Katalogowanie stron internetowych przewodnik w erze cyklicznych aktualizacji algorytmów wyszukiwarek ma obecnie inne znaczenie, niż dawniej. Przez to, że sama wykonuję katalogowanie stron to pokusiłam się o napisanie małego przewodnika dla każdego, kto zastanawia się nad zleceniem katalogowania.

Obecnie dodawanie stron do katalogów internetowych może w większości przypadków (szczególnie dla nowych witryn) narobić więcej szkód, niż pożytku. Nie spotkałam się z miarodajnymi danym na temat tego, żeby wyłącznie przy pomocy backlinków z katalogów stron uzyskano stałą poprawę pozycji w wyszukiwarce. Tylko linki z katalogów w profilu linków nie poprawią pozycji katalogowanej strony. Katalogi nie są źródłem ruchu. W zasadzie odwiedzają je już tylko boty indeksujące i osoby, które poprawiają dodane wpisy. Większość katalogów stron oferuje słabej jakości link zwrotny. Jest on bezużyteczny. Często szkodliwy.

Nie znaczy to jednak, żeby z linków pochodzących z katalogów stron rezygnować całkowicie. Ważne, żeby wizytówki zostały umieszczone z rozwagą w stale moderowanych katalogach stron lub bazach firm. Zyskiem z wizytówki zamieszczonej w pewnych miejscach będzie dodatkowy link o dobrych parametrach w profilu linków katalogowanej witryny.

Rodzaje katalogów i niezmiernie wartościowe spisy stron

W sieci można napotkać kilka typów katalogów i są to:

  • Katalogi miejskie w których wpis mogą dodać wyłącznie sprzedawcy i usługodawcy z określonego regionu.
  • Katalogi branżowe np. medyczne, budowlane, motoryzacyjne, firmowe, transportowe, ślubne i turystyczne.
  • Katalogi SEO na skryptach WPkat, Donmini lub SEOkatalog, które można poznać chociażby po minimalnej ilości danych firmy w wizytówkach i z których najczęściej katalogowana witryna otrzymuje tzw. Trust Rank.

Niezmiennie wartościowe bazy stron i firm należą do największych portali internetowych typu wp.pl, interia.pl, di.com.pl. Przez to, że te katalogi stron są częścią dużych portali, to linki z nich pochodzące mają pozytywny wpływ na linkowaną stronę.

Samodzielne katalogowanie stron internetowych przewodnik- o czym pamiętać i jak wybrać dobry katalog stron

Zawsze wtedy, gdy zapada decyzja o dodaniu firmowej strony www lub sklepu internetowego do katalogów wpierw warto wybrać najlepsze miejsca. Bez analizy technicznej głównym kryterium oceny katalogu powinny być jego ogólne oględziny. Systematyczna moderacja, ogólne otoczenie i miejsce wizytówki oraz parametr linku to podstawowe czynniki na które warto zwrócić uwagę.

Ważne, żeby sprawdzić jak indeksują się wpisy z katalogu. Można to zrobić za pomocą funkcji site:www.nazwakatalogu.pl. Jeśli na liście wyników jest strona główna i wiele podstron włącznie z ostatnimi wpisami to znaczy, że nie ma problemu z indeksacją. W przypadku braku informacji lub gdy tych wyników jest niewiele katalog lepiej pominąć. Wykorzystując np. bezpłatną opcję MajesticSEO można sprawdzić popularny parametr Trust Flow (idealnie, jeśli jest większy, niewiele niższy lub równy drugiemu parametrowi Citation Flow), który jest wartym uwagi parametrem tego systemu.

Pomocny w ocenie domeny katalogu, do którego chcemy dodać witrynę jest również darmowy SEOMoz Linkscape, w którym parametry Domain i Page Authority powinny być możliwie najwyższe, natomiast wartość SPAM SCORE jak najniższa.

katalogowanie stron internetowych przewodnik

Wizytówka w katalogu firm lub sklepów internetowych powinna być możliwie rozbudowana. Ważne, by tytuł w wizytówce był przemyślany, a opis firmowej oferty zawsze unikalny. To niezwykle istotne żeby opis oferty był zawsze inny, ponieważ dublowanie opisów dość często powoduje, że wizytówka nie znajduje się w wynikach wyszukiwania, a zysk z jej umieszczenia jest w zasadzie żaden. Dodający witrynę do katalogu nie powinien przesadzać z ilością słów kluczowych/tagów (idealnie, jeśli nie będzie ich więcej, niż 5). Z ilością nowo tworzonych wizytówek nie należy przesadzać.

Katalogowanie stron internetowych przewodnik po mojej ofercie

Linki z wybranych katalogów, wizytówek NAP lub stron ogłoszeniowych pozyskuję w celu uzupełnienia profilu linków witryny. W przypadku zainteresowania tą ofertą proszę o kontakt lub zakup pakietu z SEO sklepu.

Swoją przygodę z dzieleniem się wiedzą postanowiłam rozpocząć od tematu, jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego, ponieważ nad tym z coraz większymi sukcesami pracuję. Przyczynkiem do zawarcia podstawowych informacji na ten temat również w swoim pierwszym wpisie na blogu stał się artykuł z szerszym opisem, który opublikowałam tutaj.

Jak to jest z tym pozycjonowaniem sklepów internetowych?

pozycjonowanie sklepu internetowego - niezmiennie istotne czynniki

Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony firmowej mocno się zmieniło na przestrzeni lat. Dawniej kluczowe do osiągnięcia wysokich pozycji były linki. Linkowano byle jak i byle z jakich stron. Ważne, żeby linków było dużo. Później pojawiły się siejące popłoch aktualizacje algorytmu i wynikające z tego problemy.

Mimo różnego typu zmian, które miały miejsce na przestrzeni lat niezmiennie istotne czynniki mające wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego to:

 

  1. Przemyślana koncepcja na etapie wdrożenia sklepu internetowego, optymalizacja wydajności, dobry UX.
  2. Budowa przemyślanego profilu linków.
  3. Unikalna treść i opisy produktów.
  4. Systematycznie aktualizowana mapa XML i odpowiednio przygotowany plik robots.txt.
  5. Odpowiednio przygotowany, unikalny tytuł i krótki opis, czyli tzw. metadane.
  6. Linkowanie wewnętrzne.
  7. Krótkie adresy URL, kanoniczne url-e.
  8. Unikalność zarówno w odniesieniu do wspomnianej już treści, jak i prezentacji oferty.
  9. Użyteczność i szybkość działania dostosowywana do wniosków płynących z systematycznej analizy.

Przestrzegania wyżej wymienionych czynników należy wymagać od agencji lub specjalisty SEO, który na co dzień wie, jak powinno wyglądać pozycjonowanie sklepu internetowego. O wszystkich zagadnieniach warto pamiętać już na etapie planowania wdrożenia własnej witryny sprzedażowej. Zainteresowanych szerszym opisem czynników wpływających na pozycjonowanie odsyłam do artykułu, do którego link znajduje się w pierwszym akapicie wpisu. Zachęcam również do rozmowy na temat pozycjonowania sklepów internetowych.