Jeśli założyłeś niedawno firmę i zastanawiasz się, jak powinna wyglądać jej reklama internetowa, albo dotychczas prowadzone działania nie przynoszą zamierzonych efektów, warto zapoznać się z metodami z wykorzystaniem skutecznej reklamy internetowej. Z tego artykułu dowiesz się, jak powinna wyglądać reklama firmy w internecie, które spośród metod i kanałów reklamowych będą najbardziej skuteczne i w jaki sposób możemy je stosować w przypadku własnego biznesu.  

Kiedy reklama firmy w sieci internecie będzie skuteczna?

Reklama firmy jest skuteczna, jeśli jej wskaźnik ROI (return on investment – zwrot z inwestycji) będzie dodatni. Efektem pożądanym powinno być znalezienie takiej formy reklamy, aby możliwe stało się utrzymanie zwrotu z inwestycji na możliwie jak najwyższym poziomie, albo osiągnięcie jak najlepszej sprzedaży.

Marketing w sieci – robić samemu czy zlecić agencji?

Takie pytanie zadaje sobie niemalże każdy specjalista ds. marketingu czy właściciel przedsiębiorstwa. Odpowiedź oczywiście nie będzie tutaj jednoznaczna, będzie ona zależeć od kilku różnych czynników. Czy jesteśmy w stanie, a przede wszystkim czy mamy czas, aby móc zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest niewątpliwie marketing internetowy. Ważne będzie też to, czy cena marketingu internetowego nie jest dla nas zbyt dużym obciążeniem finansowym? 

Jeśli dopiero zaczynamy rozkręcanie własnej firmy, a nasz budżet nie jest zbyt obszerny, to cena reklamy internetowej może być dla nas zbyt wysoka. Zatem pozostaje nam samodzielna realizacja działań marketingowych. Reklama w internecie nie musi być droga, jeżeli wykorzystamy ogólnodostępne, a do tego darmowe media, takie jak chociażby: LinkedIn, Instagram, Twitter, Facebook, czy YouTube, sami zajmiemy się prowadzeniem swojego bloga, a celem zbudowania strony internetowej wykorzystamy jedną z darmowych platform. 

W wypadku, kiedy nasz biznes funkcjonuje już całkiem nieźle, a na naszej głowie i tak jest zbyt wiele obowiązków, warto będzie zlecić działania marketingowe agencji reklamy internetowej. Jeśli nie mamy zbyt wiele czasu, nie ma mowy, abyśmy zrobili to dobrze, nie będziemy w stanie podążać za trendami w reklamie internetowej. Zaoszczędzony dzięki temu czas, lepiej będzie przeznaczyć na pracę, na której znamy się najlepiej i na której oczywiście zarabiamy. 

Zbudowanie swojego własnego zespołu osób zajmujących się marketingiem sprawdza się najlepiej w większych korporacjach i w dosyć specyficznych branżach, w których zrealizowanie skutecznego marketingu wymagać będzie wykonania wielu procedur i dostępu do zasobów firmowych albo wymaga wiedzy specjalistycznej.

Reklama firmy w sieci – od czego będzie najlepiej zacząć?

Właściwie dobrana forma reklamy online to niezwykle istotna kwestia. Co, jeżeli nie mamy o tym zupełnie pojęcia i nie wiemy, od czego zacząć nasze działania? Celem odpowiedniego dobrania rodzajów reklamy internetowej, potrzebna nam będzie strategia marketingowa. Planując strategię marketingową, powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

  • Jaki jest dokładnie cel naszej kampanii, czyli co zamierzamy osiągnąć dzięki marketingowi sieciowemu? Jeśli nasza firma jest mała, najprawdopodobniej będzie to chęć zwiększenia sprzedaży,
  • Jaka jest nasza grupa docelowa? Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, kim mają być nasi idealni klienci, a później konsekwentnie budować przekaz skoncentrowany na tejże grupie,
  • Czy treści naszego landing page’a są dostosowane do naszej grupy odbiorców?,
  • Czy nasze produkty/usługi są powszechnie znanym i poszukiwanym dobrem, czy też zupełnie nowym i musimy dopiero pokazać innym, że go potrzebują?,  
  • W jaki sposób jak dotąd pozyskiwaliśmy klientów?,
  • Z jakich form promocji w Internecie korzysta nasza konkurencja? 
  • Jakie mamy środki na reklamę firmy w Google? Zapoznajmy się z cennikiem agencji, dzięki czemu będziemy mogli sobie zaplanować, które z działań zlecić na zewnątrz, które odłożyć na później, a które zrealizować samemu. Zaplanujmy, w jaki sposób będziemy mierzyć skuteczność zastosowanej formy reklamy. 

Pozycjonowanie SEO

Reklama witryny firmowej w sieci dzięki jej pozycjonowaniu na właściwie wybrane słowa kluczowe jest jedną spośród najbardziej skutecznych metod promocyjnych. W skrócie polegać będzie ona na zoptymalizowaniu kodu strony (usunięcie błędów, które utrudniają indeksowanie strony, ustawienie przekierowań, tytułów i nagłówków), znajdującej się na niej treści (np. nasycenie słowami kluczowymi, umieszczenie wartościowych informacji), jak i zbudowaniu profilu linkowego (dzięki publikowaniu linków na różnorodnych, a przy tym wartościowych witrynach) pod kątem wybranych słów kluczowych tak, ażeby serwis pojawiał się na jak najwyższej pozycji w Yandex, Bing, czy Google.

Niemniej jednak, aby móc czerpać wymierne korzyści z pozycjonowania strony, wymagana będzie systematyczna praca, cierpliwość i nieustanne rozwijanie się strony. Największy ruch generują zdecydowanie konkurencyjne frazy i czas potrzebny celem wypromowania strony na takie sformułowania liczy się w miesiącach, a w wypadku najbardziej konkurencyjnych – nawet i w latach. Ponadto pozycjonowanie wymagać będzie zdobycia wiedzy specjalistycznej z zakresu SEO i programowania (celem modyfikacji kodu strony). Jeśli zatem wiedza w takiej tematyce nie jest naszą mocną stroną, lepiej będzie zgłosić się do profesjonalnej agencji marketingu sieciowego. 

Reklama przedsiębiorstwa w Google Ads (AdWords)

Jeśli chcemy, aby reklama, w którą zainwestujemy, przynosiła natychmiastowe efekty, warto skorzystać z Google AdWords (teraz Google Ads). Google pozwala na wyświetlanie płatnych reklam w wynikach wyszukiwania, jak i w sieci partnerów Google. Taką reklamę rozlicza się na ogół w modelu CPC – czyli jest płatna za kliknięcie. Stawka za pojedyncze kliknięcie uzależniona będzie od konkurencji na konkretne słowo kluczowe i może się wahać w przedziale od kilkunastu groszy do nawet kilkudziesięciu złotych.

Podczas wyszukiwania frazy kluczowe, dla których reklamodawcy ustawili swoją kampanię, ma miejsce licytacja. Google ustala tym samym kto i na jakiej pozycji będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania. W licytacji pod uwagę brane są czynniki takie jak: zadeklarowana stawka maksymalna za jedno kliknięcie, jakość reklamy czy jakość strony docelowej.

Google udostępnia swoim klientom różne formy reklamy. Może to być reklama graficzna (wyświetlana w reklamowej sieci Google), reklama produktowa (zakupy w Google), reklama tekstowa (znana z wyników dotyczących wyszukiwania).

Social Media

Od pewnego czasu portale społecznościowe, takie jak chociażby Instagram, Twitter albo Facebook cieszą się stale rosnącą popularnością. Każda doba to logowanie się wielu milionów użytkowników, którym w łatwy sposób można przedstawić własną ofertę. Szczególnie młodzi odbiorcy nie mogą się już dzisiaj obyć bez ciągłego dostępu do social mediów, śledzenia swoich idoli, czy aktywności znajomych. Jeśli więc zaoferowane przez nas usługi czy produkty przeznaczone będą dla takiej grupy wiekowej, warto skorzystać z tej metody reklamy internetowej.

Oczywiście samo założenie profilu firmy tutaj nie wystarczy. Bez regularnego publikowania interesujących naszych odbiorców tekstów, nie mamy co marzyć o pozyskaniu zupełnie nowych użytkowników. Profile przedsiębiorstw, w których udostępnia się informacje raz na długi czas, nie mają właściwie żadnych szans na skupienie uwagi odbiorców i będą ich tylko odstraszały. Na ogół powinno się stosować regułę utrzymywania stałego kontaktu ze swoimi odbiorcami poprzez publikację kilku postów w ciągu tygodnia w zależności od wybranego przez nas kanału social media, branży i dostępnych treści.

Wizytówka w Google i pozycjonowanie w mapach

Jeśli świadczysz usługi albo sprzedajesz swoje produkty lokalnie, zareklamowanie przedsiębiorstwa w Internecie warto będzie rozpocząć od założenia wizytówki w Google Moja Firma. To zupełnie darmowa usługa, która ułatwia znalezienie odpowiedniej firmy w wybranej okolicy. 

W wizytówce można podać najważniejsze informacje na temat firmy, jej dokładny adres, wstawić wideo i zdjęcia, logo, a nawet i dodać usługi i produkty. Warto jest także dbać o to, aby zadowoleni klienci zostawiali opinię w wizytówce – pozwoli to na podniesienie konwersji podczas następnych wyświetleń.

Użytkownik otrzymuje wszelkie niezbędne informacje jeszcze na poziomie wyszukiwarki, bez konieczności wchodzenia na stronę internetową. Może dzięki temu w prosty sposób wyznaczyć trasę z telefonu czy wykonać połączenie, a w niektórych branżach umówić się nawet na wizytę albo dokonać rezerwacji stolika.

Blog

Ostatnim opisywanym sposobem na skuteczną reklamę internetową, będzie prowadzenie swojego bloga, dzięki czemu możliwe staje się budowanie marki i wizerunku specjalistów w wybranej branży. Dużą popularnością cieszą się na pewno blogi związane z wystrojem wnętrz, kuchnią czy też modą. Wielu internautów odczuwa potrzebę podążania za modą i kierowania się tym, co uważają specjaliści w danej branży.

Jeśli otrzymamy miano eksperta, będziemy mogli swobodnie kształtować zainteresowania swoich czytelników, zachęcać do zakupu danej usługi czy produktu, czy też poszerzać zakres ich wiedzy na tematy powiązane z prowadzoną przez nas działalnością. Dobrze przygotowany artykuł blogowy to także skuteczna forma reklamy internetowej, która może dotrzeć do sporego grona odbiorców, np. poprzez polecanie artykułu przy pomocy komunikatorów internetowych czy też wrzucanie odnośników do niego na powiązanych tematycznie internetowych forach.

Trzeba jednakże mieć na uwadze, iż ten rodzaj promocji przedsiębiorstwa będzie efektywny wyłącznie wtedy, kiedy — tak jak w wypadku mediów społecznościowych — będzie systematycznie rozwijany. Minimum to publikowanie jednego wpisu w ciągu tygodnia, a optimum to dwa albo nawet i trzy artykuły. Nie za każdym razem muszą być one obszerne, niemniej zawsze napisane poprawną polszczyzną (albo innym językiem), bez błędów ortograficznych i stylistycznych. Ponadto powinny sprawić, iż ich autor będzie postrzegany w roli eksperta w konkretnej dziedzinie.