Według definicji marketing szeptany (inaczej Womm lub Buzz Marketing) to forma marketingu, która ułatwia dotarcie do wybranego użytkownika internetu z odpowiednią informacją np. o interesującym go produkcie lub usłudze. Ta częściowa definicja marketingu szeptanego może zostać rozszerzona m.in. o działania offline. Moim celem jest jednak przybliżenie jakościowego marketingu szeptanego (community marketing) w internecie, którym po odpowiednich przygotowaniach zajmuję się w zgodzie z prawem.

Tego rodzaju działania mogą być prowadzone w imieniu marki lub przez wiarygodnych użytkowników forów albo grup dyskusyjnych w mediach społecznościowych. Priorytetem kampanii marketingu szeptanego powinna być spontaniczność i naturalność przekazu. To znaczy, że nakierowaniem na produkt lub usługę powinien zajmować się w odpowiedni sposób wiarygodny członek danej społeczności.

Marketing szeptany (nie) na właściwym torze

Po kilku latach pracy przy kampaniach marketingowych w internecie uważam, że marketing szeptany to lider zestawienia najbardziej niezrozumiałych form marketingu. Na krajowym podwórku dość rzadko kampania informacyjna startuje na właściwym torze. Powszechny spam, bezcelowe działania, czy praca na pograniczu zgodności z prawem. To smutny obraz rzeczywistości. Moim zdaniem warto to podkreślić, by lepiej zrozumieć co to marketing szeptany, jak analizować przykłady marketingu szeptanego i wreszcie jaka oferta marketingu szeptanego może być pomocna w realizacji przyjętych celów.

Przyczyn złej sytuacji upatruję między innymi w nazewnictwie. Najczęściej spotykaną nazwą tej formy marketingu internetowego powinien być marketing szeptany. W internecie ta sama usługa marketingu szeptanego opisywana jest pod hasłami marketing szemrany, marketing rekomendacji, marketing dyskusji, buzz marketing albo womm.

Opisy są często kreowane po to, by sprzedać usługę marketingu szeptanego, która nie ma nic wspólnego z dobrym marketingiem szeptanym. Kolejny problem to powszechność. Hurtowa dystrybucja informacji, bez kontroli i w niskiej cenie kusi potencjalnymi zyskami. W takich przypadkach nie ma mowy o wymiernych korzyściach. Szerzej temat opisałam w artykule pt. „Przed rozpoczęciem kampanii marketingu szeptanego„.

marketing szeptany

Od podstaw do wyznaczania celów marketingu szeptanego

Przeczytałeś już, co to jest marketing szeptany. Przybliżyłam ci problemy, które musisz mieć na uwadze. Znasz podstawowe rodzaje tej formy reklamy. Pora więc poruszyć kolejne istotne kwestie. Najpierw przyda ci się umiejętność oceny przykładów marketingu szeptanego. Sama na początku swojej kariery na stronie opublikowałam przykłady marketingu szeptanego. Tego wymagali klienci. Nie zmieniałam tej prezentacji od lat.

Takie informacje obrazują wyłącznie część wybranego projektu. Każdy kolejny jest inny. W zasadzie w niczym nie pomoże ci prezentacja fragmentu dyskusji. Na jej podstawie możesz wyciągnąć mylne wnioski. Twoje zlecenie marketingu szeptanego zostanie wykonane zgodnie z przyjętymi założeniami. Podobnie jak w przypadku oceny przykładów marketingu szeptanego, podchodź ostrożnie do case study.

Moje studium przypadku marketingu szeptanego, które znaleźć można na stronie, jest potwierdzeniem tego, że dobrze wykonałam prezentowane zadanie. Osiągnęłam przyjęty cel. Możesz więc domniemywać, że oferowany przeze mnie marketing szeptany to skuteczna forma reklamy. Wyprowadzę cię z mylnego przekonania. Decydując się na marketing szeptany, nie zawsze szybko osiągniesz cel numer jeden, czyli zwiększenie sprzedaży.

Marketing szeptany oferty, marketing szeptany cennik

Definicja marketingu szeptanego, możliwe zagrożenia oraz analiza przykładów i studiów przypadku to zagadnienia, które już lepiej rozumiesz. Mimo to jeszcze nie pora, by skupić się na ofertach lub cennikach marketingu szeptanego. Najpierw krótko przybliżę zadania, które musisz zdefiniować i przedstawić, żeby zlecona przez ciebie kampania informacyjna zakończyła się pomyślnie.

Zadania lub ściślej cele marketingu szeptanego mogą być diametralnie różne. Uproszczę wszystko do trzech kierunków. Pierwszym jest dotarcie z informacją do określonego odbiorcy. Drugim dystrybucja treści. W trzecim przypadku chodzi o budowanie wizerunku eksperta. Możesz więc pomagać potencjalnym klientom, dzielić się wiedzą, którą gromadzisz np. na blogu, lub wreszcie oferować określone dobra odpłatnie. Wyznaczaj jasne cele.

Jak zlecać i wykorzystywać marketing szeptany?

Nie ma większego znaczenia, czy oferta i cennik, którą otrzymasz, obejmować będzie marketing szeptany, marketing szemrany, marketing rekomendacji, marketing dyskusji, buzz marketing albo womm. Usługę zlecisz przez aplikacje dedykowane. Za ich pośrednictwem zamówisz określoną liczbę postów na forach lub w mediach społecznościowych. Do specyfikacji zlecenia dołączyć możesz informację o konieczności umieszczenia aktywnego linku i innych szczegółach. W tym przypadku zamawiasz posty, które przyjmą określoną formę i zostaną opublikowane w wybranych miejscach.

Marketing szeptany zlecisz agencji reklamowej lub w zależności od potrzeb dobremu specjaliście, czy grupie specjalizującej się w realizacji takich przedsięwzięć. To w znacznej części przypadków rozsądniejsze rozwiązanie. Te podmioty znają obowiązujące prawo i przejmują odpowiedzialność. Dzięki temu marketing szeptany wykorzystasz jako wsparcie aktywnych form promocji lub alternatywną metodę reklamy. Jeżeli jasno sprecyzujesz cele to twoja kampania informacyjna będzie lepiej przygotowana, rozplanowana i zrealizowana. Po kilku tygodniach lub miesiącach zaobserwujesz korzyści, których oczekiwałeś.

DLACZEGO WARTO ZAINWESTOWAĆ W MARKETING SZEPTANY?

Dobrze zaplanowana kampania informacyjna niesie za sobą wymierne korzyści. To między innymi rosnąca rozpoznawalność, opinie i aktywne dyskusje na temat konkretnego podmiotu, produktu lub usługi. Możliwość kreowania i uczestniczenia w dyskusjach to dodatkowa szansa na merytoryczne wsparcie potencjalnych klientów.

Pracę w czasie kampanii informacyjnej marketingu szeptanego wykorzystać można też po to, by zwiększyć sprzedaż. Nie jest to jednak tak proste, jak w przypadku np. płatnej reklamy na Facebooku. Mimo szerokiej listy korzyści warto przed zleceniem kampanii informacyjnej zastanowić się, czy inwestycja w tę formę reklamy pozwoli osiągnąć oczekiwane rezultaty.

Marketing szeptany w pozycjonowaniu

Być może zastanawiasz się nad tym, co ma wspólnego marketing szeptany z pozycjonowaniem. Wyjaśnię. Do wypisanych wyżej korzyści i zagrożeń powinieneś w odpowiednie miejsce dopisać pozyskiwanie linków. Nagminnie pozycjonerzy korzystają z marketingu szeptanego w celu pozyskania linków. O skuteczności tej metody pisałam już na moim blogu.

Marketing szeptany i linkowanie strony nie zawsze współgrają. Szeptacz, którego zadaniem jest linkowanie z forum, dba tylko o to, by link przetrwał. Cierpi na tym jakość dyskusji. Tworzą się wątki przypominające farmy linków. Rzutuje to na postrzeganie firmy korzystającej z tej metody przez użytkowników. Linkować z forum jak najbardziej można. Ważne jest to, by linkowanie z forum wykonywane było z głową.

Jak znaleźć pracę i zacząć zarabiać na marketingu szeptanym?

Najpierw stwórz listę społeczności, których jesteś członkiem. Najistotniejsze są te, na których udzielasz się systematycznie. Spróbuj określić tematykę. Jeżeli to fora, grupy dyskusyjne dla rodziców to możesz się specjalizować w marketingu szeptanym zlecanym przez przedsiębiorcę do konsumentów z tej grupy docelowej.

Jest wiele możliwości poinformowania o twojej ofercie. Aplikacje, portale branżowe, odpowiedzi na oferty pracy. To tylko podstawy, które możesz wykorzystać. Jeżeli ważna dla ciebie będzie jakość usług, mogą one kosztować więcej. Pamiętaj, że nawiązując współpracę, podejmujesz się realizacji konkretnego zadania.

Musisz być przekonany o tym, że dasz radę. Poznaj ofertę swojego klienta. Najlepiej skorzystaj z niej. Dopiero gdy twoja głowa będzie pełna wniosków, przygotuj plan. Marketing szeptany to kampania, która potrwa. Powodzenia!