Cel reklamy internetowej

Jaki jest cel reklamy internetowej, którą prowadzisz lub której prowadzenie zlecasz? Czy realizowana reklama internetowa przynosi efekty? Czy witryna, na którą kierujesz ruch, jest dobrze przygotowana?

Jeśli Twoją odpowiedzią jest 3xTAK, to gratuluję. Jeżeli każda wydana przez Ciebie na reklamę internetową złotówka zarabia na siebie, to nie musisz czytać tego wpisu dalej. Niżej napisałam o tym, co robić, żeby efektywność reklamy internetowej była lepsza.

Cele działań reklamowych.

Nie ważne, z jakich form marketingu internetowego korzystasz. Każde działanie promocyjne powinno wywołać określoną reakcję. Musisz też znać ryzyko. Dla przykładu, jeśli zleciłeś:

  1. Pozycjonowanie strony to celem tego działania musi być wzrost liczby użytkowników z wyszukiwarki Google, którzy będą zainteresowani ofertą Twojej firmy i skorzystają z niej. Żeby do tego doszło, musisz mieć zoptymalizowaną witrynę, która nie sprawi problemu żadnemu użytkownikowi. W dużym uproszczeniu sklep internetowy lub strona www Twojej firmy musi być dostosowana na wielu płaszczyznach po to, by wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania dla najczęściej klikanych fraz. Na żadnym etapie nie zapominaj o użytkownikach wyszukiwarki. Witryna Twojej firmy musi być dla nich wiarygodna (certyfikat SSL, opinie, informacje prawne w zasięgu wzroku itd.). Klient z wyszukiwarki, jak każdy inny musi móc dokonać zakupu i płatności szybko. Ważne, byś zadbał o maksymalne uproszczenie tych czynności. Jak już wspomniałam, celem pozycjonowania musi być wzrost liczby użytkowników odwiedzających Twoją stronę z poziomu wyszukiwarki internetowej. Osiągniesz go, w zależności od wielu czynników po kilku tygodniach lub kilku miesiącach. W tym czasie Ty i firma pozycjonująca musicie mieć pewność, że wybrane słowa kluczowe są wyszukiwane i klikane przez użytkowników wyszukiwarki. Potrzebna jest wcześniejsza analiza potencjału słów kluczowych za pośrednictwem rozwiązania typu Kwfinder, modułu w Senuto, czy Semstorm. Widoczność pozycjonowanej witryny rośnie (w sprawdzeniu tego pomoże Senuto, Semstorm lub Semrush). Wzrasta też ruch, który sprawdzisz w Google Analytics (wiersz Organic Search, który znajdziesz, klikając z menu po lewej stronie kolejno Pozyskiwanie —> Cały ruch—>Kanały). Pamiętaj, że pozycjonowanie strony to proces ciągły. Powinieneś na ten temat zdobyć przynajmniej podstawowe informacje. Jeśli nie masz pewności co do doboru słów kluczowych, nie dostajesz raportów, nie wiesz, skąd pochodzą linki kierujące do Twojej witryny, nie widzisz wzrostu ruchu i sprzedaży, a minęło już przynajmniej kilka tygodni, to prawdopodobnie coś poszło nie tak. Nie przekreślaj jeszcze firmy pozycjonującej. Znajdź grupę SEO np. na Facebooku i poproś o weryfikację działań z zewnątrz tamtejszą społeczność. Kilka opinii z zewnątrz pomoże Ci zrozumieć, co się dzieje.
  2. Marketing szeptany – celem tego działania jest zazwyczaj wzrost liczby użytkowników przechodzących na Twoją witrynę z mediów społecznościowych lub konkretnych forów. Skuteczność marketingu szeptanego sprawdzisz najszybciej dzięki Google Analytics. Nagłe wzrosty ruchu w wierszu Referral lub Social (Google Analytics –>Pozyskiwanie —> Cały ruch—>Kanały) to dla Ciebie wiadomość, że w pierwszym przypadku na Twoją witrynę trafiają użytkownicy konkretnych forów, a w drugim przypadku są to osoby korzystające np. z Facebooka. Ważne! Jeśli nie korzystasz z systemu Google Analytics, to zadbaj koniecznie o jego uruchomienie i poprawną konfigurację przed rozpoczęciem działań. Pamiętaj, że efektem dobrej kampanii marketingu szeptanego przy założeniu, że celem był wzrost rozpoznawalności marki, może być większa liczba wyszukań oferty/brandu przez wyszukiwarkę internetową. Zdarza mi się obserwować wpływ realizowanych kampanii na wzrost ruchu sporo po ich zakończeniu, gdy osoby szukające produktów trafiały na moje wpisy. Dostarczona Ci analiza skuteczności przeprowadzonej kampanii nie jest więc ostateczna. Musisz być świadomy tego, że marketing szeptany niesie za sobą ryzyko. Przeczytasz na ten temat we wpisach z tej kategorii http://www.mmarketing.com.pl/kategoria/buzz-szeptany-marketing/. W dużym skrócie problemem dla Ciebie może być słaba jakość prowadzonych działań. Zdarza się, ze szeptacze produkują spam, nie znając nawet firmy i jej oferty. Przyczyną jest często niewielki budżet kampanii. Takie działanie mija się z celem i zasadami dobrze prowadzonego marketingu szeptanego. Tworzona przez nich treść ląduje często w przypadkowych wątkach, których nikt nie czyta. Z takich usług korzystają czasem specjaliści SEO, którzy tanim kosztem kupują linki kierujące do Twojej strony. Zapamiętaj koniecznie, że zbyt pochlebne wzmianki o ofercie Twojej firmy na przypadkowych stronach rzutują na zaufanie do niej. Z kolei linki ze słabej jakości witryn mogą w przyszłości spowodować utratę ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.
  3. Płatne reklamy w Google Ads lub Facebook Ads – ich celem jest zazwyczaj generowanie sprzedaży. Kreacje reklamowe za pośrednictwem tych systemów można stworzyć stosunkowo szybko. Wymagają one jednak systematycznej optymalizacji. Kampanie sponsorowane nierzadko należą do bardziej kosztownych form reklamy internetowej ze względu na dużą konkurencję i stawki licytacji. Osiągnięcie celu jest przez to utrudnione. Promocja przez Google Ads lub za pośrednictwem systemu reklamowego Facebooka wymaga przygotowania i musi być kierowana na dobrze przygotowaną witrynę. Pisałam na ten temat już w pierwszej części wpisu.

Planowanie reklamy internetowej.

Jeśli chcesz promować ofertę firmy w internecie, to zadbaj koniecznie o odpowiednio wysoki budżet reklamowy, sensowną strategię marketingową i planowanie realizacji każdego etapu działań. Wlicz w plany ryzyko porażki. Jeśli nie rozumiesz zapisów w przedstawionym dokumencie, pytaj do skutku. Jeśli bez zrozumienia istoty działań zaufasz handlowcowi, to dużo ryzykujesz. Być może uda się osiągnąć zakładane cele. Przy długoterminowej umowie abonamentowej i dodatkowym braku zrozumienia tego, na co się decydujesz wysoce prawdopodobne, jest to, że jednak stracisz.

Koszty, audyty i analizy w odniesieniu do reklamy internetowej.

Jako przedsiębiorca znasz najlepiej koszty swojej działalności. Wiesz doskonale, jaki przychód musisz osiągnąć, żeby starczyło na pokrycie kosztów i codzienne życie. Nie zapominaj o tych wyliczeniach, przygotowując budżet na działania reklamowe i określając cele reklamy internetowej. Pamiętaj o tym, że zbyt małe nakłady na reklamę nie przyniosą szybko oczekiwanych przychodów. Jeśli jesteś skłonny poczekać na efekty np. pozycjonowania lub nie możesz zaakceptować ryzyka z nim związanego to postaw na inne formy reklamy internetowej i przedyskutuj to z przedstawicielem agencji reklamowej.

Równie ważne lub nawet ważniejsze od planowania są bieżące audyty, działania optymalizacyjne i analizy. Co warto sprawdzać i poprawiać? Udoskonalaj swoją witrynę. Pomyśl o skorzystaniu z takich rozwiązań jak Hotjar, Yandex Metrica lub podobnych. Analizuj to, co dzieje się w zakresie promocji oraz ruch na witrynie. Umiejętne wykorzystanie analityki internetowej pozwoli Ci zarabiać więcej i jednocześnie ciąć koszty. Jeżeli nie masz pojęcia o analityce internetowej lub nie chcesz się tym zajmować, to koniecznie zadbaj o wsparcie dobrego specjalisty. Jeśli masz do mnie jakieś pytania w związku z reklamą internetową, to wyślij do mnie wiadomość za pośrednictwem dostępnego na stronie formularza kontaktowego.