Co to jest i ile kosztuje marketing szeptany?

Nim wyjaśnię, co to jest marketing szeptany (ang. whisper marketing, word of mouth marketing) muszę wspomnieć, że ta forma promocji występuje również pod nazwą buzz marketingu, marketingu rekomendacyjnego oraz WOMM marketingu. Patrząc szczególnie na merytoryczną wartość postów, które napotykam głównie na forach internetowych można by przypisać dodatkowe określenia do obecnego nazewnictwa usługi. Do tego jednak odniosę się później.

Definicja:

Marketing szeptany to działanie reklamowe, którego celem jest dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem wyglądającego na „naturalny” przekazu.

Cena:

Publikacja jednego postu dobrej jakości kosztuje od 6,5 zł brutto. Finalnie wycena zależna jest od szczegółów zlecenia i często podlega negocjacji.

Jak poprawnie powinien być wykonany marketing szeptany?

Delikatna sugestia, zarówno plusy, a gdy potrzeba także wybrane minusy oferty oraz wyłącznie w temacie i na temat. To podstawy „naturalnej” sugestii. Wiem, że nie każdy się z tym zgodzi, ale w mojej ocenie poprawnie wykonany marketing szeptany powinien zawsze gwarantować osiągnięcie ustalonego ze zlecającym tą formę reklamy efektu. Efektem priorytetowym jest najczęściej sprzedaż produktu lub usługi. Coraz trudniej jednak sprzedać cokolwiek na forach internetowych i blogach ze względu na to, że straciły one w bardzo wielu przypadkach swoje walory na rzecz grup społecznościowych m.in. na Facebooku. Obecnością na portalach społecznościowych można zyskać potrójnie (wizerunek + kontakt + sprzedaż)!

W ostatnich miesiącach znacznie wzrosła liczba forów, które są mocno moderowane i na których wszelkiego rodzaju linki oraz wzmianki o firmie są usuwane. Prócz tego bardzo wiele forów po prostu przestaje istnieć ze względu na to, że ich dotychczasowi użytkownicy w zasadzie na stałe zagościli na portalach społecznościowych. Przez to, że właścicielom forów zabrakło konsekwencji w ich rozwoju sens odpływ użytkowników stał się oczywisty, a opłacalność prowadzenia forum żadna. Z kolei blogerzy dbają o swoje witryny na tyle dokładnie, że przypadkowe komentarze typu „Super” nie mają racji bytu. Dodatkowe trudności w dotarciu z przekazem reklamowym do odbiorcy zobligowały promujących do zmiany zasady działania i wywindowały ceny za dobrej jakości pracę.

Mimo to fora internetowe oraz blogi wciąż pozostają najlepszym miejscem na pozostawienie odpowiedniej wzmianki na temat oferty firmy, ponieważ treści na nich publikowane w przeciwieństwie do portali społecznościowych często pozostają na długo w indeksie wyszukiwarki. Do takich wiadomości można łatwiej dotrzeć długo po publikacji postu lub komentarza. Dodatkowo, jeśli kampanię buzz marketingu realizuje osoba, której ambicje wykraczają poza obowiązek dodania określonej liczby wpisów gdzie się da i ma ona ogólne pojęcie na temat link buildingu to może dodatkowo wesprzeć wizerunek firmy i profil linków firmowej witryny. Wystarczy, że do swojej pracy się przygotuje i odpowiednią treść doda tylko na wybranych witrynach. Osobiście uważam, że lepiej rozliczyć kampanię tylko z dobrych wpisów, niż na siłę dodawać treść gdzie się da. Warto, by każdy właściciel firmy, który decyduje się na tą formę promocji zwracał uwagę na efekty pracy i miejsce oraz jakość publikowanych wpisów.

Brak kontroli, brak jakości, brak pomysłu, czyli Buzz marketing po kosztach realizowany hurtowo!

Wielu zaznajomionych z tematem widziało już pewnie nie jedno na forach lub blogach. Dużo osób wie, czym jest link pod anchorem i są świadome tego, że po najechaniu myszką na taki odnośnik widać do jakiej strony prowadzi. Przykład poniżej obrazuje jak nie powinien wyglądać marketing szeptany. Oczywiście priorytetem w tym przypadku mogło być pozyskanie linku, nie mniej linkujący zapomniał o dobrym imieniu firmy klienta. Każdy klient, któremu zależy na dobrym wizerunku firmy powinien pracę osoby zajmującej się promocją bacznie nadzorować, by uniknąć promocji zwijarki do blach w temacie dotyczącym pracy za granicą.

marketingu szeptanego

Szeptany, szemrany, buzz, rekomendacyjny, WOMM marketing. Wiele nazw – kilka możliwości.

Przynoszącą najlepszy efekt opcją marketingu szeptanego są działania prowadzone z wykorzystaniem monitoringu internetu. W tym wariancie usługa jest realizowana na forach, blogach i mikroblogach, portalach społecznościowych, informacyjnych, wideo oraz innych. Monitoring internetu wykorzystywany jest również do kontroli opinii na temat firmy.

Druga z realizowanych najczęściej możliwości to opcja polegająca na wyszukiwaniu odpowiednich wątków i dodawaniu w nich zazwyczaj polecających konkretny produkt lub usługę wpisów. Dużym minusem tego wariantu jest to, że ograniczany jest zazwyczaj do forów. Zdarza się, że w wątkach są wyłącznie posty z linkiem prowadzącym do ofert różnych firm, na czym cierpi merytoryka dyskusji. Priorytetem wówczas nie jest sprzedaż lub chociażby zwrócenie uwagi na ofertę tylko pozyskanie linku zwrotnego niezbędnego do pozycjonowania strony lub sklepu internetowego.

Content is King! To popularne w branży powiedzenie. Jeśli budżet promocji na to pozwala warto marketing szeptany rozszerzyć o eksperckie artykuły sponsorowane. Dobrze, jeśli ta treść publikowana jest na portalach, które rzeczywiście odwiedza duża liczba internautów. Wówczas firma dzieląc się wiedzą zyskuje potrójnie, bo poprawia swój wizerunek, zyskuje link do swojej strony www i poprawia sprzedaż produktów bądź usług, do których odwołuje z artykułu.

Zanim zlecisz Buzz Marketing.

Przed zleceniem kampanii warto jasno określić cel jaki powinien zostać osiągnięty i przedyskutować metodykę. Istotna jest gwarancja na realizowaną usługę. Wpisy mogą zostać usunięte. Szczególnie ważne jest to, kto, gdzie i co napisze. Zlecenie WOOM marketingu po atrakcyjnej stawce może przynieść uszczerbek na wizerunku firmy. Pozyskane z niewłaściwych forów lub blogów linki odwołujące do promowanej strony www lub sklepu internetowego mogą być przyczynkiem spadku pozycji i ruchu, który pochodzi z wyszukiwarek internetowych. Brak dostępu do kont z których zostały dodane wpisy to dodatkowy problem, który może być szczególnie dotkliwy wtedy, gdy post trzeba edytować.

Marketing szeptany w mojej ofercie.

Promocję z wykorzystaniem marketingu szeptanego proponuję głównie w tej ofercie: http://www.mmarketing.com.pl/marketing-szeptany-buzz-marketing/. Zachęcam do zapoznania się z jej szczegółami i późniejszej rozmowy na temat możliwości wykorzystania buzz marketingu w procesie promocji Państwa firmy.

Co to jest AdWords?

AdWords to system w którym użytkownik ma możliwość skorzystania z płatnej reklamy w wyszukiwarce Google. Reklamy AdWords wyświetlane są zazwyczaj u góry oraz po prawej stronie wyników wyszukiwania. Zdarza się, że kampanie reklamowe można zobaczyć również na dole okna wyszukiwarki oraz w zależności od ustawień na stronach zweryfikowanych partnerów Google. Reklamodawcy płacą w systemie AdWords za każde kliknięcie w reklamę (model PPC).

Tyle teorii. Warto wspomnieć o cieniach i blaskach tej możliwości reklamy.

Dobre i złe strony AdWords

Wielu przedstawicieli firm doskonale wie, co to jest AdWords i do czego ten system służy. Niektórzy prawdopodobnie ulegli lub złudnemu przekonaniu o tym, że wystarczy uruchomić kampanię reklamową w tym systemie by sprzedawać w internecie. W efekcie, prócz wydanych pieniędzy i braku zwrotu z inwestycji w promocję na temat tej formy reklamy wyrobili sobie złe zdanie. O możliwości płatnej promocji w wyszukiwarce Google krąży wiele również negatywnych opinii. Główna to ta, że reklama z wykorzystaniem linków sponsorowanych Google jest droga, a efekty z tej formy promocji marne. To prawda. Efektem takiego stanu rzeczy jak już wspomniałam jest zazwyczaj źle przygotowana lub niedopilnowana przez specjalistę od wdrażania płatnych kampanii reklamowych w systemie AdWords promocja. Liczba opcji dostępnych w panelu usługi jest spora. Nie każdy potrafi je umiejętnie wykorzystać i wie, że nie ma ustawień uniwersalnych. Nie wszyscy też rozumieją, że najlepiej „pokazywać” klientowi tylko to, czego szuka i np. dodają do kampanii tyle fraz ile się da na czym później cierpi efektywność promocji.

Płatna reklama w wyszukiwarce, w porównaniu do popularnego pozycjonowania zawsze przynosi korzyści w chwilę po uruchomieniu kampanii i ma wiele zalet, do których bez wątpienia należy:

  • możliwość skorzystania z kuponu promocyjnego o wartości 200 złotych lub wyższej dla każdego, kto jeszcze nie promował swojej witryny w wyszukiwarce i wydał już na reklamę symboliczne 100 złotych;
  • natychmiastowy ruch dzięki obecności na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy;
  • szerokie możliwości docierania do ściśle określonego grona użytkowników wyszukiwarki;
  • możliwość wyświetlania reklam poza wynikami wyszukiwania na stronach tzw. członków sieci reklamowej Google;
  • możliwość wyświetlania reklam tym, którzy z jakiś powodów opuścili promowaną stronę www lub sklep internetowy (tzw. Remarketing);
  • możliwość bieżącej analizy efektów kampanii dzięki integracji m.in. z Google Analytics i szansa natychmiastowej zmiany ustawień albo zatrzymania emisji reklam.

Dobrze przygotowana i zoptymalizowana oraz oczywiście „doglądana” kampania reklamowa pozwala uzyskać często małym kosztem oczekiwane cele sprzedażowe, którymi są zazwyczaj:

  • zwrot z inwestycji w reklamę (wysoki współczynnik ROI);
  • pozyskanie możliwie wysokiego ruch za jak najniższą cenę;
  • wyświetlenie reklamy jak największej liczbie internautów za jak najniższą cenę.

Osobiście uważam, że na reklamę z wykorzystaniem linków sponsorowanych Google AdWords warto za każdym poświęcić część miesięcznego budżetu reklamowego. Ta forma reklamy ma spory potencjał.

Zanim zlecisz prowadzenie kampanii w Google AdWords

Jak wspominałam nieumiejętne stworzenie kreacji reklamowej lub powierzenie prowadzenia kampanii w systemie Google nieodpowiedniej firmie/osobie wygeneruje tylko koszty. Przed sformalizowaniem współpracy warto jasno określić cel promocji i na pierwszą kampanię przeznaczyć niewielki testowy budżet.

Dobrze, jeśli zlecający promocję ma dostęp do konta AdWords i wie chociażby które frazy generują najlepszy ruch oraz sprzedaż. Prócz tego samodzielnie powinien analizować oraz porównywać z poprzednimi okresami promocji ruch generowany z płatnej reklamy w wyszukiwarce. To umożliwia system Google Analytics. Ewentualne spadki zainteresowania w przypadku braku sezonowości branży powinny być wystarczającym sygnałem do interwencji. Prawdopodobnie wtedy nadzorujący kampanię nie dogląda jej wystarczająco często i wnikliwie, by zobaczyć, że potrzebne są korekty.

Podstawą płatnej promocji w wyszukiwarce powinna być zawsze działająca szybko i dostosowana do każdego urządzenia strona internetowa lub e-sklep. Na atrakcyjnie opisaną i wartą uwagi ofertę powinni być kierowani tylko ci użytkownicy wyszukiwarki, których zapytania będą możliwie zbliżone do niej. Pisząc prościej, jeżeli reklama kategorii sklepu internetowego w której znajdują się sukienki na sylwestra w koncie AdWords będzie ustawiona nieprecyzyjnie, czyli tak, że system wyświetli ją również dla fraz typu odzież damska, ubrania dla kobiet, spodnie damskie itp. to efekt może być daleki od oczekiwanego.

Wśród rzetelnie tworzących, optymalizujących i nadzorujących kampanie reklamowe w Google AdWords ekspertów, podobnie jak w przypadku specjalistów SEO są i tacy, którzy naginają rzeczywistość wmawiając klientom nieprawdziwe teorie typu „Na efekty reklamy trzeba poczekać.”, „Wdrożyliśmy najlepsze ustawienia.”, czy „Do obsługi Państwa kampanii dedykowany jest wyłącznie jeden specjalista, który na bieżąco ją nadzoruje, dlatego koszt kampanii jest wyższy” lub podobne. Przed rozpoczęciem współpracy warto weryfikować wszystkie niepokojące sygnały korzystając np. z często bezpłatnych konsultacji w konkurencyjnej firmie.

Kampanie reklamowe linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google w mojej ofercie

Możliwość płatnej promocji w wyszukiwarce Google proponuję w pakiecie „Reklama sklepu internetowego (http://www.mmarketing.com.pl/reklama-sklepu-internetowego)” oraz „Reklama w internecie (http://www.mmarketing.com.pl/reklama-internecie)”. W pierwszej kolejności analizuję cele biznesowe. Kolejno tworzę nowe konto lub dokonuję audytu już wykorzystywanego konta Google AdWords. Za każdym razem optymalizuję ustawienia w taki sposób, by już wykorzystując pierwszy niewielki budżet osiągnąć zamierzony cel.

Katalogowanie stron internetowych w erze cyklicznych aktualizacji algorytmów wyszukiwarek ma obecnie inne znaczenie, niż to miało miejsce jeszcze chociażby kilka lat temu. Jako, że mam w ofercie usługę dodawania stron internetowych do wybranych katalogów i proponuję linki z nich pochodzące w wybranych pakietach to poniżej również w odniesieniu do swojej oferty przedstawiam przewodnik po temacie jakim jest katalogowanie stron internetowych.

W słusznie minionych czasach, gdy podstawą zdobywania wysokiej pozycji w wyszukiwarce było dodanie strony do możliwie dużej ilości między innymi katalogów stron zyskiem dla posiadacza strony www lub sklepu internetowego z obecności szczególnie w topowych katalogach była wysoka pozycja w wyszukiwarce i dodatkowy ruch z tego typu witryn.

Obecnie tylko dodawanie stron do katalogów internetowych może w większości przypadków (szczególnie dla nowych witryn) narobić więcej szkód, niż pożytku. Nie spotkałam się z miarodajnymi danym na temat tego, żeby wyłącznie przy pomocy linków pochodzących z katalogów stron uzyskano chociażby znaczną i stałą poprawę pozycji w wyszukiwarce, nie wspominając już o tym, żeby same linki  z katalogów cokolwiek wypozycjonowały. Prócz tego nie ma mowy, by dziś pozyskać wartościowy ruch z katalogów stron, jeśli zamieszczamy w nich standardowe wizytówki. Katalogi stron internetowych przeważnie odwiedzają boty indeksujące i osoby, które poprawiają już dodane wpisy. Dużo rzadziej są to ludzie, którzy szukają np. konkretnej firmy.

Nie znaczy to jednak, żeby z linków pochodzących z katalogów stron rezygnować całkowicie pod warunkiem, że wizytówki zostały umieszczone z rozwagą w niezmiennie najlepszych katalogach typu katalog.wp.pl, katalog.di.com.pl i kilku innych. Zyskiem z wizytówki zamieszczonej w tych bazach będzie dodatkowy link o dobrych parametrach w profilu linków katalogowanej witryny. Z mniej znanych katalogów jest jeszcze kilka tych w których warto pozostawić odnośnik do swojej witryny. Każdorazowo warto rozważyć wyróżnienie swojej wizytówki, bo choć do katalogów zagląda coraz mniej osób to próba przekierowania ruchu na swoją witrynę może czasem zaskoczyć.

Rodzaje katalogów i niezmiernie wartościowe spisy stron

W sieci można napotkać kilka typów katalogów i są to:

  • Katalogi miejskie w których wpis mogą dodać wyłącznie sprzedawcy i usługodawcy z określonego regionu.
  • Katalogi branżowe np. medyczne, budowlane, motoryzacyjne, firmowe, transportowe, ślubne i turystyczne.
  • Katalogi SEO na skryptach WPkat, Donmini lub SEOkatalog, które można poznać chociażby po minimalnej ilości danych firmy w wizytówkach i z których najczęściej katalogowana witryna otrzymuje tzw. Trust Rank.

Niezmiennie wartościowe spisy stron należą do największych portali internetowych typu wp.pl, interia.pl, di.com.pl i innych, które są częścią zazwyczaj dużego portalu. Prawdopodobnie właśnie z uwagi na to, że te katalogi stron www i sklepów internetowych są częścią agresywnie rozwijanych serwisów linki z nich pochodzące po wielu aktualizacjach algorytmu nie szkodzą na pozycje katalogowanej strony.

Samodzielne katalogowanie stron internetowych – o czym pamiętać i jak wybrać dobry katalog stron

Zawsze wtedy, gdy zapada decyzja o dodaniu firmowej strony www lub sklepu internetowego do katalogów wpierw warto wybrać najlepsze miejsca. Bez analizy technicznej głównym kryterium oceny katalogu powinny być jego ogólne oględziny. Jeśli jest on częścią np. dużego portalu, który jest bardzo często aktualizowany, a sam katalog systematycznie moderowany i mamy szansę, choć na chwilę by wizytówka firmy pojawiła się, chociaż na pierwszych stronach kategorii to warto do takiej bazy zgłosić swoją witrynę.

W prosty sposób, wpisując w okno przeglądarki formułę site:www.nazwakatalogu.pl, po której wciśnięty zostaje enter można sprawdzić czy wizytówki dodane do katalogu jak i sam katalog znajduje się w indeksie wyszukiwarki. Jeśli po tej czynności uzyskamy obszerną listę podstron katalogu na czele ze stroną główną to wiadomo, że jest on obecny we wspomnianym indeksie. W przypadku braku informacji lub gdy tych wyników jest niewiele katalog lepiej pominąć. Wykorzystując np. bezpłatną opcję MajesticSEO można sprawdzić popularny parametr Trust Flow (idealnie, jeśli jest większy, niewiele niższy lub równy drugiemu parametrowi Citation Flow), który jest wartym uwagi parametrem tego systemu.

katalog-onet-majestic

Pomocny w ocenie domeny katalogu, do którego chcemy dodać witrynę jest również darmowy SEOMoz Linkscape, w którym parametry Domain i Page Authority powinny być możliwie najwyższe, natomiast wartość SPAM SCORE jak najniższa.

seomoz-katalog-onet

Wizytówka w katalogu firm lub sklepów internetowych powinna być możliwie rozbudowana. Ważne, by tytuł w wizytówce był przemyślany, a opis firmowej oferty zawsze unikalny. To niezwykle istotne żeby opis oferty był zawsze inny, ponieważ dublowanie opisów dość często powoduje, że wizytówka nie znajduje się w wynikach wyszukiwania, a zysk z jej umieszczenia jest w zasadzie żaden. Dodający witrynę do katalogu nie powinien przesadzać z ilością słów kluczowych/tagów (idealnie, jeśli nie będzie ich więcej, niż 5). Z ilością nowo tworzonych wizytówek nie należy przesadzać. Idealnie, jeśli w ciągu jednego dnia nie zostanie utworzonych więcej, niż 10 wizytówek firmy z linkiem do strony www.

Katalogowanie stron internetowych i e-sklepów w mojej ofercie

Linki z wybranych katalogów, wizytówek NAP lub stron ogłoszeniowych pozyskuję w celu uzupełnienia profilu linków witryny. W przypadku zainteresowania tą ofertą zachęcam do kontaktu.

Swoją przygodę z dzieleniem się wiedzą postanowiłam rozpocząć od tematu jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego, ponieważ nad tym najczęściej pracuję. Przyczynkiem do zawarcia podstawowych informacji na ten temat również w swoim pierwszym wpisie na blogu stał się artykuł z szerokim opisem, który opublikowałam tutaj.

pozycjonowanie sklepu internetowego
pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony firmowej ewoluuje na przestrzeni lat. Dawniej kluczowe do osiągnięcia wysokich pozycji były linki. Linkowano byle jak i byle z jakich stron. Ważne, żeby linków było dużo. Później pojawiły się siejące popłoch aktualizacje algorytmu i wynikające z tego problemy. Równolegle do modyfikacji algorytmu pojawiły się zmiany kilkuset wytycznych, za którymi szczególnie pozycjonujący strony www lub sklepy internetowe powinni podążać.

Na przestrzeni lat niezmiennie istotne czynniki, które mają wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego to:

  1. Przemyślana koncepcja na etapie wdrożenia e-sklepu i optymalizacja wydajności, użyteczności oraz treści.
  2. Budowa przemyślanego profilu linków.
  3. Unikalna treść i opisy produktów.
  4. Systematycznie aktualizowana Mapa XML i odpowiednio przygotowany plik robots.txt
  5. Odpowiednio przygotowany, unikalny tytuł i krótki opis, czyli tzw. metadane.
  6. Linkowanie wewnętrzne.
  7. Krótkie adresy URL, kanoniczne url-e.
  8. Unikalność zarówno w odniesieniu do wspomnianej już treści jak i prezentacji oferty.
  9. Użyteczność i szybkość działania dostosowywana do wniosków płynących z systematycznej analizy.

Przestrzegania wyżej wymienionych czynników należy wymagać od agencji lub specjalisty SEO, który na co dzień wie jak powinno wyglądać pozycjonowanie sklepu internetowego. O wszystkich zagadnieniach warto pamiętać już na etapie planowania wdrożenia własnej witryny sprzedażowej. Zainteresowanych szerszym opisem czynników wpływających na pozycjonowanie odsyłam do artykułu do którego link znajduje się w pierwszym akapicie wpisu. Zachęcam również do rozmowy na temat pozycjonowania sklepów internetowych.