Truizmem jest stwierdzenie, że bez względu na to, w jakiej branży działa Twoja firma, jej sukces zależy w dużej mierze od skutecznej kampanii reklamowej. Wachlarz działań marketingowych do wyboru jest szeroki i zależy przede wszystkim od pomysłowości — jednak w sytuacji, gdy obawiasz się o utratę płynności finansowej, eksperymentowanie może być bardzo ryzykowne. Z drugiej jednak strony rezygnacja z działań marketingowych doprowadzi w dłuższej perspektywie do utraty zainteresowania usługami Twojej firmy. Podpowiadam na przykładach, jak prowadzić aktywną kampanię reklamową przy ograniczonym budżecie i optymalizować koszty.

Wydawaj pieniądze wyłącznie na sprawdzone i niezbędne kanały reklamy

Przedsiębiorca zagrożony utratą płynności finansowej ma do wyboru różne możliwości postępowania, o których powinien dyskutować ze swoimi współpracownikami lub przedstawicielem firmy zajmującej się marketingiem internetowym. Teoretycznie można drastycznie ograniczyć wydatki na marketing lub postawić wszystko na jedną kartę — nowy, rewolucyjny pomysł, który spowoduje nagły wzrost zainteresowania firmą. Zagrożenie utratą płynności finansowej to jednak czas, w którym każda złotówka wydawana na kampanię reklamową powinna być kierowana możliwie jak najbardziej precyzyjnie tam, gdzie zaowocuje najpewniejszymi zyskami. Bardzo ważna jest przy tym dyscyplina finansowa, dokładna analiza efektów kampanii i rezygnacja z tych form reklamy, które są kosztowne i nie przekładają się na mierzalne rezultaty. Poniżej kilka przykładów, w jaki sposób można prowadzić skuteczną kampanię przy ograniczonym budżecie.

Kampania Google Ads i kampanie na Facebooku – optymalizacja budżetu kampanii

Obecnie jedną z najczęściej wybieranych i najefektywniejszych możliwości promocji są płatne kampanie Google Ads i kampanie na Facebooku. Warto omówić kwestię optymalizacji kosztów na ich przykładzie, gdyż jest są to obecnie jedne z najczęściej wykorzystywanych kanałów komunikacji marketingowej, które z powodzeniem można wykorzystać w większości branży (choć warto pamiętać, że w niektórych przypadkach, na przykład lokalnych sklepików spożywczych, suplementów dla seniorów czy produktów luksusowych dla zamożnych efektywniejsze mogą być inne formy). Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce bardzo chętnie korzystają z kampanii Google Ads i kampanii w mediach społecznościowych, jednak bardzo często marnują znaczną część zainwestowanych środków nie dbając o odpowiednie targetowanie i maksymalne wykorzystanie dostępnych danych z Google Analytics.

Przykład 1. Skuteczniejsza kampania Google Ads dzięki lepszemu targetowaniu

W firmie A rozpoczęto kampanię bazującą na chwytliwych, dopracowanych reklamach Google. Zanotowano znaczny wzrost kliknięć w banery reklamowe. To spowodowało znaczny wzrost kosztów reklamy (rozliczanej w modelu płatność za kliknięcie – Pay Per Click) i jedynie niewielki wzrost sprzedaży. Tę sytuację uda się odwrócić dopiero dzięki odpowiedniemu targetowaniu – dobraniu grup docelowych – na podstawie danych z Google Analytics, zastosowaniu fraz wykluczających oraz odpowiednie zarządzanie dziennymi stawkami za kliknięcie.

Przykład 2. Obniżenie kosztów zdobycia polubień na Facebooku i przejść na stronę

Firma B -prowadziła kampanię, której celem był wzrost świadomości istnienia marki i zdobycie dużej ilości polubień profilu fanpage‚a na Facebooku. Kampania przynosiła skutki, baza fanów i obserwatorów strony stopniowo powiększała się, jednak koszt pozyskania polubień pozostawał relatywnie wysoki. Dzięki dokładniejszemu sprecyzowaniu profilu nabywcy i przygotowaniu nowych bardziej dostosowanych do oczekiwań grupy docelowej reklam koszt pojedynczego kliknięcia obniży się do 65%.

Przyciągaj uwagę i zwiększaj sprzedaż dzięki promocjom

Aktywna kampania w Google Ads i mediach społecznościowych może być szczególnie skuteczna, gdy połączymy ją z tradycyjnymi formami reklamy, takimi jak obniżki, gratisy i promocje. Warto przemyśleć, które z tych rozwiązań będą postrzegane jako szczególnie atrakcyjna okazja dla klientów, a jednocześnie nie będą wiązały się ze zbyt wysokimi kosztami dla przedsiębiorcy.

Przykład 3. Większa sprzedaż dzięki promocjom w sklepie internetowym

Firma C – sklep internetowy – posiada atrakcyjny asortyment, dopracowaną stronę internetową i umiarkowane ceny. Wyraźny wzrost sprzedaży zanotowała jednak dopiero w momencie, gdy zaoferowała promocję „Darmowa wysyłka od 200 zł”, o której poinformowała przy pomocy reklam Google Ads. Dzięki współpracy z firmą kurierską oferującą dobre warunki przy dużej ilości zleceń nie oznaczało to dla niej dużych kosztów. Jednocześnie stali klienci zaczęli składać dużo większe zamówienia niż zwykle, chcąc skorzystać z promocji. Pojawili się również nowi klienci.

Nie rezygnuj z myślenia długofalowego

Koncentracja na myśleniu przede wszystkim o zażegnaniu obecnego kryzysu nie powinna nigdy oznaczać zaprzestania myślenia w kategoriach długofalowych. Nie warto rezygnować w szczególności z tych inwestycji, które wiążą się z niewielkimi kosztami obecnie i mogą przełożyć się na znaczące efekty w przyszłości.

Przykład 4. Trwałe efekty dzięki pozycjonowaniu i kampanii content marketingowej

Firma D oprócz kampanii Google Ads i w mediach społecznościowych, dbała o systematyczny rozwój specjalistycznej, dostępnej dla wszystkich „Bazy wiedzy” na swojej stronie internetowej. To przełożyło się na wzrost świadomości istnienia marki, wyrobienie renomy ekspertów, a także lepszą pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych, a po pewnym czasie również większą sprzedaż. Zaniechanie działań w krótkim okresie nie przyniesie negatywnych skutków. Nie mniej w przypadku dłuższej zwłoki i intensywnej pracy konkurencji, straty będą kosztowne i trudne do odrobienia.

Leave a Reply

Your email address will not be published.