Reklama sklepu internetowego to kolejny po jego uruchomieniu krok, jaki wykonać musi każdy działający na rynku e-commerce przedsiębiorca. Pozycjonowanie sklepu internetowego, płatna reklama w Google lub na Facebooku albo marketing treści to tylko niektóre z wielu możliwości promocji oferty, jakie przed wykorzystaniem najpierw warto dobrze poznać. Poniżej ich prezentacja.

Podstawowe możliwości reklamy sklepu internetowego

W teorii oczywiste jest to, że skuteczna, czyli przynosząca zyski reklama sklepu internetowego to odpowiednio wybrane i wdrożone formy marketingu internetowego. W praktyce nie każda promocja sklepu internetowego jest skuteczna i generuje oczekiwany zysk. O mojej ofercie, wykorzystywanych możliwościach promocji oraz tym, czym są i jakie mogą przynieść korzyści, a także jakie wiąże się z nimi ryzyko, piszę poniżej.

Optymalizacja sklepu internetowego

To szereg działań naprawczych, które poprzedza audyt. Co do zasady celem SEO optymalizacji sklepu internetowego jest dostosowanie każdej strony do wytycznych dla webmasterów stworzonych przez Google. W dużym uproszczeniu każda optymalizowana podstrona musi m.in. szybko się wyświetlić, być dostępna na każdym urządzeniu i precyzyjnie opisana. Optymalizacja sklepu internetowego dotyczy także poprawy komfortu użytkujących go klientów. Chodzi tu o uproszczenie np. składania zamówień lub odnajdywania produktów.

Korzyści wynikające z dobrze wykonanej optymalizacji SEO to przede wszystkim lepsza widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Dobra widoczność sklepu internetowego przekłada się na wzrost liczby jego wyświetleń i większą ilość złożonych zamówień. Efekty optymalizacji można obserwować niedługo po jej zakończeniu. Ryzyko dla właściciela firmy, który decyduje się na optymalizację sklepu internetowego to brak efektów. Ich najczęstsza przyczyna to źle lub nie do końca wprowadzone poprawki. Kolejne zagrożenie dla zysków firmy właściciela e-sklepu to nieprowadzenie bieżącej analityki, brak wdrożeń jej ustaleń i dbałości o szczegóły.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego to kolejny po jego optymalizacji etap, którego celem jest dalsza poprawa widoczności witryny w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek (głównie Google) i pozyskanie z nich ruchu. W dużym uproszczeniu pozycjonowanie sklepu internetowego to szereg zmian wprowadzanych równolegle w nim (tzw. SEO optymalizacja) i działań prowadzonych z zewnątrz (m.in. pozyskiwanie linków).

Korzyści wynikające z pozycjonowania sklepu internetowego to przede wszystkim tańszy, rosnący ruch z wyszukiwarki, który finalnie konwertuje na sprzedaż. Właściciel firmy, który zdecyduje się na pozycjonowanie sklepu internetowego, musi pamiętać o tym, że ten proces trwa. Problemy, które dodatkowo niesie za sobą taka reklama sklepu internetowego to pozycjonowanie na źle wybrane frazy, nieefektywna poprawa widoczności niezoptymalizowanego sklepu lub błędy pozycjonującego, których efektem jest filtr albo ban.

Reklama w Google (AdWords / Ads, Google Shopping, remarketing)

Google udostępnia reklamodawcom szereg rozwiązań, których umiejętne wykorzystywanie umożliwia dotarcie z ofertą do zainteresowanych nią użytkowników internetu. Płatna reklama sklepu internetowego umożliwia natychmiastową prezentację oferty precyzyjnie wybranej grupie użytkowników wyszukiwarki lub sieci partnerskiej Google. To najprostszy sposób na szybki zysk ze sprzedaży.

reklama sklepu internetowego

Mimo że reklama w Google dostarcza każdemu właścicielowi sklepu internetowego szereg korzyści, których część wypisałam wyżej, to niesie za sobą także ryzyko. Podstawowym zagrożeniem, o jakim musi wiedzieć właściciel e-sklepu, jest nieumiejętne wykorzystanie udostępnionych przez Google rozwiązań. Nieprecyzyjny target, mało atrakcyjne reklamy, czy brak bieżącej optymalizacji. Dodatkowo kierowanie ruchu na niezoptymalizowaną ofertę. To przykładowe problemy, których niewyeliminowanie w odpowiednim czasie może spowodować, że reklama sklepu internetowego w Google będzie droga i nieefektywna.

Marketing szeptany

Wykorzystanie możliwości marketingu szeptanego do promocji oferty sklepu internetowego zalecam niemal każdemu przedsiębiorcy. Umiejętne “szeptanie” na forach lub w grupach społecznościowych niemal zawsze gwarantuje natychmiastową sprzedaż. Ryzyko tej formy reklamy sklepu internetowego, które powinien znać zlecający, wiąże się z nieposiadaniem odpowiednich narzędzi do monitoringu internetu i kont z odpowiednim stażem przez szeptacza. Niezaznajomienie się z promowaną ofertą przez realizujących działania szeptaczy niemal zawsze rzutuje na pogorszenie jej jakości.

Marketing społecznościowy

Marketing społecznościowy, a w zasadzie np. płatna reklama na Facebooku, promocja w grupach sprzedażowych lub odpowiednie działania na innych portalach społecznościowych to kolejne możliwości reklamy sklepu internetowego. Szczególnie system reklamowy Facebooka umożliwia stosunkowo tanie wyświetlanie reklam precyzyjnie wybranemu gronu użytkowników portalu. Umiejętne wykorzystanie możliwości najczęściej odwiedzanych portali społecznościowych pozwala prócz wspomnianej reklamy sklepu internetowego nawiązać bliższą relację z zainteresowanymi ofertą firmy użytkownikami.

Zagrożenia decydujące o skuteczności takiej reklamy sklepu internetowego, na które musi zwrócić uwagę właściciel firmy decydujący się na wdrożenie marketingu społecznościowego to głównie niepoprawne prowadzenie firmowych profili, nieprecyzyjny target kampanii reklamowych, zbytnia natarczywość i lekceważenie klientów.

Marketing treści

Prowadzenie bloga, publikacje sponsorowane, czy współpraca z blogerami to także dobra reklama sklepu internetowego. Tworzenie i publikacja przydatnych treści, które nawiązują do oferty sklepu pozwala pozyskać kolejnych klientów.

Zagrożenia, które pod uwagę powinien wziąć właściciel e-sklepu zastanawiający się nad wykorzystaniem marketingu treści do jego reklamy to głównie koszty związane z tworzeniem treści oraz konieczność wnikliwej weryfikacji opłacalności publikacji sponsorowanych.

Sieci afiliacyjne, porównywarki cenowe, platformy aukcyjne

Integracja z sieciami afiliacyjnymi, porównywarkami cenowymi lub platformami aukcyjnymi to kolejny sposób na to, by reklama sklepu internetowego była skuteczniejsza. Korzyści wynikające z wykorzystania tych rozwiązań to przede wszystkim możliwość szybkiego dotarcia do potencjalnych klientów i gwarantowany wzrost sprzedaży. Niewątpliwym zagrożeniem promocji sklepu internetowego z wykorzystaniem sieci afiliacyjnych, porównywarek lub platform aukcyjnych są dla przedsiębiorcy koszty. W skrajnych przypadkach opłacalność reklamy oferty sklepu internetowego jest zerowa.

Od czego zależy skuteczna reklama sklepu internetowego?

Cena i skuteczność reklamy sklepu internetowego zależy zawsze od wybranych form marketingu internetowego, które dopasowuję do dostępnego budżetu reklamowego. Równie istotnym czynnikiem jest wiarygodności sprzedawcy i kondycja samej witryny. Czas potrzebny na wypromowanie oferty uzależniony jest dodatkowo od konkurencyjności branży. Nie jest ważne to, czy reklama sklepu internetowego dotyczy oferty z odzieżą, butami, artykułami dla dzieci albo AGD. Bez przemyślanej strategii marketingowej skuteczna promocja nie jest możliwa.

Reklama sklepu internetowego – moja oferta i cennik

Współpraca ze mną w zakresie reklamy sklepu internetowego kosztuje jego właściciela średnio 1000 zł netto miesięcznie. Jak działam i co oferuję? Przed podjęciem zlecenia przystępuję do analizy witryny. Sprawdzam, czy sklep internetowy jest prosty w obsłudze, spełnia przyjęte standardy oraz to, jak opisana w nim oferta wypada na tle konkurencji.

Jeśli nie widzę uniemożliwiających nawiązanie współpracy problemów, to przystępuję do przygotowania oferty. Piszę w niej o wszystkich wartych uwagi możliwościach promocji sklepu internetowego. W ofercie zawieram także informacje o zalecanych poprawkach w e-sklepie (jeśli są konieczne), optymalnym budżecie reklamowym i czasie, który potrzebuję na wygenerowanie sprzedaży.

Dbam o bieżącą analitykę internetową. Na zakończenie każdego miesiąca przygotowuję raport. Nie wymagam umów z długim okresem wypowiedzenia. Realizuję zakładane cele sumiennie. To potwierdzają opinie klientów oraz dostępne tu i z górnego menu case study. Każdego, kogo interesuje skuteczna reklama sklepu internetowego, zapraszam do kontaktu telefonicznego 607-308-754 lub skorzystania z dostępnego tutaj formularza kontaktowego.