Od zarania dziejów sprzedający i usługobiorcy starają się jak najlepiej wypromować swoje produkty, aby zachęcić tym klientów do zakupu, a co za tym idzie generować większe zyski. Na przestrzeni wieków metody reklamowe ulegały zmianom i szły z duchem czasu, zaczynając od marketingu ustnego, który był pierwszą formą reklamy. Już w starożytności na targach słychać było głośne nawoływanie sprzedawców do stoisk, którzy zachwalali swoje produkty. Jednak przez tysiące lat marketing ewoluował i wkraczał w inne elementy życia. Obecnie najpopularniejszym medium marketingowym jest internet, który dzięki swoim wszechobecnym zasięgiem pozwala na dotarcie do każdego odbiorcy. Marketing internetowy to rozbudowany świat, który wymaga wiedzy i umiejętności, aby dobrze wykorzystać wszelkie możliwości, jakie daje. Jest to szczególnie ważne, gdy jest się przedsiębiorcą, który chce rozwijać swoją działalność i zachęcać klientów do skorzystania z oferty. Ten artykuł powstał po to, by przybliżyć wszystkim mechaniki związane z marketingiem internetowym oraz pokazać jak wielkie możliwości daje.

Strona internetowa jest podstawą życia w sieci

Pierwszym elementem, który jest szalenie istotny, jeśli chodzi o promocję firmy w internecie, jest odpowiednio stworzona strona internetowa, zachwycająca swoim wyglądem oraz merytoryką. Zagadnieniem, które należy podjąć na początek, jest zoptymalizowanie treści w takiej formie, aby była przejrzysta dla użytkownika i dawała mu odpowiedzi na nurtujące go pytania. Jako pierwsze powinno się przedstawić firmę oraz jej produkty, opisać poszczególne usługi. Powinno się przy tym ograniczyć treść w taki sposób, aby nie było jej zbyt wiele i była zrozumiała dla klienta, który nic nie wie o naszej firmie. Jest to dość popularne, a zarazem wysoce skuteczne postępowanie, które wiąże się z tym, że standardowy użytkownik jest dość niecierpliwy i skanuje tekst w poszukiwaniu informacji, które go interesują.

Kolejne pytanie, na które nasza strona musi odpowiadać to ceny usług lub produktów. Brak udostępnionych cen jest jednym z najczęstszych problemów, jakie popełniają przedsiębiorcy, który najczęściej skutkuje tym, że użytkownik opuszcza stronę i nie chce korzystać z naszej oferty. Cennik zwiększa nie tylko wiarygodność, ale również oszczędza czas zarówno twój, jak i klientów, którzy nie poszukują usług, na które ich nie stać. Trzecią najważniejszą informacją, jaką należy podać, jest sposób kontaktowania się z firmą. Są to głównie adres e-mail oraz numer telefonu pod którym znajdą odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Jest to bardzo ważne szczególnie w przypadku biznesu, który funkcjonuje poza internetem, a oferowane produkty są dobrem namacalnym, które ktoś chce kupić.

Oprócz samej treści na stronie ważne jest, aby była ona odpowiednio przygotowana. Bardzo ważne jest to, by strona była responsywna. Oznacza to, że rozdzielczość jest dostosowana do urządzenia i oprócz otwierania jej na komputerze możemy bez przeszkód korzystać z niej za pomocą smartfona czy tabletu. Daje to gwarancję, że nie tracimy żadnych klientów, którzy w poszukiwaniu ofert korzystają z urządzeń mobilnych. Pamiętajmy również, że jeśli nie jest to konieczne, nie rozbudowujmy strony i nie komplikujmy jej działania. Ułatwia to użytkownikowi poruszanie się po stronie i dotarcie do ważnych dla niego informacji. Zadbajmy również o to, by strona żyła, co oznacza nie tylko aktualizowanie zawartości, ale również zapewnienie jej współdziałania z profilami społecznościowymi i innymi. Dzięki temu nie tylko budujemy wizerunek, ale również możemy dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Marketing internetowy w odniesieniu do mediów społecznościowych

W obecnych czasach social media są jednymi z najbardziej rozwijających się platform w internecie. Pozwalają nie tylko na komunikowanie się z innymi oraz udostępnianie zdjęć czy plików, ale umożliwiają również liczne możliwości marketingowe. Dzięki nim możemy wypromować swoją firmę na niespotykaną dotąd skale. Dodatkowo portale internetowe pozwalają konsumentom na wyrażanie opinii o danym produkcie oraz kontaktowanie się z przedstawicielami firmy. Pozwala to bardzo szybko poznawać opinie o danym produkcie, a co za tym idzie dowiedzieć się, co sądzą o nim konsumenci i jakie zmiany by wprowadzili. Zakładając profile społecznościowe, należy pamiętać, że ważne jest nasze zaangażowanie i determinacja. Aby profile społecznościowe miały rację bytu, ważne jest regularne zamieszczanie postów oraz odpowiadanie na pytania w komentarzach i wiadomościach. Ponadto korzystając z narzędzi Facebooka czy innych social-mediów możemy w bardzo szybki sposób dotrzeć do tysięcy odbiorców poprzez płatną kampanię. Wyświetlają one informacje o naszej firmie konkretnej grupie odbiorców, a dzięki temu bardzo szybko możemy rozprzestrzenić informacje o początku swojej działalności i produktach, które oferujemy. Oprócz samego działania w social mediach ważne jest również, aby monitorować to, co publikują inni na twój temat oraz jak wiele takich publikacji miało miejsce. Jest to bardzo istotne, ponieważ im więcej ze strony konsumentów nas poleci, tym więcej osób zaufa nam i wybierze nasze produkty. Monitoring mediów pozwala również śledzić działania konkurencji oraz przewidywać spadki lub wzrost sprzedaży. Nie zapominajmy jednak, że internet nie zapomina błędów. Przed publikacją jakiegokolwiek postu, dokładnie przeanalizujmy czy nie obraża on nikogo i czy jest merytorycznie poprawny. To samo tyczy się opinii użytkowników, które w przypadku ich niezadowolenia nie będą pozytywne. Najważniejsze jest, by dostarczać najwyższej jakości towary, dzięki czemu sam obroni się u konsumentów.

Pozycja w wyszukiwarce

Oprócz samego zorganizowania strony i social mediów ważne jest, aby korzystać z narzędzi, które daje Google. Pozycjonowanie wyników w wyszukiwarce jest nieodzownym elementem działania firmy w zakresie marketingu internetowego. Dzięki temu każdy, kto korzysta z ich usług, nawet darmowych może liczyć na lepszą widoczność strony w wyszukiwarce.

Każdy przedsiębiorca powinien skorzystać z usługi Google Moja Firma i tam wprowadzić niezbędne informacje o firmie, dzięki czemu będzie ona widoczna w Google Maps oraz znajdzie się w wyszukiwarce. Oprócz samej pozycji firma zyskuje również oceny użytkowników serwisu, które są dodatkowym atutem pokazywany w wyszukiwarkach. Co więcej, jeśli posiadasz lokal firmowy oraz chcesz pokazać jego wnętrze, powinieneś skorzystać z opcji Business View, gdzie przygotowuje się specjalne zdjęcia umożliwiające użytkownikowi obejrzenie lokalizacji i wnętrza bez konieczności wizyty osobistej.

Sam marketing internetowy to nie tylko odpowiednia reklama, ale również komunikacja i zachowanie relacji z klientami. Rozwiązaniem, które pozwala osiągnąć ten cel, jest kampania SMS. Pozwala ona nie tylko informować klientów o nowej ofercie czy produktach, ale również gwarantuję, szybkość komunikacji. Kampanie tego typu nie tylko są szybkie w przygotowaniu, ale dodatkowo redukują koszty samej działalności. Chodzi tutaj zarówno o reklamę, jak i pracę samej firmy gdzie na przykład, wysyłamy towary do klientów.

Marketing internetowy a mailing

Ostatnim elementem, który składa się na skuteczny marketing internetowy, jest mailing. Pozwala on nie tylko na komunikację W przypadku zamówień, ale również daje narzędzia pozwalające na skuteczne dotarcie do klienta. Dzięki zapisywaniu się do newslettera każdy może mieć aktualne informacje o promocjach, które dotyczą naszego sklepu, a co za tym idzie, częściej będzie on zaglądał na naszą stronę internetową i wybierał produkty, które go interesują.

Bardzo ważne są również maile powitalne, które otrzymujemy po zarejestrowaniu się na danej stronie. Jest to nie tylko niezbędny dodatek, ale również bardzo przyjazna wiadomość, która sprawia, że nasza firma wygląda na jeszcze bardziej zorganizowaną i dbająca o klientów, dzięki czemu bez problemu powiększy się jej grono odbiorców. Przy mailingu należy jednak pamiętać o aspektach takich jak przejrzystość wiadomości oraz częstotliwość jej występowania. To klient powinien wybrać jak często maile reklamowe, będą do niego trafiać. Dzięki temu nie są zbyt nachalne i nie odstraszają potencjalnych kupujących. Nie należy również przesadzać z treścią w mailu, ponieważ ma on za zadanie tylko i wyłącznie zachęcić do odwiedzenia strony, a nie stanowić opisu całego produktu. Tylko tak możemy zachęcić klienta do odwiedzenia strony internetowej.

Jak zacząć tę niesamowitą przygodę?

Marketing to dziedzina, która wymaga nieustannego kształcenia i poszerzania horyzontów. Wymaga to od osób zajmujących się marketingiem dużej odpowiedzialności i rozwagi w swoim działaniu, ponieważ to od nich bardzo często zależy, jak konkretna firma będzie odbierana przez konsumentów. Niemniej jednak nie zamyka to drogi nikomu przed zdobyciem pracy w tej dziedzinie. Na rynku istnieje wiele kursów i szkoleń, które pozwalają zdobyć niezbędne umiejętności, aby podjąć pracę na każdym stanowisku zajmujących się marketingiem internetowym.

Kursy to nie jedyny sposób, w jaki można zdobyć niezbędną wiedzę. Bardzo dobrym wyborem są również studia z marketingu internetowego. Dzięki temu zdobyć można profesjonalną wiedzę z zakresu reklamy i sprzedaży online oraz uzyskać tytuł, który będzie potwierdzeniem naszych umiejętności. Niemniej jednak wymaga to poświęcenia sporej ilości czasu oraz pieniędzy.

Marketing internetowy kursy i szkolenia to rozwiązanie, będące dużo lepszą alternatywą dla studiów, które nie wymaga poświęcenia dużego nakładu finansowego i czasu. Ponadto kursy można dostosować indywidualnie do konkretnych zagadnień, a co za tym idzie każdy znajdzie opcję dla siebie. Szeroki dostęp do literatury fachowej sprawia, że możemy się uczyć samodzielnie bez pomocy kogokolwiek, niemniej jednak nie daje nam to żadnego potwierdzenia umiejętności i bez odbycia jakichkolwiek kursów nie zagwarantuje nam pracy w tej dziedzinie.

Najważniejsze jest jednak doświadczenie zawodowe, które jest wyznacznikiem tego, co umiemy. To dzięki praktyce i stażom zdobywamy najwięcej umiejętności, które są cenione przez pracodawców. Wszystko to jest natomiast dowodem, jak niesamowite możliwości daje internet i jego zasoby.