blokowania reklam przez znaczny procent użytkowników korzystających z internetu regularnie. Kluczem do sukcesu jest trafne wyznaczenie grupy docelowej i precyzyjne opracowanie strategii działania. Aby utrzymać skuteczność działań marketingowych, trzeba jednak na bieżąco przeprowadzać odpowiednie analizy. Pozwalają one na określenie, które z form promocji sprawdzają się na danej grupie odbiorców najlepiej. W ten sposób można je w razie potrzeby modyfikować i rozwijać, jednocześnie rezygnując z mniej skutecznych technik. Sam marketing internetowy zazwyczaj nie wystarcza do osiągnięcia sukcesu. Równie istotna jest wysoka jakość usług i produktów, optymalne dostosowanie cen oraz nienaganny poziom obsługi.

Korzyści wynikające z inwestycji w dobrą strategię marketingu internetowego

Marketing internetowy pozwala na docieranie do szerokiego grona odbiorców przez całą dobę. Komunikaty promocyjne mogą być odpowiednio spersonalizowane, dzięki czemu ich forma dopasowywana jest do wybranej grupy docelowej. W ten sposób możliwe jest zyskanie większej wiedzy na temat potencjalnych klientów oraz nawiązywanie z nimi interakcji. Prawidłowo przeprowadzone działania marketingowe pozwalają na skuteczne wykreowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci, a także poza nią. Ich skuteczność może być łatwo zmierzona, a poszczególne narzędzia znacząco ułatwiają optymalizację kosztów całej kampanii. Aby reklama w internecie była efektywna, należy ją we właściwy sposób zaplanować oraz wdrożyć. Prowadzenie działań promocyjnych w sieci jest dziedziną, która wymaga bycia na bieżąco z aktualnymi rozwiązaniami technologicznymi. W przypadku braku odpowiedniej wiedzy dobrym rozwiązaniem może się okazać zatrudnienie specjalisty oferującego outsourcing marketingu.

Co to jest i ile kosztuje WoMM?

Nim wyjaśnię, co to jest WoMM (ang. whisper marketing, word of mouth marketing) muszę wspomnieć, że ta forma promocji występuje również pod nazwą buzz marketingu, marketingu rekomendacyjnego oraz szeptanego marketingu. Patrząc szczególnie na merytoryczną wartość postów, które napotykam głównie na forach internetowych można by przypisać dodatkowe określenia do obecnego nazewnictwa usługi. Do tego jednak odniosę się później.

Definicja:

WoMM to działanie reklamowe, którego celem jest dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem wyglądającego na “naturalny” przekazu.

Cena:

Publikacja jednego postu dobrej jakości kosztuje od 6,5 zł brutto. Finalnie wycena zależna jest od szczegółów zlecenia i często podlega negocjacji.

Kodeks szeptacza

Szeptacz zawodowo zajmujący się marketingiem szeptanym powinien sugerować informację o ofercie wskazując zarówno na jej plusy, a gdy potrzeba także wybrane minusy. Wpisy przez niego publikowane powinny znajdować się wyłącznie w temacie i na temat. Jego działania powinny być realizowane w taki sposób, by osiągnąć założony cel. Celem nadrzędnym jest najczęściej sprzedaż produktu lub usługi.

Coraz trudniej jednak sprzedać cokolwiek na forach internetowych i blogach bez odpowiedniego przygotowania. W bardzo wielu przypadkach fora i blogi straciły ruch na rzecz grup społecznościowych m.in. na Facebooku oraz publikacji sponsorowanych. Dobry szeptacz do zrealizowania kampanii marketingu szeptanego wykorzystuje monitoring internetu, sprawdza ruch i reaguje tylko na aktualne wątki. Dzięki monitorowaniu branży, skuteczność prowadzonych działań rośnie.

Wojna z szeptaczami!

Stale wzrasta liczba forów, które są mocno moderowane i na których wszelkiego rodzaju linki oraz wzmianki o firmie są usuwane. Prócz tego, bardzo wiele forów po prostu przestaje istnieć ze względu na to, że ich dotychczasowi użytkownicy w zasadzie na stałe zagościli na portalach społecznościowych. Przez to, że właścicielom forów zabrakło konsekwencji w ich rozwoju odpływ użytkowników stał się oczywisty, a opłacalność prowadzenia forum żadna.

Z kolei blogerzy dbają o swoje witryny na tyle dokładnie, że przypadkowe komentarze typu “Super – teraz zobacz tą ofertę…..” nie mają racji bytu. Dodatkowe trudności w dotarciu z przekazem reklamowym do odbiorcy zobligowały dobrych szeptaczy do zmiany strategii działania i wywindowały ceny za dobrej jakości marketing szeptany.

Mimo problemów, fora internetowe oraz blogi wciąż pozostają dobrym miejscem do prowadzenia różnego typu działań promocyjnych, ponieważ treści na nich publikowane w przeciwieństwie do portali społecznościowych często pozostają na długo w indeksie wyszukiwarki. Do takich wiadomości można dotrzeć długo po publikacji postu, wpisu lub komentarza.

Dodatkowo, jeśli kampanię buzz marketingu realizuje osoba, której ambicje wykraczają poza obowiązek dodania określonej liczby wpisów gdzie się da i ma ona ogólne pojęcie na temat link buildingu to może wzmocnić profil linków firmowej witryny. Wystarczy, że do swojej pracy dobrze się przygotuje i odpowiednio przygotowaną treść doda tylko na wybranych witrynach. Osobiście uważam, że lepiej rozliczyć kampanię tylko z dobrych wpisów, niż na siłę dodawać treść gdzie się da. Warto, by każdy właściciel firmy, który decyduje się na tą formę promocji zwracał uwagę na efekty pracy i miejsce oraz jakość publikowanych wpisów.

Brak kontroli, brak jakości, brak pomysłu, czyli Buzz marketing po kosztach realizowany hurtowo!

Wielu zaznajomionych z tematem widziało już pewnie nie jedno na forach lub blogach. Dużo osób wie, czym jest link pod anchorem i są świadome tego, że po najechaniu myszką na taki odnośnik widać do jakiej strony prowadzi. Przykład poniżej obrazuje jak nie powinien wyglądać poprawny WoMM.

Oczywiście priorytetem w tym przypadku mogło być pozyskanie linku, nie mniej linkujący zapomniał o dobrym imieniu firmy klienta. Każdy klient, któremu zależy na dobrym wizerunku firmy powinien pracę osoby zajmującej się promocją bacznie nadzorować, by uniknąć promocji zwijarki do blach w temacie dotyczącym pracy za granicą.

WoMM bylejakość marketingu szeptanego

Szeptany, szemrany, buzz, rekomendacyjny, WOMM marketing. Wiele nazw – kilka możliwości.

Przynoszącą najlepszy efekt opcją marketingu szeptanego są działania prowadzone z wykorzystaniem monitoringu internetu. W tym wariancie usługa jest realizowana na forach, blogach i mikroblogach, portalach społecznościowych, informacyjnych, wideo oraz innych. Monitoring internetu wykorzystywany jest również do kontroli opinii na temat firmy.

Druga z realizowanych najczęściej możliwości to opcja polegająca na wyszukiwaniu odpowiednich wątków i dodawaniu w nich zazwyczaj polecających konkretny produkt lub usługę wpisów. Dużym minusem tego wariantu jest to, że ograniczany jest zazwyczaj do forów. Zdarza się, że w wątkach są wyłącznie posty z linkiem prowadzącym do ofert różnych firm, na czym cierpi merytoryka dyskusji. Priorytetem wówczas nie jest sprzedaż lub chociażby zwrócenie uwagi na ofertę tylko pozyskanie linku zwrotnego niezbędnego do pozycjonowania strony lub sklepu internetowego.

Content is King! To popularne w branży powiedzenie. Jeśli budżet promocji na to pozwala warto WoMM rozszerzyć o eksperckie artykuły sponsorowane. Dobrze, jeśli ta treść publikowana jest na portalach, które rzeczywiście odwiedza duża liczba internautów. Wówczas firma dzieląc się wiedzą zyskuje potrójnie, bo poprawia swój wizerunek, zyskuje link do swojej strony www i poprawia sprzedaż produktów bądź usług, do których odwołuje z artykułu.

Zanim zlecisz Buzz Marketing.

Przed zleceniem kampanii trzeba jasno określić cel jaki powinien zostać osiągnięty i przedyskutować metodykę. Istotna jest gwarancja na realizowaną usługę. Wpisy mogą zostać usunięte. Szczególnie ważne jest to, kto, gdzie i co napisze. Zlecenie WooM marketingu po atrakcyjnej stawce może przynieść uszczerbek na wizerunku firmy. Pozyskane z niewłaściwych forów lub blogów linki odwołujące do promowanej strony www lub sklepu internetowego mogą być przyczynkiem spadku pozycji i ruchu, który pochodzi z wyszukiwarek internetowych. Brak dostępu do kont z których zostały dodane wpisy to dodatkowy problem, który może być szczególnie dotkliwy wtedy, gdy post trzeba edytować.

Co to jest AdWords?

AdWords to system, w którym użytkownik ma możliwość skorzystania z płatnej reklamy w wyszukiwarce Google. Reklamy AdWords wyświetlane są zazwyczaj u góry oraz po prawej stronie wyników wyszukiwania. Zdarza się, że kampanie reklamowe można zobaczyć również na dole okna wyszukiwarki oraz w zależności od ustawień na stronach zweryfikowanych partnerów Google. Reklamodawcy płacą w systemie AdWords za każde kliknięcie ich reklamy (model PPC).

Tyle teorii. Warto wspomnieć o cieniach i blaskach tej możliwości reklamy.

Minusy AdWords

Wielu przedstawicieli firm doskonale wie, co to jest AdWords i do czego ten system służy. Niektórzy prawdopodobnie ulegli lub złudnemu przekonaniu o tym, że wystarczy uruchomić kampanię reklamową w tym systemie, by sprzedawać w internecie. W efekcie, prócz wydanych pieniędzy i braku zwrotu z inwestycji w promocję na temat tej formy reklamy wyrobili sobie złe zdanie.

O możliwości płatnej promocji w wyszukiwarce Google krąży wiele również negatywnych opinii. Główna to ta, że reklama z wykorzystaniem linków sponsorowanych Google AdWords jest droga, a efekty z tej formy promocji marne. To prawda.

Efektem takiego stanu rzeczy jak już wspomniałam, jest zazwyczaj źle przygotowana lub niedopilnowana przez specjalistę od wdrażania płatnych kampanii reklamowych w systemie AdWords promocja. Liczba opcji dostępnych w panelu usługi jest spora. Nie każdy potrafi je umiejętnie wykorzystać i wie, że nie ma ustawień uniwersalnych. Nie wszyscy też rozumieją, że najlepiej “pokazywać” klientowi tylko to, czego szuka i np. dodają do kampanii tyle fraz, ile się da na czym później cierpi efektywność promocji.

Dobre strony AdWords

Płatna reklama w wyszukiwarce, w porównaniu do popularnego pozycjonowania zawsze przynosi korzyści w chwilę po uruchomieniu kampanii i ma wiele zalet, do których bez wątpienia należy:

  • możliwość skorzystania z kuponu promocyjnego o wartości 200 złotych lub wyższej dla każdego, kto jeszcze nie promował swojej witryny za pośrednictwem AdWords i wydał już na reklamę symboliczne 100 złotych;
  • natychmiastowy ruch dzięki obecności na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy;
  • szerokie możliwości docierania do ściśle określonego grona użytkowników wyszukiwarki;
  • możliwość wyświetlania reklam poza wynikami wyszukiwania na stronach tzw. członków sieci reklamowej Google;
  • możliwość wyświetlania reklam tym, którzy z jakichś powodów opuścili promowaną stronę www lub sklep internetowy (tzw. Remarketing);
  • możliwość bieżącej analizy efektów kampanii dzięki integracji m.in. z Google Analytics i szansa natychmiastowej zmiany ustawień albo zatrzymania emisji reklam.

Dobrze przygotowana i zoptymalizowana oraz oczywiście “doglądana” kampania reklamowa pozwala uzyskać często małym kosztem oczekiwane cele sprzedażowe, którymi są zazwyczaj:

  • zwrot z inwestycji w reklamę (wysoki współczynnik ROI);
  • pozyskanie możliwie wysokiego ruch za jak najniższą cenę;
  • wyświetlenie reklamy jak największej liczbie internautów za jak najniższą cenę.

Osobiście uważam, że na reklamę z wykorzystaniem linków sponsorowanych Google AdWords warto za każdym poświęcić część miesięcznego budżetu reklamowego na marketing internetowy firmy. Ta forma reklamy ma spory potencjał.

AdWords

Zanim zlecisz prowadzenie kampanii w Google AdWords

Jak wspominałam nieumiejętne stworzenie kreacji reklamowej lub powierzenie prowadzenia kampanii w systemie Google nieodpowiedniej firmie/osobie wygeneruje tylko koszty. Przed sformalizowaniem współpracy warto jasno określić cel promocji i na pierwszą kampanię przeznaczyć niewielki testowy budżet.

Dobrze, jeśli zlecający promocję ma dostęp do konta AdWords i wie, chociażby które frazy generują najlepszy ruch oraz sprzedaż. Prócz tego samodzielnie powinien analizować oraz porównywać z poprzednimi okresami promocji ruch generowany z płatnej reklamy w wyszukiwarce. To umożliwia system Google Analytics. Ewentualne spadki zainteresowania w przypadku braku sezonowości branży powinny być wystarczającym sygnałem do interwencji. Prawdopodobnie wtedy nadzorujący kampanię nie dogląda jej wystarczająco często i wnikliwie, by zobaczyć, że potrzebne są korekty.

Podstawą płatnej promocji w wyszukiwarce powinna być zawsze działająca szybko i dostosowana do każdego urządzenia strona internetowa lub e-sklep. Na atrakcyjnie opisaną i wartą uwagi ofertę powinni być kierowani tylko ci użytkownicy wyszukiwarki, których zapytania będą możliwie zbliżone do niej. Pisząc prościej, jeżeli reklama kategorii sklepu internetowego, w której znajdują się sukienki na sylwestra, w koncie AdWords będzie ustawiona nieprecyzyjnie, czyli tak, że system wyświetli ją również dla fraz typu odzież damska, ubrania dla kobiet, spodnie damskie itp. to efekt może być daleki od oczekiwanego.

Wśród rzetelnie tworzących, optymalizujących i nadzorujących kampanie reklamowe w Google AdWords ekspertów, podobnie jak w przypadku specjalistów SEO są i tacy, którzy naginają rzeczywistość, wmawiając klientom nieprawdziwe teorie typu “Na efekty reklamy trzeba poczekać.”, “Wdrożyliśmy najlepsze ustawienia.”, czy “Do obsługi Państwa kampanii dedykowany jest wyłącznie jeden specjalista, który na bieżąco ją nadzoruje, dlatego koszt kampanii jest wyższy” lub podobne. Przed rozpoczęciem współpracy warto weryfikować wszystkie niepokojące sygnały, korzystając np. z często bezpłatnych konsultacji w konkurencyjnej firmie.

Kampanie reklamowe linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google w mojej ofercie

Możliwość płatnej promocji w wyszukiwarce Google proponuję w pakiecie reklama sklepu internetowego oraz reklama w internecie. W pierwszej kolejności analizuję cele biznesowe. Kolejno tworzę nowe konto lub dokonuję audytu już wykorzystywanego konta Google AdWords. Za każdym razem optymalizuję ustawienia w taki sposób, by już wykorzystując pierwszy niewielki budżet osiągnąć zamierzony cel.

Katalogowanie stron internetowych przewodnik w erze cyklicznych aktualizacji algorytmów wyszukiwarek ma obecnie inne znaczenie, niż dawniej. Przez to, że sama wykonuję katalogowanie stron to pokusiłam się o napisanie małego przewodnika dla każdego, kto zastanawia się nad zleceniem katalogowania.

Obecnie dodawanie stron do katalogów internetowych może w większości przypadków (szczególnie dla nowych witryn) narobić więcej szkód, niż pożytku. Nie spotkałam się z miarodajnymi danym na temat tego, żeby wyłącznie przy pomocy backlinków z katalogów stron uzyskano stałą poprawę pozycji w wyszukiwarce. Tylko linki z katalogów w profilu linków nie poprawią pozycji katalogowanej strony. Katalogi nie są źródłem ruchu. W zasadzie odwiedzają je już tylko boty indeksujące i osoby, które poprawiają dodane wpisy. Większość katalogów stron oferuje słabej jakości link zwrotny. Jest on bezużyteczny. Często szkodliwy.

Nie znaczy to jednak, żeby z linków pochodzących z katalogów stron rezygnować całkowicie. Ważne, żeby wizytówki zostały umieszczone z rozwagą w stale moderowanych katalogach stron lub bazach firm. Zyskiem z wizytówki zamieszczonej w pewnych miejscach będzie dodatkowy link o dobrych parametrach w profilu linków katalogowanej witryny.

Rodzaje katalogów i niezmiernie wartościowe spisy stron

W sieci można napotkać kilka typów katalogów i są to:

  • Katalogi miejskie w których wpis mogą dodać wyłącznie sprzedawcy i usługodawcy z określonego regionu.
  • Katalogi branżowe np. medyczne, budowlane, motoryzacyjne, firmowe, transportowe, ślubne i turystyczne.
  • Katalogi SEO na skryptach WPkat, Donmini lub SEOkatalog, które można poznać chociażby po minimalnej ilości danych firmy w wizytówkach i z których najczęściej katalogowana witryna otrzymuje tzw. Trust Rank.

Niezmiennie wartościowe bazy stron i firm należą do największych portali internetowych typu wp.pl, interia.pl, di.com.pl. Przez to, że te katalogi stron są częścią dużych portali, to linki z nich pochodzące mają pozytywny wpływ na linkowaną stronę.

Samodzielne katalogowanie stron internetowych przewodnik- o czym pamiętać i jak wybrać dobry katalog stron

Zawsze wtedy, gdy zapada decyzja o dodaniu firmowej strony www lub sklepu internetowego do katalogów wpierw warto wybrać najlepsze miejsca. Bez analizy technicznej głównym kryterium oceny katalogu powinny być jego ogólne oględziny. Systematyczna moderacja, ogólne otoczenie i miejsce wizytówki oraz parametr linku to podstawowe czynniki na które warto zwrócić uwagę.

Ważne, żeby sprawdzić jak indeksują się wpisy z katalogu. Można to zrobić za pomocą funkcji site:www.nazwakatalogu.pl. Jeśli na liście wyników jest strona główna i wiele podstron włącznie z ostatnimi wpisami to znaczy, że nie ma problemu z indeksacją. W przypadku braku informacji lub gdy tych wyników jest niewiele katalog lepiej pominąć. Wykorzystując np. bezpłatną opcję MajesticSEO można sprawdzić popularny parametr Trust Flow (idealnie, jeśli jest większy, niewiele niższy lub równy drugiemu parametrowi Citation Flow), który jest wartym uwagi parametrem tego systemu.

Pomocny w ocenie domeny katalogu, do którego chcemy dodać witrynę jest również darmowy SEOMoz Linkscape, w którym parametry Domain i Page Authority powinny być możliwie najwyższe, natomiast wartość SPAM SCORE jak najniższa.

katalogowanie stron internetowych przewodnik

Wizytówka w katalogu firm lub sklepów internetowych powinna być możliwie rozbudowana. Ważne, by tytuł w wizytówce był przemyślany, a opis firmowej oferty zawsze unikalny. To niezwykle istotne żeby opis oferty był zawsze inny, ponieważ dublowanie opisów dość często powoduje, że wizytówka nie znajduje się w wynikach wyszukiwania, a zysk z jej umieszczenia jest w zasadzie żaden. Dodający witrynę do katalogu nie powinien przesadzać z ilością słów kluczowych/tagów (idealnie, jeśli nie będzie ich więcej, niż 5). Z ilością nowo tworzonych wizytówek nie należy przesadzać.

Katalogowanie stron internetowych przewodnik po mojej ofercie

Linki z wybranych katalogów, wizytówek NAP lub stron ogłoszeniowych pozyskuję w celu uzupełnienia profilu linków witryny. W przypadku zainteresowania tą ofertą proszę o kontakt lub zakup pakietu z SEO sklepu.

Swoją przygodę z dzieleniem się wiedzą postanowiłam rozpocząć od tematu, jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego, ponieważ nad tym z coraz większymi sukcesami pracuję. Przyczynkiem do zawarcia podstawowych informacji na ten temat również w swoim pierwszym wpisie na blogu stał się artykuł z szerszym opisem, który opublikowałam tutaj.

Jak to jest z tym pozycjonowaniem sklepów internetowych?

pozycjonowanie sklepu internetowego - niezmiennie istotne czynniki

Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony firmowej mocno się zmieniło na przestrzeni lat. Dawniej kluczowe do osiągnięcia wysokich pozycji były linki. Linkowano byle jak i byle z jakich stron. Ważne, żeby linków było dużo. Później pojawiły się siejące popłoch aktualizacje algorytmu i wynikające z tego problemy.

Mimo różnego typu zmian, które miały miejsce na przestrzeni lat niezmiennie istotne czynniki mające wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego to:

 

  1. Przemyślana koncepcja na etapie wdrożenia sklepu internetowego, optymalizacja wydajności, dobry UX.
  2. Budowa przemyślanego profilu linków.
  3. Unikalna treść i opisy produktów.
  4. Systematycznie aktualizowana mapa XML i odpowiednio przygotowany plik robots.txt.
  5. Odpowiednio przygotowany, unikalny tytuł i krótki opis, czyli tzw. metadane.
  6. Linkowanie wewnętrzne.
  7. Krótkie adresy URL, kanoniczne url-e.
  8. Unikalność zarówno w odniesieniu do wspomnianej już treści, jak i prezentacji oferty.
  9. Użyteczność i szybkość działania dostosowywana do wniosków płynących z systematycznej analizy.

Przestrzegania wyżej wymienionych czynników należy wymagać od agencji lub specjalisty SEO, który na co dzień wie, jak powinno wyglądać pozycjonowanie sklepu internetowego. O wszystkich zagadnieniach warto pamiętać już na etapie planowania wdrożenia własnej witryny sprzedażowej. Zainteresowanych szerszym opisem czynników wpływających na pozycjonowanie odsyłam do artykułu, do którego link znajduje się w pierwszym akapicie wpisu. Zachęcam również do rozmowy na temat pozycjonowania sklepów internetowych.