System reklamowy Google AdWords dostępny jest dla użytkowników już od 2000 roku. Przez cały ten czas został bardzo rozwinięty. Obecnie znany jest pod nazwą Google Ads. Każdy użytkownik internetu może bezpłatnie założyć sobie konto w tej usłudze. Najbardziej zainteresowani możliwością tworzenia reklam są przedsiębiorcy. Reklamy tworzone w ramach konta Google Ads mogą wyświetlać się w różnych miejscach, w zależności od rodzaju stworzonej kampanii. Jest to więc jedno z narzędzi reklamowych, za pomocą którego można tworzyć kampanie promujące firmową witrynę.

Kampanie reklamowe w Google ADS — ale jakie? 

Skoro wiesz już, że Google Ads służy do tworzenia i wyświetlania reklam to teraz warto skupić się na tym, jakiego rodzaju są to reklamy. Możliwe do stworzenia kampanie reklamowe dotyczą:

  • Sieci wyszukiwania- w tym przypadku reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce obok organicznych wyników wyszukiwania. Ten typ kampanii jest odpowiedni w momencie, kiedy najmocniej zależy nam na dotarciu do użytkowników, którzy wchodzą do wyszukiwarki z zamiarem znalezienia konkretnej usługi lub też produktu.
  • Sieci reklamowej- sieć reklamowa to zweryfikowane strony partnerskie Google. Są wśród nich popularne portale o zasięgu ogólnopolskim, strony branżowe lub witryny należące do znanych czasopism. W sieci reklamowej można wyświetlać jednakowo reklamy tekstowe w formie niewielkich boksów, ale też reklamy graficzne w różnych rozmiarach. Celem kreacji wyświetlanych w sieci reklamowej Google Ads jest najczęściej uświadamianie użytkowników o istnieniu firmy oraz jej ofercie. Tego rodzaju kampania jest idealna do budowania świadomości marki. Warto pamiętać, że reklamy w sieci reklamowej Google Ads klikają użytkownicy, którzy niekoniecznie czegoś potrzebują i mają zamiar to kupić — to mogą być po prostu osoby, które klikają reklamę z ciekawości, gdyż wyświetliła im się ona z boku artykułu, który właśnie czytają. W sieci reklamowej możliwe jest targetowanie reklamy i wyświetlanie określonego rodzaju przekazu użytkownikom o konkretnych cechach demograficznych lub też zainteresowaniach.
  • Reklamy w serwisie You Tube– zazwyczaj są to reklamy wideo wyświetlane w ramach transmisji strumieniowej wideo. Mogą one wyświetlać się przed odtworzeniem danego filmu lub w jego trakcie, ale też np. w formie 6-sekundowego materiału w przerywniku — tutaj dostępnych jest kilka opcji. Ten rodzaj reklamy również będzie odpowiedni do budowania świadomości marki, a także pozwoli na dotarcie do sporej ilości użytkowników.
  • Kampanie remarketingowe- są to kampanie, w których zbiera się pliki cookies użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową, a następnie wraca się do tych samych użytkowników z reklamą produktów lub usług oferowanych na stronie (szacuje się, że ponad 30% użytkowników potrzebuje minimum 3 wizyt na stronie sprzedawcy, aby zakupić dany towar).
  • Kampanie produktowe- reklamy w Zakupach Google z wykorzystaniem Google Merchant Center dedykowane w szczególności sklepom internetowym, które chcą promować konkretne produkty wśród użytkowników.
  • Kampanie promujące aplikacje mobilne- kampanie, które mają na celu promowanie aplikacji, które można bezpośrednio pobrać ze sklepu Google Play.

google ads

W jaki sposób dopasować rodzaj kampanii do potrzeb firmy? 

Przede wszystkim trzeba zadać sobie pytanie, co do tego:

– Jaki jest cel reklamowy i co chcesz osiągnąć? Czy zależy Ci na zbudowaniu świadomości marki, a może chcesz dotrzeć do konkretnych użytkowników, którzy wiedzą czego chcą, wchodzą i to kupują?

– Co chcesz reklamować? Czy jest to strona internetowa z ofertą, kategoria produktowa w sklepie internetowym, a może aplikacja mobilna?

– Jaki ma być zasięg reklamy? Czy zależy Ci na całej Polsce, a może na konkretnym województwie? Google Ads umożliwia w wielu rodzajach kampanii określenie zasięgu reklam, czyli terenu, na jakim mają się wyświetlać.

– Jaki budżet chcesz przeznaczyć na reklamę miesięcznie.

W jaki sposób rozliczane są kampanie? 

Z pewnością warto o tym wspomnieć, gdyż niejako jest to cecha charakterystyczna tego systemu reklamowego. Najpopularniejszym sposobem rozliczeń w Google Ads jest płatność za kliknięcie. W szczególnych typach kampanii jest również opcja rozliczeń za wyświetlenia lub konwersje (wykonaną przez użytkownika czynność na stronie, która zostanie przez reklamodawcę zdefiniowana jako pożądana, np. wyświetlenie strony z podziękowaniem za złożenie zamówienia).

Najczęściej jednak osoby, które decydują się na Google Ads robią to właśnie ze względu na model płatności „za efekty”, a więc Cost per Click. Warto też wiedzieć o tym, że kolejność wyświetlanych reklam nie jest przypadkowa. W dużej mierze wpływa na to system aukcyjny, czyli „kto da więcej” za wyświetlenie reklamy na dane słowo kluczowe. W systemie można zdefiniować, ile maksymalnie jest się w stanie zapłacić za jedno kliknięcie. O miejscu na liście reklam decyduje także wynik jakości, na który między innymi składa się to, jak reklama jest dopasowana do tego, czego szuka użytkownik.

Nie warto zajmować się tworzeniem kampanii samodzielnie. Na rynku znaleźć można wielu specjalistów, którzy zajmują się ich tworzeniem. Wystarczy skontaktować się z jednym z nich i mniej więcej określić, gdzie chce się reklamować i co osiągnąć. Otrzymanie oferty, w której specjalista np. określi słowa kluczowe, na jakie może wyświetlać się strona oraz zaproponuje budżet miesięczny jest zazwyczaj bezpłatne.

Podejmując współpracę z agencją warto zwrócić uwagę na dodatkowe koszty. To zazwyczaj opłata miesięczna za prowadzone działania reklamowe, a dokładniej — ile pobiera agencja za prowadzenie kampanii, a ile co miesiąc wpływa do Google. Zazwyczaj agencja określa stałą, miesięczną kwotę za obsługę i stanowi ona pewien procent kwoty budżetu reklamowego. Cena za obsługę wzrasta wraz z budżetem, wielkością kampanii, a także dodatkowymi kwestiami, a więc na przykład w związku z tym, że kampania jest eksportowa.

Na co można liczyć w ramach prowadzenia kampanii i jej obsługi? 

Szczegóły oferty zawarte są w regulaminie świadczenia takiej usługi. Zazwyczaj jednak powinna to być usługa stworzenia takiej kampanii, a następnie opieki nad nią. Bardzo często agencje oferują wgląd do konta, a także przesyłanie tygodniowych lub miesięcznych raportów. Z punktu widzenia optymalizacji kampanii zawsze warto sprawdzać, na jakie słowa kluczowe wpisywali użytkownicy do wyszukiwarki, którzy potem odwiedzili firmową stronę. Pomaga to zdefiniować wykluczające słowa kluczowe, dzięki którym kliknięcia nie idą na marne. Warto też merytorycznie podejść do tekstów reklamowych, szczególnie jeśli reklamujemy bardzo wąską grupę produktów lub usług, a zdecydowaliśmy się na bardziej ogólne słowa kluczowe.

Dlaczego warto skorzystać z systemu Google Ads? 

Z pewnością dlatego, że nie wyda się więcej niż to, co wpłacone jest na indywidualne konto Google Ads (rozliczenie przedpłatowe). Dodatkowo — w każdej chwili można przerwać kampanię. System rozliczeń jest bardzo korzystny, możliwości tworzenia różnych reklam są ogromne, a dodatkowo bardzo łatwo zmierzyć efektywność kampanii poprzez podpięcie dodatkowej analityki np. Google Analytics, wdrożenie śledzenia konwersji czy też analizę popularności strony na podstawie pojawiających się o niej wzmianek w sieci.

Zainteresowała Cię reklama w Google Ads? Na stronie ofertowej — pozyskiwanie klientów z internetu znajdziesz moją ofertę. O tworzeniu nowych lub optymalizacji obecnych kampanii reklamowych możemy porozmawiać telefonicznie — telefon kontaktowy 607-308-754.

Promocja z wykorzystaniem artykułów sponsorowanych przybiera obecnie rozmaite postacie i jest dosyć popularna. Zasadniczo taki rodzaj marketingu nazywa się reklamą natywną, ze względu na to, że zazwyczaj nie chodzi tutaj o dosłowne, bezpośrednie i bardzo wymowne podkreślanie treści reklamowej, a raczej o subtelną sugestię ukierunkowaną na osiągnięcie określonego celu — często jest nim odwiedzenie przez czytelnika konkretnego linku. Takie podejście do tematu może być bardzo skuteczne, gdyż odbiorcy komunikatów handlowych mogą nieraz jednocześnie zapoznać się z przydatnymi dla nich informacjami.

Chcesz zlecić opublikowanie artykułu sponsorowanego lub interesuje Cię stworzenie strategii, której artykuły sponsorowane będą częścią? Odwiedź podstronę content marketing korzyści oferta. Tam znajdziesz moją ofertę oraz informacje dotyczące ewentualnej współpracy.

Jakie są cechy dobrego artykułu sponsorowanego?

Stworzenie dobrego tekstu sponsorowanego wymaga wyczucia, a także umiejętności. Ważne jest to, aby artykuł był napisany poprawnym, przyjaznym dla czytelnika, a także atrakcyjnym w odbiorze językiem. Trzeba przyciągnąć uwagę odbiorcy w nienachalny, a czasem nawet wyszukany sposób. Należy zadbać o to, aby w treściach nie pojawiały się literówki, błędy ortograficzne oraz interpunkcyjne, czy też niezręczności stylistyczne. Wówczas tekst sprawia wrażenie profesjonalnego, co może być zachęcające dla czytelnika.

Oprócz tego główną rolę w artykule sponsorowanym odgrywa treść. Tekst powinien być merytoryczny i wartościowy — dobrze, aby był on pomocny oraz zawierał interesujące, przydatne informacje. Zaniedbanie tego czynnika może spowodować, że wrażenie odbiorcy nie będzie pozytywne, a poza tym, pisząc cokolwiek, aby tylko zapełnić stronę, raczej trudno jest przyciągnąć uwagę. Przestawiane zagadnienia warto opracować w sposób dokładny i rzetelny, a jednocześnie ciekawy. Można wykorzystać do tego przystępny język, jeśli tłumaczymy bardziej skomplikowane kwestie.

artykuł sponsorowany

Równie ważny jest link, który zazwyczaj zostaje umieszczony w artykule sponsorowanym. Powinien on być wpleciony naturalnie w treść tekstu i odpowiednio się prezentować. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, aby w okolicach linku nie akcentować zbyt natrętnie promocyjnej funkcji publikacji. Można posiłkować się delikatną sugestią i subtelną zachętą.

Ile kosztuje artykuł sponsorowany?

Koszt publikacji tego rodzaju tekstu zależy od dwóch czynników. Pierwszym z nich jest to, czy mamy gotowy artykuł, czy też dopiero musi zostać on napisany. Wówczas bowiem dodatkowo trzeba zainwestować w pracę twórcy około 300 zł netto. Drugą kwestię stanowi miejsce opublikowania treści. Dostępne oferty są bardzo zróżnicowane pod względem cenowym, a zaczynać się mogą już od 500 zł netto. Maksymalne stawki mogą wynieść jednak nawet ponad kilka tysięcy złotych. Zależy to głównie od tego, jaką popularnością cieszy się serwis, w którym chcemy się zaprezentować, choć nie zawsze jest to naczelne kryterium. Stawkę ustala właściciel witryny, wobec tego to on decyduje, jaki koszt trzeba ponieść, aby opublikować artykuł sponsorowany właśnie u niego na stronie.

Publikacja tekstu sponsorowanego a korzyści.

Posiłkowanie się artykułami sponsorowanymi w strategii marketingowej może przynieść spore korzyści. Jeżeli zdecydujesz się na publikację w renomowanym i popularnym serwisie, uwagę może zwrócić na ofertę Twojej firmy naprawdę wiele osób. Mechanizm działania może być wówczas pod pewnymi względami podobny do tradycyjnych metod reklamy — duża widownia zobaczy treść i jeżeli podąży za ofertą, jest szansa, że skorzysta z niej wiele osób. Dlatego właśnie ważne jest to, aby artykuł sponsorowany był napisany w umiejętny sposób. Również na mniejszych portalach taki tekst ma potencjał, aby zrobić swoje — wówczas jednak grupa docelowa może być nie tak liczna.

Kolejną kwestią jest wpływ artykułów sponsorowanych na pozycjonowanie. Link building jest po optymalizacji off site podstawową metodą zwiększania widoczności linkowanej strony w wynikach wyszukiwania. Nawet jeżeli link umieszczony jest na blogu, czy portalu o niewielkim zasięgu, to korzyści związane z pozycjonowaniem wciąż mogą mieć zastosowanie — w tym przypadku nie chodzi bowiem o widownię.

Tekst sponsorowany może również niekiedy pomóc w aspekcie wizerunkowym przedsiębiorstwa — wartościowe, czyli przydatne treści, przedstawione w ciekawy sposób nieraz przekładają się na to, jak postrzegana przez czytelnika jest firma.

Wybór miejsca publikacji.

To, gdzie opublikowany jest artykuł sponsorowany, zależne jest przede wszystkim od dostępnego budżetu oraz założonych celów. Jeżeli celem jest pozycjonowanie strony, wówczas nie trzeba koniecznie zwracać zbyt wielkiej uwagi na ilość odsłon wybieranych stron. Ważne jest jednak, aby były one uznawane za wartościowe według algorytmów indeksowania. Natomiast jeżeli nastawieni jesteśmy na bardziej spektakularną metodę promocji, wówczas warto poszukać naprawdę popularnych miejsc w sieci — choć może się to wiązać również ze znacznym zwiększeniem poniesionych kosztów.

buzz marketing

 

Buzz marketing — roznoszenie informacji, przekazywanie wiadomości, plotkowanie, wzbudzanie zainteresowania. Cele kampanii buzz maretingowej dopasowywane są najczęściej do założeń strategii marketingowej. Najczęściej to sugerowanie odpowiedniego produktu lub usługi. Efektem tej formy marketingu może być większa rozpoznawalności marki czy produktu oraz sprzedaż.

Na jakich płaszczyznach można skutecznie przeprowadzić buzz marketing?

Duże znaczenie ma aktywność na portalach społecznościowych. To jest wyjściowe miejsce, w którym często inicjuje się kontakt, zaszczepia ciekawość, podrzuca informację, zdjęcie lub filmik.
Drugim miejscem, gdzie można skutecznie pomóc internaucie, są branżowe fora tematyczne. Aktywne zabieranie głosu i przekonujący przekaz to gwarancja wzbudzenia zdrowego zainteresowania.
Duże znaczenie w buzz marketingu ma konsekwentne prowadzenie bloga tematycznego i pozyskiwanie wiernych czytelników. Profesjonalne dzielenie się wiedzą i rzeczowy, praktyczny opis produktów, usług, to wzbudzanie zaufania przyszłych klientów.
Technikami bardziej zaawansowanego buzz marketingu jest organizacja eventów branżowych, zaistnienie w mediach poprzez udzielanie wywiadów i komentowanie wydarzeń i nowości dotyczących branży.

Co decyduje o skuteczności buzz marketingu?

Buzz marketing jest wciąż bardzo dobrze przyjmowany, gdyż dobrze przeprowadzony sprawia bardzo wiarygodne wrażenie. Internauci są bardziej skłonni uwierzyć rekomendacjom swoich znajomych czy bloggerów. Przekazywanie informacji o produkcie przez rzeczywistych użytkowników danego przedmiotu jest najbardziej miarodajne według odbiorców. Buzz marketing musi być jednak dobrze wyważony, gdyż przesycenie informacjami może powodować efekt odmienny od założonego.

Zły buzz marketing.

Podejmujący się działań buzz marketingowych muszą być skuteczni, ale nie nachalni. Chcąc nasycić grupy lub fora informacjami o produkcie, łatwo popaść w skrajność i doprowadzić do odrzutu niedoszłych klientów. Szum, jaki należy stworzyć wokół marki musi być zdrowy i spontaniczny, ludzie powinni chcieć dyskutować o produkcie/firmie, a nie tylko natykać się na niego przy każdym włączeniu forum albo Facebooka. Podejmowane czynności promocyjne powinny być nośne, a nawet czasami mogą być kontrowersyjne, ale w żadnym razie natrętne i sztuczne.

Także przedstawianie produktu w samych superlatywach może być podejrzane dla obserwatorów. Działanie polegające na usuwaniu mniej korzystnych wpisów może zostać łatwo zdemaskowane. Należy wyraźnie podkreślić, że buzz marketing nie polega na spamowaniu na szeroką skalę. Płytki spam jest szybko rozszyfrowywany i bardzo szkodzi akcji promocyjnej.

Buzz marketing powinien opierać się na obmyślonej strategii i działaniu krok po kroku. Zaspamowanie skrzynek mailowych nie będzie dobrym pomysłem. Także zarejestrowanie się na forum tylko po to, by zacząć narzucać użytkownikom swoją markę jest błędem. Nie warto udawać specjalistów, którymi się nie jest, ani konsumentów, jeżeli jest się producentem. Buzz marketing powinien opierać się na moralnych działaniach i unikać krytykowania produktów konkurencyjnych.

Ścieżki buzz marketingu.

Buzz marketing jest dość nieprzewidywalną formą promocji. Wymaga stałego monitoringu. Rozpoczynając życie plotki warto starać się skonstruować dobry przekaz i pomóc produktowi. Moc przekazu informacji jest we współczesnym świecie ogromna. Powoduje to ogromną skuteczność szeptanej reklamy. Pod warunkiem przemyślanych i odpowiednio przeprowadzonych działań.

Temat zaplecza SEO/pozycjonerskiego odmieniono już przez wszystkie przypadki. Mimo to podejmę go, skupiając się tylko na najistotniejszych dla mnie szczegółach, które przybliżają do sukcesu.

Przy okazji wspomnę wam o ciekawej alternatywnie dla znanego większości visual composer-a. Chodzi o Elementor — ciekawy system, który również umożliwia ekspresowe tworzenie nieco  szybszych stron. Elementor to serce szablonu Monstroid2 z Templatemonster.pl, który testowałam.

Co to jest zaplecze SEO?

Tym, którzy nie wiedzą, co to jest zaplecze SEO — pozycjonerskie, wyjaśniam, że to przygotowana na potrzeby pozycjonowania strona internetowa lub wiele stron internetowych, które są odpowiednio przygotowane i z których linkowana jest pozycjonowana witryna. Celowo zastosowałam duże uproszczenie, ponieważ nie jest moim celem ponowne opisywanie tego, jak tworzyć i rozwijać zaplecze oraz ile to kosztuje. Skupię się tylko na przybliżeniu wam tego, co mim zdaniem jest ważne, żeby strona zapleczowa spełniała swoją funkcję i zarabiała na siebie.

Dobre zaplecze

Jeżeli kiedykolwiek zdecydujesz się na zlecenie budowy zaplecza, to poświęć chwilę na przygotowanie planu jego budowy i rozwoju.

  1. Twoje strony zapleczowe możesz uruchamiać na domenach z historią. Pamiętaj jednak o ich weryfikacji. Jest kilka systemów, które umożliwiają ich szybkie odnajdowanie. Możesz korzystać z giełd domen.
  2. Zadbaj o to, by wszystkie twoje posiadały zróżnicowane adresy IP, ale unikaj raczej hostingów SEO. Koszty ograniczysz, korzystając z dobrych systemów umożliwiających zakupienie i wykorzystywanie wielu adresów IP.
  3. Różnicuj, ale bez przesady. Mam tu na myśli skrypty, szablony i inne czynniki.
  4. Zadbaj o dobre linkowanie zaplecza.
  5. Pamiętaj o użytkownikach internetu. Bez względu na to, dla jakiej branży zlecisz budowę zaplecza, zadbaj o to, by dostarczyć użytkownikom jakościowy content. Ruch, który pozyskasz z dobrze przygotowanego zaplecza bez problemu zmonetyzujesz. Jakościowe strony zapleczowe wymagają mniej pracy.
  6. Buduj mniej — dobrych stron.

zaplecze widocznosc

Strona zapleczowa

Dobra strona zapleczowa, która ma pełnić swoją funkcję, musi dobrze wyglądać i być odpowiednio przygotowana. Warto do jej stworzenia korzystać ze sprawdzonych rozwiązań. Za przykład może posłużyć WordPress „ubrany” w szablon premium i uzbrojony tylko w konieczne wtyczki. Jedna z ostatnich stron, w której przygotowaniu uczestniczyłam, stworzona została właśnie na bazie znanego wszystkim WordPress-a.

Skorzystaliśmy wtedy z możliwości zakupu szablonu Monstroid2 na preferencyjnych warunkach z templatemonster.pl. Proces zakupu nie trwa długo. Bawiły nas błędy w tłumaczeniu polskiej wersji językowej tej strony.

W chwilę po zakupie dostaliśmy szablon do pobrania. Nieco poirytowało nas kilka zbędnych maili, które przyszły po zakupie. Rekompensowała to chęć pomocy w zakresie instalacji szablonu ze strony ludzi prowadzących ten marketplace. Fajna opcja to też automatyzacja procesu instalacji szablonu za pośrednictwem wtyczki. Zdecydowaliśmy się jednak zająć tym osobiście i zainstalowaliśmy go ręcznie. To, jak zainstalować szablon opisano prosto w dokumentacji. Mimo że jest ona w języku angielskim, to ze wszystkim przez masę obrazków powinna poradzić sobie osoba nieznająca tego języka.

Przez to, że w kolejnym zdecydowaliśmy się na wykorzystanie demo szablonu przyszły problemy. Ograniczenia po stronie serwera, który zdawał się już niczym nieograniczony, zobligowały nas do zwiększenia niektórych parametrów. Modyfikacja pliku .htaccess rozwiązała problem.

Miłym zaskoczeniem był dla nas porządek po imporcie demo. Zazwyczaj załadowanie danych wiązało się z koniecznością usuwania śmieci. W tym wypadku jest zupełnie inaczej. Na bazie podstawowego demo szybciej skonfigurowaliśmy docelową witrynę. Strona po odpowiedniej konfiguracji działa szybko. To prawdopodobnie zasługa Elementora, dzięki któremu równie sprawnie, a może i nawet szybciej można tworzyć atrakcyjne zaplecze SEO, które spełnia swoją funkcję i zarabia na siebie.

 

Jaki jest cel reklamy internetowej, którą prowadzisz lub której prowadzenie zlecasz? Czy realizowana reklama internetowa przynosi efekty? Czy witryna, na którą kierujesz ruch, jest dobrze przygotowana?

Jeśli Twoją odpowiedzią jest 3xTAK, to gratuluję. Jeżeli każda wydana przez Ciebie na reklamę internetową złotówka zarabia na siebie, to nie musisz czytać tego wpisu dalej. Niżej napisałam o tym, co robić, żeby efektywność reklamy internetowej była lepsza.

Cele działań reklamowych.

Nie ważne, z jakich form marketingu internetowego korzystasz. Każde działanie promocyjne powinno wywołać określoną reakcję. Musisz też znać ryzyko. Dla przykładu, jeśli zleciłeś:

  1. Pozycjonowanie strony to celem tego działania musi być wzrost liczby użytkowników z wyszukiwarki Google, którzy będą zainteresowani ofertą Twojej firmy i skorzystają z niej. Żeby do tego doszło, musisz mieć zoptymalizowaną witrynę, która nie sprawi problemu żadnemu użytkownikowi. W dużym uproszczeniu sklep internetowy lub strona www Twojej firmy musi być dostosowana na wielu płaszczyznach po to, by wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania dla najczęściej klikanych fraz. Na żadnym etapie nie zapominaj o użytkownikach wyszukiwarki. Witryna Twojej firmy musi być dla nich wiarygodna (certyfikat SSL, opinie, informacje prawne w zasięgu wzroku itd.). Klient z wyszukiwarki, jak każdy inny musi móc dokonać zakupu i płatności szybko. Ważne, byś zadbał o maksymalne uproszczenie tych czynności. Jak już wspomniałam, celem pozycjonowania musi być wzrost liczby użytkowników odwiedzających Twoją stronę z poziomu wyszukiwarki internetowej. Osiągniesz go, w zależności od wielu czynników po kilku tygodniach lub kilku miesiącach. W tym czasie Ty i firma pozycjonująca musicie mieć pewność, że wybrane słowa kluczowe są wyszukiwane i klikane przez użytkowników wyszukiwarki. Potrzebna jest wcześniejsza analiza potencjału słów kluczowych za pośrednictwem rozwiązania typu Kwfinder, modułu w Senuto, czy Semstorm. Widoczność pozycjonowanej witryny rośnie (w sprawdzeniu tego pomoże Senuto, Semstorm lub Semrush). Wzrasta też ruch, który sprawdzisz w Google Analytics (wiersz Organic Search, który znajdziesz, klikając z menu po lewej stronie kolejno Pozyskiwanie —> Cały ruch—>Kanały). Pamiętaj, że pozycjonowanie strony to proces ciągły. Powinieneś na ten temat zdobyć przynajmniej podstawowe informacje. Jeśli nie masz pewności co do doboru słów kluczowych, nie dostajesz raportów, nie wiesz, skąd pochodzą linki kierujące do Twojej witryny, nie widzisz wzrostu ruchu i sprzedaży, a minęło już przynajmniej kilka tygodni, to prawdopodobnie coś poszło nie tak. Nie przekreślaj jeszcze firmy pozycjonującej. Znajdź grupę SEO np. na Facebooku i poproś o weryfikację działań z zewnątrz tamtejszą społeczność. Kilka opinii z zewnątrz pomoże Ci zrozumieć, co się dzieje.
  2. Marketing szeptany – celem tego działania jest zazwyczaj wzrost liczby użytkowników przechodzących na Twoją witrynę z mediów społecznościowych lub konkretnych forów. Skuteczność marketingu szeptanego sprawdzisz najszybciej dzięki Google Analytics. Nagłe wzrosty ruchu w wierszu Referral lub Social (Google Analytics –>Pozyskiwanie —> Cały ruch—>Kanały) to dla Ciebie wiadomość, że w pierwszym przypadku na Twoją witrynę trafiają użytkownicy konkretnych forów, a w drugim przypadku są to osoby korzystające np. z Facebooka. Ważne! Jeśli nie korzystasz z systemu Google Analytics, to zadbaj koniecznie o jego uruchomienie i poprawną konfigurację przed rozpoczęciem działań. Pamiętaj, że efektem dobrej kampanii marketingu szeptanego przy założeniu, że celem był wzrost rozpoznawalności marki, może być większa liczba wyszukań oferty/brandu przez wyszukiwarkę internetową. Zdarza mi się obserwować wpływ realizowanych kampanii na wzrost ruchu sporo po ich zakończeniu, gdy osoby szukające produktów trafiały na moje wpisy. Dostarczona Ci analiza skuteczności przeprowadzonej kampanii nie jest więc ostateczna. Musisz być świadomy tego, że marketing szeptany niesie za sobą ryzyko. Przeczytasz na ten temat we wpisach z tej kategorii http://www.mmarketing.com.pl/kategoria/buzz-szeptany-marketing/. W dużym skrócie problemem dla Ciebie może być słaba jakość prowadzonych działań. Zdarza się, ze szeptacze produkują spam, nie znając nawet firmy i jej oferty. Przyczyną jest często niewielki budżet kampanii. Takie działanie mija się z celem i zasadami dobrze prowadzonego marketingu szeptanego. Tworzona przez nich treść ląduje często w przypadkowych wątkach, których nikt nie czyta. Z takich usług korzystają czasem specjaliści SEO, którzy tanim kosztem kupują linki kierujące do Twojej strony. Zapamiętaj koniecznie, że zbyt pochlebne wzmianki o ofercie Twojej firmy na przypadkowych stronach rzutują na zaufanie do niej. Z kolei linki ze słabej jakości witryn mogą w przyszłości spowodować utratę ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.
  3. Płatne reklamy w Google Ads lub Facebook Ads – ich celem jest zazwyczaj generowanie sprzedaży. Kreacje reklamowe za pośrednictwem tych systemów można stworzyć stosunkowo szybko. Wymagają one jednak systematycznej optymalizacji. Kampanie sponsorowane nierzadko należą do bardziej kosztownych form reklamy internetowej ze względu na dużą konkurencję i stawki licytacji. Osiągnięcie celu jest przez to utrudnione. Promocja przez Google Ads lub za pośrednictwem systemu reklamowego Facebooka wymaga przygotowania i musi być kierowana na dobrze przygotowaną witrynę. Pisałam na ten temat już w pierwszej części wpisu.

Planowanie reklamy internetowej.

Jeśli chcesz promować ofertę firmy w internecie, to zadbaj koniecznie o odpowiednio wysoki budżet reklamowy, sensowną strategię marketingową i planowanie realizacji każdego etapu działań. Wlicz w plany ryzyko porażki. Jeśli nie rozumiesz zapisów w przedstawionym dokumencie, pytaj do skutku. Jeśli bez zrozumienia istoty działań zaufasz handlowcowi, to dużo ryzykujesz. Być może uda się osiągnąć zakładane cele. Przy długoterminowej umowie abonamentowej i dodatkowym braku zrozumienia tego, na co się decydujesz wysoce prawdopodobne, jest to, że jednak stracisz.

Koszty, audyty i analizy w odniesieniu do reklamy internetowej.

Jako przedsiębiorca znasz najlepiej koszty swojej działalności. Wiesz doskonale, jaki przychód musisz osiągnąć, żeby starczyło na pokrycie kosztów i codzienne życie. Nie zapominaj o tych wyliczeniach, przygotowując budżet na działania reklamowe i określając cele reklamy internetowej. Pamiętaj o tym, że zbyt małe nakłady na reklamę nie przyniosą szybko oczekiwanych przychodów. Jeśli jesteś skłonny poczekać na efekty np. pozycjonowania lub nie możesz zaakceptować ryzyka z nim związanego to postaw na inne formy reklamy internetowej i przedyskutuj to z przedstawicielem agencji reklamowej.

Równie ważne lub nawet ważniejsze od planowania są bieżące audyty, działania optymalizacyjne i analizy. Co warto sprawdzać i poprawiać? Udoskonalaj swoją witrynę. Pomyśl o skorzystaniu z takich rozwiązań jak Hotjar, Yandex Metrica lub podobnych. Analizuj to, co dzieje się w zakresie promocji oraz ruch na witrynie. Umiejętne wykorzystanie analityki internetowej pozwoli Ci zarabiać więcej i jednocześnie ciąć koszty. Jeżeli nie masz pojęcia o analityce internetowej lub nie chcesz się tym zajmować, to koniecznie zadbaj o wsparcie dobrego specjalisty. Jeśli masz do mnie jakieś pytania w związku z reklamą internetową, to wyślij do mnie wiadomość za pośrednictwem dostępnego na stronie formularza kontaktowego.

 

Themeforest i Template Monster to dwa warte uwagi markety internetowe, za których pośrednictwem można kupić dobry szablon (motyw, template) do sklepu internetowego lub strony internetowej. W którym z tych marketów zakup gotowego szablonu sklepu internetowego wypadnie korzystniej i jak go wybrać? Podpowiadam.

Themeforest – podstawowe informacje

Właścicielem dostępnego pod adresem themeforest.net marketu jest Australijska firma Envato. W markecie Themeforest znaleźć można szablony do popularnych skryptów CMS typu Wordpress, Drupal, czy Joomla dla stron internetowych. Dostępne tam są również szablony do sklepów internetowych na skryptach typu PrestaShop, Woocommerce, Magento i innych. Z ciekawszych rozwiązań, które dostępne są na Themeforest, wymienię jeszcze przeróżne moduły do większości wyżej wymienionych skryptów, gotowe strony typu Landing Page i kreacje mailingowe.

Decydując się na założenie konta w systemie należącym do firmy Envato, użytkownik automatycznie uzyskuje dostęp do następujących platform sprzedażowych: codecanyon.net, videohive.net, audiojungle.net, graphicriver.net, photodune.net i 3docean.net. Za ich pośrednictwem może kupić np. zdjęcia, grafiki, pliki wideo lub audio.

Kilka słów na temat transakcji. Osoby, które decydują się na zakupy za pośrednictwem Themeforest na firmę, muszą posiadać i podać Europejski numer NIP (z przedrostkiem PL). Dzięki temu należny VAT rozliczany jest przez nie w kraju zakupu. W każdym pozostałym przypadku kwota bazowa powiększana jest o podatek VAT, czyli 23%. Wszystkie zakupy rozliczane są w dolarach amerykańskich. Zapłata za nie pobierana jest bezpośrednio z karty lub konta PayPal. Do każdej transakcji doliczane są 2 dolary prowizji. Płatności kartą wiązać się mogą z dodatkowymi opłatami po stronie banku za tzw. przewalutowanie. Tym, którzy nie wiedzą, jak poprawnie rozliczyć zakupy na Themeforest podpowiadam, że chodzi o tzw. import usług. Resztę wytłumaczy każda księgowa.

Jak wybrać dobry szablon z Themeforest?

Pierwszy krok po uruchomieniu witryny wiązać się musi z odnalezieniem odpowiedniej kategorii:

themeforest

Osoby szukające szablonu do swojej witryny interesować będzie zazwyczaj kategoria WordPress, CMS lub eCommerce. Po wybraniu odpowiedniej kategorii użytkownik ma do wyboru skorzystanie z wyszukiwarki (tylko w języku angielskim), zaawansowanego filtra lub ręczne przeszukiwanie zasobów. Standardowym kryterium wyboru szablonu z TF jest oczywiście jego wygląd i funkcjonalność. Prócz tego użytkownik, który zastanawia się nad tym, jaki szablon z Themeforest wybrać, powinien zwrócić uwagę na:

  • jego kompatybilność z wybraną wersją skryptu (np. WordPress w wersji 4.9.x);
  • jego dostosowanie do urządzeń mobilnych, czyli tzw. responsywność;
  • listę funkcjonalności i możliwości rozbudowy (np. możliwość uruchomienia sklepu na WordPress-ie dzięki wtyczce Woocommerce);
  • datę ostatniej aktualizacji i proces rozwoju szablonu;
  • opinie innych użytkowników zarówno o sprzedawcy jak i szablonie;
  • możliwość uruchomienia demo szablonu na własnej domenie;
  • możliwość wykorzystania grafik lub wideo dostępnych w szablonie;
  • kwestie licencji modułów dołączonych do szablonów (zazwyczaj uzupełniają licencję szablonu);
  • dostępność dokumentacji;
  • deklarowany czas odpowiedzi supportu (standardowe wsparcie do 48h jest aktywne przez pierwsze 6 miesięcy od zakupu i można je odpłatnie przedłużyć).

Szablony do stron i sklepów internetowych tworzone są zazwyczaj w języku angielskim. W tym samym języku odbywa się też komunikacja z ich twórcami. Ilość rozwiązań z tłumaczeniem w języku polskim jest mocno ograniczona. Warto pamiętać o tym, by zachowywać kopie kupionych szablonów także po aktualizacji. Zdarza się, że wydawcy lub właściciele marketu decydują się na ich usunięcie ze sprzedaży. Nie powinno to jednak zrażać. Szablony z Themeforest są tańsze i zazwyczaj dobrze przygotowane. W ich dokumentacji opisany jest stosunkowo jasno proces tłumaczenia poszczególnych elementów i pozostałej konfiguracji oraz aktualizacji. Pomocny do wykonywania tłumaczeń jest bezpłatny program Poedit.

Template Monster – podstawowe informacje

Template Monster – https://www.templatemonster.com/pl/ to konkurencyjny względem TF market sprzedażowy, którego właścicielem jest firma Jetimpex z USA. Niewątpliwym plusem tego systemu może być jego polskojęzyczna wersja językowa oraz możliwość rozliczania transakcji w złotówkach. Market Template Monster zrzesza wydawców z całego świata, w związku z czym, podobnie jak na Themeforest jest tam dostępnych wiele szablonów tworzonych od początku do końca w języku angielskim.

Osoby, które porównają obydwa markety, bez wątpienia zauważą wiele podobieństw. Tyczy się to głównie sposobu wyszukiwania motywów i realizacji transakcji.

template monster

Dobry szablon strony internetowej lub sklepu internetowego z Template Monster

Market Template Monster umożliwia każdemu użytkownikowi znalezienie dobrego motywu przy pomocy wyszukiwarki (także w języku polskim), zaawansowanych filtrów lub poprzez ręczne przeszukiwanie zasobów. Osoby, które zdecydują się na zakup szablonu witryny z Template Monster, muszą kierować się dokładnie tymi samymi kryteriami, które wskazałam w akapicie dotyczącym tego, jak wybrać szablon z Themeforest.

Osobiście uważam, że szablony do stron i sklepów internetowych z Template Monster warto dokładniej sprawdzić przed zakupem. Zdarzyło mi się (rzadziej na Themeforest) natrafić w tym markecie na niedopracowane witryny. Prócz tego przez szablon z Template Monster, którego autor długo nie aktualizował, ratowałam witrynę (tylko raz) po udanym ataku. Kwestie bezpieczeństwa są więc niezwykle istotne.

Jeżeli po przeczytaniu tego wpisu nadal masz problem z wyborem lub zakupem szablonu z Themeforest lub Template Monster to chętnie pomogę. Możesz skontaktować się ze mną za pośrednictwem dostępnego tutaj formularza kontaktowego. Jeśli chcesz, to przeczytaj mój wpis o tym, jak założyć sklep internetowy albo ile kosztuje założenie sklepu internetowego i jego utrzymanie.

Wiele osób pytało mnie już o to, ile kosztuje założenie sklepu internetowego? Po opisaniu w poprzednim wpisie tego, jak założyć sklep internetowy, postanowiłam jeszcze przybliżyć ceny najpopularniejszych na rynku rozwiązań abonamentowych, z którymi miałam już styczność i porównać je z dedykowanymi wdrożeniami. Na zakończenie garść dobrych porad wraz z moją opinią.

Koszt założenia sklepu internetowego – co ma wpływ na jego wysokość?

Może się wydawać, że własny sklep internetowy nie wymaga zbyt dużego nakładu, jednak finalnie opłacić trzeba całkiem sporo. Oczywiście nadal jest to mniejsza inwestycja niż sklep stacjonarny, jednak przed podjęciem, jakiejkolwiek decyzji co do wdrożenia warto wiedzieć o tym, że na ostateczny koszt założenia sklepu internetowego wpływ ma wiele czynników. Podstawowe zadania osoby tworzącej gotowe do sprzedaży sklepy internetowe to:

  • wdrożenie, konfiguracja i optymalizacja wybranego skryptu;
  • instalacja i konfiguracja gotowego szablonu graficznego lub stworzenie i wdrożenie przygotowanej na zamówienie szaty graficznej;
  • stworzenie, opisanie i optymalizacja drzewa kategorii;
  • wdrożenie i optymalizacja produktów (zdjęcia, opisy, atrybuty, cechy);
  • wdrożenie funkcji dodatkowych ( np. integracje, newsletter, moduły marketingowe, blog, moduły analityczne, magazyn, obsługa płatności i przesyłek, rozszerzone funkcje administracyjne);
  • przygotowanie zgodnych z obowiązującymi przepisami i wdrożenie stron informacyjnych (regulamin oraz polityka prywatności i cookies dostosowana do RODO);
  • wdrożenie dodatkowych wersji językowych;
  • przygotowanie instrukcji obsługi / szkolenie online;
  • wsparcie techniczne;
  • bieżąca optymalizacja.

Powyższe założenia dotyczą sytuacji, w której wdrażający zajmuje się stworzeniem platformy sprzedażowej kompleksowo. Od początku ma na uwadze niezbędną optymalizację SEO, UI i UX. Po uruchomieniu sklepu internetowego zajmuje się jego usprawnieniami, czuwa na poprawnością działania i współpracuje z osobami odpowiedzialnymi za dalsze działania typu reklama sklepu internetowego.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego w wersji dedykowanej?

Jak policzyłam, rozbudowany sklep internetowy z magazynem i standardowymi integracjami może kosztować 8-25 tysięcy złotych. Zdarzają się droższe wdrożenia. Ostateczny koszt uzależniony jest od wybranych funkcjonalności, liczby wersji językowych i ilości danych do wprowadzenia. Bardzo oszczędne wdrożenia nie kosztują więcej niż 4-5 tysięcy złotych. Warto więc zastanowić się przed zleceniem stworzenia sklepu internetowego nad tym, które funkcje wdrożyć od razu, a na których uruchomienie można pozwolić sobie później. Rozwiązania dedykowane wyróżnia niepowtarzalność, brak ograniczeń oraz jednorazowe koszty uruchomienia sklepu internetowego.

ile kosztuje założenie sklepu internetowego

Abonamentowy sklep internetowy cena

Osoby, które nie chcą lub nie mogą pozwolić sobie na stworzenie dedykowanego sklepu internetowego, mają do dyspozycji gotowe sklepy internetowe, które działają w ramach abonamentu. Najpopularniejsze z nich to:

Shoper

Platforma Shoper cieszy się pozytywną opinią osób funkcjonujących w branży e-commerce. Została ona niejednokrotnie doceniona nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Jest to platforma, która oferuje ponad 250 różnorodnych funkcji. Można tam skorzystać z gotowych szablonów sklepów internetowych, a witrynę idealnie przystosować do rzeczywistych potrzeb. Dodatkowo istnieje możliwość pobrania aplikacji Shoper, tak więc sprzedaż można kontrolować z dowolnego urządzenia mobilnego. Shoper umożliwia integrację z m.in. Allegro, porównywarkami cen, czy najlepszymi kurierami.

Hosting, a także tworzenie backupów jest całkowicie darmowe. Usługi te gwarantują sprzedawcy niezawodność oraz bezawaryjność sklepu online. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć blog firmowy (jest to przydatne podczas realizacji działań SEO), czy też przenieść sprzedaż na Facebooka. Ilość możliwości jest naprawdę duża.
Cena sklepu internetowego na platformie Shoper zależy od tego, jaki pakiet wybierzemy. W przypadku niewielkich sklepów (do 10 000 produktów) najlepszą opcją jest pakiet Złoty, który kosztuje standardowo 72 zł netto miesięcznie. Większe sklepy mają do wyboru pakiet Platynowy (119 zł netto miesięcznie) oraz Diamentowy (150 zł netto miesięcznie).

Moja rada. Każdy, komu platforma Shoper wyda się odpowiednia, powinien dokładnie zorientować się, co dostanie w ramach wybranego abonamenty i ile mogą kosztować go dodatkowe funkcje, które będą wykraczały poza standardową ofertę.

IdoSell Shop

IdoSell Shop już od kilkunastu lat jest jednym z najchętniej wybieranych narzędzi do sprzedaży internetowej. Platforma gwarantuje stworzenie witryny zgodnej z RODO, która będzie w stu procentach dopasowana do obowiązujących wymagań prawnych. Osoby, które decydują się na to rozwiązanie, otrzymują nieograniczone wsparcie techniczne, co daje im poczucie komfortu i swobody. IdoSell Shop to e-sklepy nie tylko funkcjonalne, ale również atrakcyjne pod względem wizualnym. Oczywiście i w tej ofercie znaleźć można szereg dodatkowych usług, takich jak m.in. integracja z bankami, połączenie sklepu stacjonarnego z internetowym w jednym panelu, sprzedaż międzynarodowa, a także wiele więcej. Łącznie dostępnych jest kilka tysięcy dodatków.
Podobnie, jak w poprzednim przypadku, opłata za możliwość sprzedaży z wykorzystaniem platformy IdoSell Shop ma charakter abonamentowy. Osoby zainteresowane sprzedażą mają do wyboru dwa podstawowe pakiety – Cloud (149 zł netto miesięcznie plus ewentualne opłaty za przekroczenie limitów) oraz Dedicated Cloud (od 799 zł netto miesięcznie). Osoby szukające ponadstandardowych rozwiązań mają możliwość skorzystania z planu indywidualnego.

Moja rada. Ewentualne wykorzystanie platformy IdoSell Shop do sprzedaży internetowej, podobnie jak w przypadku Shoppera warto przed zakupem pierwszego abonamentu dobrze przemyśleć. Wykraczające ponad standardowe funkcje wiążą się z koniecznością regulowania dodatkowych, niekiedy zbyt wysokich opłat.

Selly

Platforma Selly jest relatywnie nowym rozwiązaniem, więc można podchodzić do niego dość nieufnie. Zupełnie niepotrzebnie, gdyż jej wysoka funkcjonalność i niezawodność to cechy, które zasługują na uwagę. Selly pozwala zarządzać kilkoma e-sklepami z poziomu jednego panelu, co jest niezwykle wygodne. Każdy użytkownik otrzymuje dostęp do przydatnych funkcji, które ułatwiają rozkręcenie biznesu.
Pakiet podstawowy Selly kosztuje 119 zł netto miesięcznie, a pakiet Plus 229 zł netto za każdy miesiąc użytkowania. W tym przypadku istnieje również możliwość ustalenia planu indywidualnego, a jego koszt ustalany jest na podstawie wybranych opcji i dodatków.

Moja rada. Analogicznie jak w przypadku poprzednich platform, ewentualną pracę z wykorzystaniem systemu Selly trzeba dobrze przemyśleć względem wszystkich niezbędnych funkcjonalności.

Wyżej wymienione platformy nie są jedynymi na rynku. Osoby, które chcą skorzystać z tych prostszych w uruchomieniu i użytkowaniu, ale niekoniecznie tańszych systemów mają do dyspozycji jeszcze między innymi: Shy-shop, RedCart, czy Sellingo.

Oprogramowanie do e-sklepów

Przyszły właściciel sklepu internetowego ma również dostęp do profesjonalnego oprogramowania dedykowanego branży e-commerce. Największym zainteresowaniem cieszą się takie skrypty jak PrestaShop, Magento i wtyczka do WordPress-a – WooCommerce. To na ich podstawie tworzone są zazwyczaj dedykowane sklepy internetowe.

Przyszły właściciel e-sklepu sam musi zdecydować, które funkcje są mu potrzebne – wiele modułów jest całkowicie bezpłatnych, inne zaś są stosunkowo drogie, ale płaci się za nie tylko raz. W przypadku własnego sklepu internetowego trzeba również pamiętać o tym, że musimy posiadać własną domeny oraz aktywny serwer hostingowy. Za ich odnowienie trzeba zapłacić zazwyczaj raz do roku.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego?

Opłata za sklep internetowy to nie koniec kosztów. Zaraz po jego uruchomieniu niezbędna będzie reklama sklepu internetowego.
Ponadto należy pamiętać o kosztach prowadzenia działalności gospodarczej (podatki, księgowość, składki ZUS, kasa fiskalna itd.). Łącznie jest to koszt około 1000 zł lub więcej, jeśli nie obowiązuje nas tzw. Mały ZUS.
Dodatkowe koszty to także zakup towaru oraz jego magazynowanie. Wiele początkujących właścicieli sklepów internetowych ma wprawdzie magazyn w domu. Jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, ale w ramach rozwoju firmy okazuje się niemożliwe do utrzymania. Ostatnie z podstawowych kosztów to opłaty roczne np. za odnowienie domeny, certyfikatu SSL, czy serwera.

Moje rady

Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam Ci, ile kosztuje założenie sklepu internetowego i jego utrzymanie. Zależało mi na tym, żebyś zrozumiał, że handel internetowy wymaga od samego początku wielu analiz i przemyśleń. Nie śpiesz się. Szukaj informacji w gronie doświadczonych właścicieli sklepów internetowych i umiejętnie je przefiltruj. Zadbaj o kapitał na start. W wymagających branżach jest on szczególnie przydatny. Ponadto pamiętaj, żeby promocja stworzonego przez Ciebie e-sklepu od początku była nakierowana głównie na sprzedaż. Marketing internetowy to wiele możliwości. Nie każda forma promocji będzie skuteczna. Na koniec podpowiem Ci jeszcze, żebyś zwracał uwagę na każdy szczegół. Szczególnie dbałość o dobrą ofertę i relację z klientami popłaca.

Wiele osób marzących o własnym biznesie decyduje się na założenie sklepu internetowego. W jaki sposób zabrać się do tego zadania? Jak założyć sklep internetowy, który pokochają klienci i dzięki któremu pojawią się w firmie zyski? Podpowiadam.

Popularność sklepów internetowych

Za bardzo wieloma projektami e-commerce stoją matki, studenci, czy byli pracownicy korporacji. Ich historie sukcesu napędzają kolejnych ludzi do próbowania swoich sił w handlu internetowym. Znajdujesz się w tej grupie i nie wiesz, od czego zacząć? Poniżej, krok po krok opisuję, jak założyć sklep internetowy. Dobra rada! Nim podejmiesz ostateczną decyzję, dokładnie ustal koszty, sprawdź konkurencję i stwórz strategię marketingową.

Cztery kroki, czyli moje odpowiedzi na pytanie, jak założyć sklep internetowy:

Po pierwsze pomysł na sklep internetowy

Co chcesz sprzedawać? Stworzysz własny produkt/produkty? Masz miejsce na magazyn i chcesz go zatowarować? Skorzystasz z dropshippingu?

Pierwszą kwestią przy zakładaniu sklepu internetowego jest ta dotycząca pomysłu na ten biznes. Wielu początkujących przedsiębiorców rozpoczęło swoje biznesy online z potrzeby. Kobiety, którym nie podobają się sukienki w sieciówkach, zaczynają sprzedawać odzież z zagranicznej hurtowni lub projektować własną. Panowie, których pasją jest siłownia, zakładają sklepy z odżywkami lub akcesoriami do ćwiczeń fizycznych. Przykłady można mnożyć.

Dobrej jakości, szybko dostępny i w dobrej cenie produkt to podstawa sukcesu. Już na etapie pomysłu na sklep internetowy warto pamiętać o wyróżnieniu swojej oferty i wypracowaniu przewag nad konkurencyjnymi ofertami jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży. To zwiększy prawdopodobieństwo na podtrzymanie relacji z klientem po pierwszym zakupie. W przypadku trafienia w niszę, promocja sklepu internetowego i przyciągnięcie klientów, którzy właśnie takiej oferty poszukują, będzie zdecydowanie tańsza.

Po drugie skrypt, czyli wybór między rozwiązaniem dedykowanym i platformą sklepową

Dla osoby stawiającej swoje pierwsze kroki w e-commerce stosunkowo dobrym rozwiązaniem może być platforma sklepowa. Sklep na abonament pozwala na otwarcie wirtualnego marketu bez dużego wkładu początkowego. Jeśli dodatkowo, zamiast inwestować w magazyn i sprowadzać wszystkie produkty do siebie, myślisz nad sprzedażą w formie dropshippingu, to koszty prowadzenia działalności będą dla ciebie niskie. Z platform sklepowych korzystają niekiedy nawet już rozwinięte firmy, gdyż w zależności od wybranego pakietu, można dostosować wielkość swojej bazy produktowej i nie tylko. Co więcej, w kosztach abonamentu miesięcznego zawarte są również aktualizacje oprogramowania, a konfiguracja sklepu nie jest skomplikowana. Ponadto w razie problemów z zarządzaniem można zawsze skontaktować się ze specjalistami gotowymi pomóc.

Rozwiązanie dedykowane jest polecane dla przedsiębiorców, którzy zaznajomili się już odrobinę z tajnikami e-commerce. Choć nawet ci, którzy stawiają pierwsze kroki w prowadzeniu biznesu online, powinni rozważyć właśnie takie rozwiązanie. Na pewno będzie ono bardziej przyszłościowe. W koszta założenia sklepu internetowego trzeba ująć te związane z wykupieniem domeny, hostingu, layoutu, modułów, a także dostosowaniem oprogramowania do jego prowadzenia (popularnym rozwiązaniem jest wykorzystanie oprogramowania typu open source jak PrestaShop, Woocommerce, Magenta).

Początkujący przedsiębiorca, który zastanawia się nad tym, jak założyć sklep internetowy musi rozstrzygnąć, czy i kiedy będą mu potrzebne funkcje takie jak integracje z hurtowniami, systemami płatności, systemami kurierskimi i magazynowymi – np. Wfmag lub Subiekt GT. Równolegle należy rozważyć integrację z  Allegro, Google Merchant, Facebook, czy Ceneo i innymi porównywarkami cenowymi. Nie bez znaczenia są moduły newslettera, promocyjne, bloga, analityczne, remarketingowe, SEO, opinii i kontaktowe (prośba o kontakt lub live chat). Część z tych modułów można pozyskać bez dodatkowych opłat! Sumarycznie rozwiązanie dedykowane jest droższe, lecz daje o wiele większe możliwości w kwestii dostosowania do potrzeb przedsiębiorcy i charakteru sklepu.

Bez względu na wybór między sklepem abonamentowym a rozwiązaniem dedykowanym każdy przedsiębiorca musi pamiętać o formalnościach prawnych typu regulamin, polityka prywatności zgodna z RODO i informacjach o plikach cookies. Jeszcze na etapie rozmyślań o tym, jak założyć sklep internetowych warto uwzględnić optymalizację SEO drzewa kategorii i produktów wliczając każdą z wersji językowych sklepu.

Po trzecie wygląd i wrażenia konsumenta

Analizując dostępne w sieci informacje na temat tego, jak założyć sklep internetowy pamiętaj o tym, aby witryna, na której prezentowana jest oferta firmy, była estetyczna i przejrzysta. W przeciwnym razie zamiast zachęcić do zakupów, klient może poczuć się do nich zniechęcony, a sprzedawcę uznać za mało profesjonalnego.

Nie zawsze warto już na początku działalności decydować się na kosztowne, dedykowane layout’y. Zamiast zlecać stworzenie indywidualnego wyglądu strony, można skorzystać z szablonów dostępnych np. na platformach sklepowych lub ThemeForest, czy TemplateMonster i dostosować je do profilu oraz charakteru sklepu.

Jak już wspomniałam wcześniej, witryna sklepu powinna być przejrzysta. Jednak nie chodzi tutaj jedynie o jej wygląd, ale również o obsługę. UX, czyli User Experience może w dużej mierze warunkować poziom sprzedaży. Warto zadbać o to, aby cały proces zakupowy był prosty i szybki, łatwo dostępny dla klienta. Gdy będzie zbyt skomplikowany, a klient będzie miał problem z odnalezieniem potrzebnych artykułów, to możne zwiększyć ilość „porzuconych koszyków”.

Po czwarte bezpieczne płatności i dostawa

To ważne kwestie, o których muszę dodatkowo wspomnieć, pisząc o tworzeniu sklepu internetowego. Podpięcie opcji płatności pod istniejący już e-biznes nie jest ani trudne, ani też bardzo kosztowne. Podobnie jest z dostawami. Wystarczy przejrzeć oferty kurierów działających na rynku i wybrać tę, która wydaje się najbardziej atrakcyjna. Wiele firm oferujących szybkie płatności lub transport udostępnia integracje ze swoimi systemami bez opłat. Dla osób początkujących, które wolałyby całą otoczkę logistyczną zwyczajnie ominąć, a zająć się po prostu marketingiem i przygotowywaniem oferty, istnieje opcja fulfillment, która jest dostępna na niektórych platformach sklepowych.

jak założyć sklep internetowy

O czym jeszcze warto pomyśleć przy zakładaniu sklepu?

W dobie smartfonów i tabletów oczywiście o tym aby sklep był dostępny na na wszystkich urządzeniach mobilnych. Dostosowanie witryny na potrzeby urządzeń przenośnych nie jest kosztowne ani czasochłonne, a ze względu na rosnącą liczbę dokonywanych za ich pośrednictwem zakupów, pozwoli Ci zdobyć kolejnych klientów i zyskać przewagę nad konkurencją. Osoby, które interesuje to, jak założyć sklep internetowy powinny też zorientować się ile kosztuje założenie sklepu internetowego, o czym piszę w kolejnym artykule.

Jeśli wciąż nie wiesz jak założyć sklep internetowy lub masz dodatkowe pytania, to chętnie odpowiem na każde z nich. Możesz wysłać do mnie wiadomość za pośrednictwem dostępnego na stronie formularza kontaktowego.

Prowadzenie fanpage’a — kilka rzeczy, które warto wiedzieć.

Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy, z którego w samej tylko Polsce korzysta ponad 16 milionów Polaków. Tej informacji nie powinno się ignorować. Aktualnie coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie z tego sprawę i zaczyna prowadzenie fanpage’a, czyli firmowego konta na Facebooku. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się, czy Twoja firma również potrzebuje takiego fanpage’a pozostaw wątpliwości w tyle i zacznij działać! Odwiedzając podstronę content marketing korzyści oferta znajdziesz informacje o tym, w jakim zakresie przy prowadzeniu fanpage możemy podjąć współpracę.

Korzyści wynikające z prowadzenia fanpage’a.

Prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku umożliwia działania promocyjne, które według badań są o wiele skuteczniejsze od standardowego marketingu. Z czego to wynika? Odpowiedź jest prosta — przede wszystkim z szerokiego grona odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami.

Kolejne korzyści wynikające z prowadzenia firmowego fanpage’a to przede wszystkim poprawa wizerunku firmy oraz wzrost rozpoznawalności marki i wyróżnienie jej wśród konkurencji. Wiele osób specjalizujących się w marketingu mówi, że jeżeli Twoja firma nie ma profilu na Facebooku, to trochę tak jakby w ogóle nie istniała ona dla swojej grupy docelowej. Osobiście w pełni się z tym zgadzam. Aspektem, o którym nie można zapomnieć, jest także budowanie pozytywnych relacji i więzi ze swoimi aktualnymi i potencjalnymi klientami. Media społecznościowe umożliwiają bezpośredni dialog i kontakt z odbiorcami publikowanych przez nas treści, co jest rzeczą niezwykle pożądaną, jeżeli chodzi o skuteczny marketing.

Mówiąc o efektywności wykorzystania Facebooka do celów marketingowych, nie można zapominać o tym, że prowadzenie fanpage’a wiąże się także z możliwością korzystania z Facebook Ads. To jedno z najlepszych i najskuteczniejszych narzędzi reklamowych.

Reklamy na Facebooku — co trzeba o nich wiedzieć?

Reklamy na Facebooku są obecnie jednym z najskuteczniejszych sposobów precyzyjnego docierania do potencjalnego klienta. Pozwalają na to dane, które podajemy podczas rejestracji oraz te, które pozyskiwane są m.in. na podstawie naszych aktywności. Najważniejsze w kampaniach reklamowych, które prowadzone są na Facebooku, jest więc przede wszystkim jasne sprecyzowanie celu oraz grupy docelowe. Dzięki danym, które użytkownik sam zadeklarował oraz danym behawioralnym, które związane są z tym, na co reaguje podczas swoich aktywności na portalu, nasza reklama trafia bezpośrednio do osób zainteresowanych.

Skoro wiadomo już, że reklama na Facebooku to skuteczna możliwość dotarcia do klienta czas na informacje o cenie takiej usługi. Ta niestety nie jest taka oczywista. Koszt reklamy na Facebooku według różnego rodzaju szacunkowych danych mieści się najczęściej w granicach od 0,4 do 4 zł za jedną konwersję. Warto wiedzieć, że koszt ten ustalany jest na podstawie automatycznych aukcji, które uwzględniają sporo różnorodnych parametrów. Jednym z nich jest m.in. popularność danej branży i tematyki, którą chcemy reklamować czy liczba osób, do jakich chcemy dotrzeć. Kampania reklamowa na Facebooku zawsze powinna być dobrze przemyślana, opracowana, a wreszcie prowadzona — tylko to gwarantuje wymierny sukces.

Ryzyko wynikające z prowadzenia fanpage’a na własną rękę.

Prowadzenie firmowego fanpage’a na własną rękę jest czynnością dość ryzykowną, choć w naszych polskich realiach wciąż bardzo często praktykowaną. Najczęstsze błędy osób zajmujących się tym tematem wynikają z braku znajomości zasad skutecznego marketingu. To wiąże się np. z tym, że kreują one wizerunek niespójny, który przekłada się na niską wiarygodność firmy w oczach klientów. Kolejną sprawą jest nieodpowiednia forma przedstawianych treści. Bardzo często spotkać się można z chaotycznie i niedbale prowadzonymi profilami na Facebooku. W dzisiejszych czasach kiedy to forma jest bardzo często ważniejsza niż sama treść, jest to wręcz niedopuszczalne.

prowadzenie fanpage

Kolejne pułapki czyhające na osoby samodzielnie prowadzące fanpage to m.in. problem z łamaniem praw autorskich. Takie działania mogą znacząco wpłynąć na wizerunek firmy, trzeba więc uważać na to, co się publikuje. W tym miejscu warto również wspomnieć o tym, że Facebook kieruje się wieloma zasadami i regulamin serwisu ulega ciągłym zmianom, nad którymi ciężko nadążyć, jeżeli nie jest to główna rzecz, jaką się zajmujemy. Nieznajomość zakazów i nakazów może przynieść naprawdę spore kłopoty. Może nimi być np. publiczne wytknięcie błędu lub nawet kara finansowa czy sprawa sądowa, co z pewnością odbije się na zaufaniu osób śledzących fanapage’a.

Ile kosztuje powierzenie prowadzenia fanpage’a profesjonalistom?

Biorąc pod uwagę to, co zostało powiedziane wcześniej, nie sposób nie zgodzić się z tym, że prowadzenie fanpage’a nie jest zadaniem, którym można się zajmować z doskoku. Żeby profil na Facebooku funkcjonował tak, jak powinien, potrzebna jest odpowiednia wiedza i umiejętności, co sprowadza się do tego, że prowadzenie fanpage’a warto powierzyć specjaliście. Ten zajmie się prawidłową formą i jakością publikowanych treści, ale także odpowiednio opracuje całą kampanię związaną z reklamą.

Czynników mających wpływających na koszta takiej usługi jest naprawdę sporo, w związku z czym jednoznaczne określenie ceny nie jest możliwe. Jeżeli chodzi jednak o „widełki”, to miesięczne koszty prowadzenia profilu wahają się od 300 do 2000 zł netto (nie uwzględniając naprawdę dużych i znaczących marek — w ich przypadku kwoty są o wiele wyższe). W porównaniu z zyskami, jakie może przynieść profesjonalne prowadzenie fanpage’a, kwotę tą warto traktować jako dobrą inwestycję w swoją markę.

Prowadzenie fanpage’a — oferta Mamy Marketing.

Prowadzeniem firmowego fanpage’a lub innych profili społecznościowych zajmuję się zawodowo od kilku lat. W mojej ofercie znajduje się również marketing szeptany na Facebooku. Swoją wiedzę z zakresu skutecznej obsługi profili społecznościowych i płatnej reklamy w Social Media poszerzam w czasie szkoleń lub lektury książek. Wiedzę teoretyczną sprawdzam w praktyce. Swoją ofertę na prowadzenie fanpage’a lub innego profilu społecznościowego oraz kreację płatnych reklam prezentuję dodatkowo na stronie opisującej marketing społecznościowy.