Przed rozpoczęciem kampanii marketingu szeptanego

Marketing szeptany, nazywany również buzz marketingiem jest dość popularną usługą marketingu. Jednak co należy wiedzieć, zanim taką kampanię informacyjną zlecimy? Jak marketing szeptany powinien wyglądać? Ile kosztuje marketing szeptany w Internecie? Ma te i inne pytania odpowiem w poniższym artykule.

Co to jest marketing szeptany i ile kosztuje?

Marketing szeptany — definicja.

WoMM to działanie reklamowe. Którego celem jest dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy. Za pośrednictwem wyglądającego na „naturalny” przekazu.

Koszty marketingu szeptanego są indywidualne. Zależne od wykonawcy zlecenia. Jednak uśredniona kwotowa, za publikacje jednego, dobrej jakości postu wynosi od 6,5 zł brutto. Wycena jednak zależna jest często od szczegółów zlecenia. I podlega negocjacji.

Zobacz również moją ofertę kampanii informacyjnej dla Twojego produktu lub usługi.

Marketing szeptany w Internecie a „Kodeks szeptacza”

Szeptacz zawodowo zajmujący się marketingiem szeptanym sugeruje informację o produkcie/ofercie, którą zna. Wskazuje jednakowo na jej plusy, a gdy potrzeba także wybrane minusy. Wpisy przez niego publikowane powinny znajdować się wyłącznie w temacie i na temat. Jego działania powinny być realizowane w taki sposób, by osiągnąć założony cel. Celem nadrzędnym jest najczęściej sprzedaż produktu lub usługi.

Coraz trudniej jednak „sprzedać” cokolwiek w grupach społecznościowych. Na forach internetowych i blogach bez odpowiedniego przygotowania. W bardzo wielu przypadkach fora i blogi straciły ruch. Głównie na rzecz grup społecznościowych m.in. na Facebooku. Oraz publikacji sponsorowanych przez SPAM. Dobry szeptacz do zrealizowania kampanii marketingu szeptanego wykorzystuje monitoring internetu. Sprawdza ruch i reaguje tylko na aktualne wątki. Dzięki monitorowaniu branży skuteczność prowadzonych działań rośnie. Tak wygląda prawidłowo wykonana kampania informacyjna. I zgodna jest z tym co o marketingu szeptanym mówi jego definicja.

Wojna z szeptaczami!

Stale wzrasta liczba forów, które są mocno moderowane. I na których wszelkiego rodzaju linki oraz wzmianki o firmie są usuwane. Prócz tego, bardzo wiele forów po prostu przestaje istnieć. Ze względu na to, że ich dotychczasowi użytkownicy. W zasadzie na stałe zagościli na portalach społecznościowych. Przez to, że właścicielom forów zabrakło konsekwencji w ich rozwoju. Odpływ użytkowników stał się oczywisty. A opłacalność prowadzenia forum żadna.

Z kolei blogerzy dbają o swoje witryny. Na tyle dokładnie, że przypadkowe komentarze typu „Super – teraz zobacz tę ofertę…”. Nie mają racji bytu. Dodatkowe trudności w dotarciu z przekazem reklamowym do odbiorcy. Zobligowały dobrych szeptaczy do zmiany strategii działania. I wywindowały ceny za dobrej jakości marketing szeptany.

Mimo problemów wybrane fora internetowe oraz blogi wciąż pozostają dobrym miejscem. Do prowadzenia różnego typu działań promocyjnych. Ponieważ treści na nich publikowane. W przeciwieństwie do portali społecznościowych często pozostają na długo w indeksie wyszukiwarki. Do takich wiadomości można dotrzeć długo po publikacji postu, wpisu lub komentarza.

Co więcej, jeśli kampanię buzz marketingu realizuje osoba. Której ambicje wykraczają poza obowiązek dodania określonej liczby wpisów. Gdzie się da i ma ona ogólne pojęcie na temat realizacji link buildingu. To może wzmocnić profil linków firmowej witryny. Wystarczy, że do swojej pracy dobrze się przygotuje. I odpowiednio przygotowaną treść doda w odpowiedziach, tylko na wybranych witrynach. Osobiście uważam, że lepiej rozliczyć kampanię tylko z dobrych wpisów. Niż na siłę dodawać treść gdzie się da. Warto, by każdy właściciel firmy. Który decyduje się na tę formę promocji, zwracał uwagę na efekty pracy. I miejsce oraz jakość publikowanych wpisów.

Brak kontroli, brak jakości, brak pomysłu, czyli Buzz marketing po kosztach realizowany hurtowo!

Wielu zaznajomionych z tematem widziało już pewnie nie jedno na forach lub blogach. Dużo osób wie, czym jest link pod anchorem. I są świadome tego, że po najechaniu myszką na taki odnośnik widać. I do jakiej strony prowadzi. Przykład poniżej obrazuje jak nie powinien wyglądać poprawny marketing szeptany w internecie.

Oczywiście priorytetem w tym przypadku mogło być pozyskanie linku. Nie mniej, linkujący zapomniał o dobrym imieniu firmy klienta. Każdy klient, któremu zależy na dobrym wizerunku firmy. Powinien pracę osoby zajmującej się promocją, bacznie nadzorować. By uniknąć promocji zwijarki do blach w temacie dotyczącym pracy za granicą.

WoMM bylejakość marketingu szeptanego

Szeptany, szemrany, buzz, rekomendacyjny, WOMM marketing. Wiele nazw – kilka możliwości.

Przynoszącą najlepszy efekt opcją marketingu szeptanego są działania prowadzone z wykorzystaniem monitoringu internetu. W tym wariancie usługa może być realizowana:

  • na forach,
  • blogach i mikroblogach,
  • portalach społecznościowych,
  • informacyjnych, wideo oraz innych.

Wykorzystanie monitoringu internetu może taką kampanię informacyjną ułatwić. I zwiększyć jej skuteczność. Może być wykorzystywany również do kontroli opinii na temat firmy.

Druga z realizowanych najczęściej możliwości to opcja polegająca na wyszukiwaniu odpowiednich wątków. I dodawaniu w nich zazwyczaj polecających konkretny produkt lub usługę wpisów. Dużym minusem tego wariantu jest to, że ograniczony jest zazwyczaj do forów internetowych. Zdarza się, że w wątkach są wyłącznie posty z linkiem. Prowadzącym do ofert różnych firm. Na czym cierpi merytoryka dyskusji. Priorytetem wówczas nie jest sprzedaż lub chociażby zwrócenie uwagi na ofertę. Tylko pozyskanie linku zwrotnego. Niezbędnego do pozycjonowania strony lub sklepu internetowego.

Content is King! To popularne w branży powiedzenie. Jeśli budżet promocji na to pozwala, warto kampanię informacyjną rozszerzyć o eksperckie artykuły sponsorowane. Dobrze, jeśli ta treść publikowana jest na portalach, które rzeczywiście odwiedza duża liczba internautów. Wówczas firma, dzieląc się wiedzą, zyskuje potrójnie. Bo poprawia swój wizerunek. Zyskuje link do swojej strony www. I poprawia sprzedaż produktów bądź usług. Do których odwołuje z artykułu.

Zanim zlecisz Buzz Marketing.

Przed zleceniem kampanii marketingu szeptanego. Trzeba jasno określić cel, jaki powinien zostać osiągnięty i przedyskutować metodykę. Istotna jest gwarancja na realizowaną usługę. Wpisy mogą zostać usunięte. Szczególnie ważne jest to, kto, gdzie i co napisze. Zlecenie marketingu szeptanego. Po atrakcyjnej stawce może przynieść uszczerbek na wizerunku firmy. Pozyskane z niewłaściwych forów lub blogów linki odwołujące do promowanej strony www, lub sklepu internetowego. Mogą być przyczyną spadku pozycji i ruchu. Który pochodzi z wyszukiwarek internetowych. Brak dostępu do kont, z których zostały dodane wpisy. To dodatkowy problem, który może być szczególnie dotkliwy wtedy, gdy post trzeba edytować.

Warto również sprawdzić przykłady marketingu szeptanego. Dotychczas realizowanego przez zleceniobiorcę. Są też agencje marketingu szeptanego. Jednak zawsze warto sprawdzić sposób realizacji kampanii i przykłady buzz marketingu.