Nieustannie rozwijająca się technologia i wzrastająca popularność internetu, wymagają od przedsiębiorców wdrażania nowych rozwiązań. Znaczna część działań marketingowych przenosi się do przestrzeni wirtualnej. Dzięki unikalnej specyfice tego medium możliwe jest dotarcie do bardzo dużej grupy odbiorców. Nakład pracy i pieniędzy jest przy tym jednocześnie stosunkowo niski. Internet staje się dzięki temu najatrakcyjniejszym obszarem pod względem reklamowym, tworząc ogromny potencjał dla generowania zysków.

Pozycjonowanie stron internetowych we współczesnym marketingu

Jedną z najpopularniejszych i zarazem najskuteczniejszych form marketingu internetowego, jest pozycjonowanie stron. Często określa się je również jako działania SEO – od angielskiego Search Engine Optimization. W zakres tych działań wchodzą wszelkie procesy, których celem jest uzyskanie wyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.

Dla współczesnych przedsiębiorców jasne jest, że wydajne działanie firmy wymaga wdrożenia działań marketingowych w internecie. Zdecydowana większość jako pierwszy kanał (na początku działalności) wybiera właśnie pozycjonowanie stron www. Później przeradza się ono w główną formę marketingową, wzbogaconą o pozostałe narzędzia, które można wykorzystywać także w wyszukiwarce Google. Wynika to z faktu, iż niemal połowa ruchu generowanego na każdej stronie internetowej, pochodzi właśnie z naturalnych wyników wyszukiwania. Wykorzystanie SEO daje zatem możliwość dotarcia do połowy użytkowników zainteresowanych danym tematem — na co nie pozwala żadne inne narzędzie.

Efektywne pozycjonowanie wymaga jednak podjęcia aktywnych działań już na początku funkcjonowania firmy. Najbardziej atrakcyjne pod względem sprzedażowym, są pozycje w TOP 10 wyszukiwarki, ponieważ większość użytkowników nie przechodzi dalej, niż na drugą stronę listy wyników. Uzyskanie takiej pozycji nie jest jednak możliwe natychmiastowo — działania SEO muszą zatem zostać wdrożone możliwie jak najszybciej.

Co obejmuje pozycjonowanie stron w Google?

Podstawowym kryterium, jakie stosuje się w przypadku dzielenia działań SEO, jest obszar działania – bezpośrednio na stronie lub poza nią. Z tego powodu, można wyróżnić dwa główne rodzaje pozycjonowania stron www – on site i off site. Czym charakteryzują się poszczególne z nich?

Pozycjonowanie on site

Pozycjonowanie wewnętrzne obejmuje zdecydowaną większość działań optymalizacyjnych, które wchodzą w zakres SEO. W sensie ogólnym – mają one na celu poprawienie jakości strony internetowej. Przez jakość rozumie się tutaj swego rodzaju kompatybilność strony z algorytmem wyszukiwarki Google, który jest odpowiedzialny za ustalanie pozycji. Do głównych działań, wchodzących w zakres pozycjonowania wewnętrznego, należą:

  • Optymalizacja treści na stronie (unikalność, czytelność, struktura, frazy kluczowe, wartość merytoryczna)
  • Dostosowanie kodu zaimplementowanego na stronie do algorytmów wyszukiwarki
  • Zoptymalizowanie prędkości ładowania strony
  • Odnośniki wewnętrzne (przekierowujące do różnych podstron na witrynie – ułatwiające nawigację)

Większość z nich, przedsiębiorca ma możliwość wdrożyć na własną rękę – bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów lub przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym. Może to być istotne zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców, dopiero zakładających działalność. Nie posiadają oni bowiem tak dużego kapitału, jak firmy działające na rynku od kilku lat. Samodzielne pozycjonowanie wewnętrzne na stronie może okazać się dobrym rozwiązaniem dla osób, które po ukończeniu studiów mają zamiar otworzyć własną działalność.

Warto jednak w takim wypadku zainwestować w konsultację SEO w profesjonalnej agencji. Każdy przedsiębiorca bez problemu powinien znaleźć specjalistów w zakresie pozycjonowania stron – w Warszawie czy Toruniu mieści się już wiele agencji marketingowych, które z pewnością będą w stanie mu pomóc.

Prędzej czy później, dojdzie jednak do sytuacji, w której optymalnym rozwiązaniem – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i czasowym – będzie zatrudnienie zewnętrznej firmy, która zajmie się kwestią pozycjonowania. Jeśli przed rozpoczęciem działalności, młody przedsiębiorca ma możliwość przeznaczenia części środków na pozycjonowanie, realizowane przez profesjonalną agencję – jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, ponieważ widoczne efekty będą uzyskane w stosunkowo krótkim okresie, a tym samym szybciej nastąp i zwrot z inwestycji.

Pozycjonowanie off site

Działania SEO, dla których przestrzenią działania nie jest pozycjonowana strona internetowa, nazywane są pozycjonowaniem zewnętrznym. Opiera się ono przede wszystkim na tzw. link buildingu – czyli innymi słowy, zwiększaniu popularności danej witryny. Odbywa się to poprzez umieszczanie odnośników do danej strony na stronach zewnętrznych – na przykład forach tematycznych, blogach, dziennikach wirtualnych czy komentarzach. Im większa jest liczba takich odnośników na witrynach wysokiej jakości, tym wyższa będzie pozycja strony w wyszukiwarce.

Najczęściej link building realizowany jest poprzez artykuły sponsorowane – czyli, jak sama nazwa wskazuje, płatne. Reklamodawca uiszcza opłatę na rzecz właściciela danej strony, w zamian za umieszczenie w określonej liczbie artykułów sponsorowanych odnośnika do swojej witryny.

Pozycjonowanie stron w praktyce – ile trzeba czekać na efekty?

Rynek internetowy jest niezwykle dynamiczny – wymaga dużej elastyczności i możliwości natychmiastowego wdrażania nowych rozwiązań. Nie oznacza to jednak, że efekty działań SEO również przynoszą natychmiastowy skutek. Wręcz przeciwnie – minimalnym okresem oczekiwania, po którym będzie można zauważyć pierwsze efekty pozycjonowania, jest jeden kwartał. W praktyce jednak – bardzo niewiele stron internetowych udaje się skutecznie pozycjonować w tak krótkim czasie. Wynika to z kilku podstawowych czynników, które wpływają na efektywność pozycjonowania:

  • Działania podejmowane przez konkurencyjne firmy
  • Zmiany w algorytmach wyszukiwarki Google
  • Ilość konkurencyjnych firm na rynku internetowym

Sukcesywne i konsekwentne prowadzenie działań SEO, pozwala na zoptymalizowanie zawartości strony internetowej w taki sposób, że zaczyna się ona bardzo szybko „wspinać” na liście wyników wyszukiwania. Biorąc pod uwagę wszelkie zmienne – średni okres oczekiwania na wymierne efekty SEO wynosi od 6 do 9 miesięcy. Nie można tego jednak uznać za regułę, ponieważ w przypadku wyjątkowo konkurencyjnych profili działalności, ten okres może wzrosnąć nawet do dwunastu miesięcy lub więcej. Jest to kolejny argument, który przemawia za jak najszybszym wdrożeniem rozwiązań optymalizacyjnych.

Pozycjonowanie stron – koszty

Kwestią, która jest niezwykle istotna dla większości przedsiębiorców – są finanse. W tym przypadku może to być jeszcze bardziej skomplikowane niż okres oczekiwania na efekty. Wiele agencji marketingowym posiada różne modele rozliczeniowe – część z nich opiera się na abonamencie, inne natomiast pobierają prowizję od uzyskanych efektów. Cennik pozycjonowania jest również uwarunkowany zakresem działań SEO, jaki ustalany jest z daną firmą.

Jeśli przedsiębiorca chce mieć nieco solidniejszy punkt odniesienia, powinien przede wszystkim ustalić określony budżet, który jest w stanie przeznaczyć na pozycjonowanie. Na jego podstawie agencja marketingowa będzie w stanie przedstawić konkretną strategię i model działań, które mają zamiar wdrożyć. Skuteczne pozycjonowanie stron może kosztować zarówno kilkaset złotych, jak i kilka tysięcy złotych w skali miesiąca – konkretna kwota zależy od skali działania, konkurencyjności branży i ilości koniecznej pracy.

Pozycjonowanie stron od strony specjalisty

Rosnąca popularność internetu i wzrost znaczenia SEO dla marketingu, tworzą ogromny potencjał nie tylko dla przedsiębiorców, którzy chcą się reklamować. Na takim kierunku rozwoju marketingu mogą skorzystać również młodzi ludzie, zdobywający kwalifikacje w zakresie pozycjonowania i działań promocyjnych w internecie.

Cechą charakterystyczną dla młodszego pokolenia jest zdolność do niezwykle efektywnej adaptacji. Osoby, aktualnie znajdujące się w wieku studenckim, rozumieją technologię i wiedzą jak posługiwać się najnowszymi mediami, pojawiającymi się w internecie. Dlatego właśnie oni są w stanie wprowadzić marketing internetowy na całkiem nowy poziom. Większość rynku pracy opiera się obecnie na handlu i marketingu – te zagadnienia są jednak na tyle rozległe, iż pozwalają do pewnego stopnia kształtować młodym ludziom obraz współczesnego biznesu.

Młode pokolenie, bazując na tej samej wiedzy co ich poprzednicy, jest w stanie wykreować dużo bardziej zaawansowany obraz rynku. Dzieje się tak, ponieważ obcują oni z technologią już od najmłodszych lat, dzięki czemu dużo lepiej są w stanie pojąć prawdziwą istotę mediów takich jak internet. Umożliwia im to o wiele bardziej perspektywiczne działanie w kontekście biznesu.

Już w tej chwili w Polsce, istnieje wiele kierunków powiązanych w dużym stopniu z pozycjonowaniem i innymi działaniami marketingowymi w internecie. Ta droga rozwoju może okazać się dla młodych ludzi jedną z najbardziej opłacalnych w perspektywie czasu. Studiowanie najnowocześniejszych elementów, związanych ze światem biznesu, da im solidną podstawę pod kątem rozwoju w najbliższych latach. Dzięki posiadanej wiedzy będą oni w stanie lepiej zaadaptować się i zrozumieć zmiany, które nastąpią na rynku.

Podsumowanie

Pozycjonowanie stron www jest istotnym elementem, który powinien być zawarty w każdej strategii marketingowej współczesnych firm. Internet, w dzisiejszych czasach, okazuje się jednym z najbardziej opłacalnych mediów pod kątem działań reklamowych i pozyskiwania nowych klientów.

Należy pamiętać o tym, iż pozycjonowanie jest procesem długotrwałym – czas oczekiwania na efekty może wynieść nawet 12 miesięcy, zazwyczaj jednak jest nieco krótszy. Kwestia kosztów jest bardzo indywidualna i zależy od konkretnego zlecenia.

Marketing internetowy jest przestrzenią o dużym potencjale edukacyjnym — młodzi specjaliści od pozycjonowania mogą okazać się profilem pracownika, na którego zapotrzebowanie będzie w najbliższych latach drastycznie wzrastać.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.